Odborný článek

Hrnečku, vař!

17. 12. 2009 Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Bešťáková

Anotace

Záměrem je podpořit zájem dětí o pohádkový svět, přenést ho do jejich hry a tvořivosti.

Námětník činností

Děti si z domova přinesly své oblíbené hrnečky. Vystavily je a představily je kolektivu (materiál, dekor, co z nich pijí, jak ho získaly apod.).

Třídění hrnečků dle tvaru, barvy, materiálu, dekoru, tvaru ucha apod.

Zkoumání hrnků prázdných i naplněných tekutinou podle zvuku – cinkání lžičkou kovovou i plastovou, ťukání dřívkem, tužkou apod.

Grafomotorická cvičení – „mícháme kaši".

a) křídou na tabuli nebo na papír formátu A3 – v kresbě pokračujeme krouživým pohybem dlaně a sledujeme proměnu na ploše

Foto č. 3

Foto č. 2

Foto č. 1

Fito č. 4

b) vodou a štětcem na tabuli – sledujeme postupné usychání kresby, můžeme napomoci i foukáním na část kresby

c) prsty, štětcem, dřívkem, brčkem apod. v pískovničce nebo v tácku s krupicí

Gymnastika mluvidel
- co nejvíce vypláznout jazyk
- vodorovně olizovat dolní a horní ret
- kruhové olizování rtů oběma směry
- otevřít rty a kmitat jazykem do stran
- lízat lízátko zdola nahoru
- opakovat slovo „mňam" a vystupňovat rychlost

Dechová cvičení
- nádech nosem
- foukat do teplé polévky, na dlaň, na hřbet ruky

Poslech pohádky ve formě prózy i poezie několikrát během týdne (viz přílohy)
- rozhovor o vyslechnutém
- vyprávění části děje, případně zjednodušeně celé pohádky
- veršovaná forma vzbudí zájem dětí o vlastní rýmování (sluchově, pomocí obrázků)

Netradiční cvičení s barevnými plastovými hrnky
- hry na orientaci v prostoru a zrakový nebo zvukový signál
- kličkování mezi hrnky po dráze v přímce, po kružnici
- chůze s hrnkem na hlavě, na dlani, na hřbetu ruky
- přeskoky k hrnkům dle „barevného diktátu"

Výtvarné zachycení hrnečků

- modelování

Foto č. 5

- malování plochým štětcem a temperovými barvami na dětmi zvolenou plochu, dekorování kulatým štětcem

Foto č. 6

- dekorování trojrozměrného objektu (hrnek z kartónové ruličky) pomalováním, polepením

- kaše je vytvořena zmačkáním jemného papíru

Foto č. 7

Plnění hrnečků „kaší"

- hrnky okem rozlišitelných objemů děti plní bílým materiálem (mačkaný papír, polystyren, vatové tampony, látka, krupice atd.) a porovnávají množství materiálu, které lze do jednotlivých hrnků umístit

Foto č. 9

Foto č. 8

Přesypávání krupice

Foto č. 11

Foto č. 10

Literatura a použité zdroje

[1] – ČERNÍK, Michal. Pohádkové chvilky dětem do postýlky. Praha : Knižní klub, 2007. ISBN 978-80-242-1944-8.
[2] – MOURYC, František. Hrajeme si, zpíváme. Praha : Kvarta, 1993. ISBN 80-85570-31-9.
[3] – VEBEROVÁ, Eva. Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha : SPN, 1981.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
21.48 kB
Dokument
Příloha – Báseň
doc
1.07 MB
Dokument
Příloha – Písnička
doc
27.34 kB
Dokument
Příloha – Pohádka

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Bešťáková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

modelovací hmota, kreslicí nástroje, barevné papíry, čtvrtka, vodové barvy, kulatý štětec, přírodniny, krupice, mačkaný papír, polystyren, vatové tampony, látka, kartónové ruličky, brčko, dřívko, pískovnička