Děti postupně během celého školního roku navštěvovaly různé památky města, instituce, seznamovaly se s historií. Celým projektem je provázela panenka Jizera, která město dobře znala a motivovala je k jejímu poznávání. Každou návštěvu nebo prohlídku si děti pečlivě zaznamenávaly do svých sešitků. Na závěr celého projektu navštívily městský úřad a paní starostce předaly jimi vypracovaný soubor o proběhlém projektu (jednotlivé návštěvy, kresby, fota, ankety, přání, apod.)
Seznámení rodičů s projektem na třídní informativní schůzce na začátku školního roku.
Ukazatele informují rodiče o chystané činnosti, akci, vycházce, návštěvě.
Scénka o Jizeře - paní učitelka dětem hraje improvizovanou scénku o Jizeře a Krakonošovi, o vzniku řeky Jizery a jejím názvu.
Povídání o našem městě - poloha, historie, původ, vznik názvu, obyvatelé, způsob obživy, prohlížení historických fotografií, map, pohledů a knih.
Nákup pohledů našeho města v papírnictví, rozhovor a povídání nad nimi, součást sešitků.
Prohlížení starých fotografií města - ve spolupráci s rodiči, vyprávění, porovnávání s realitou.
Prohlídka Sloupu sv. Trojice na náměstí - proč nese název „morový", co na něm vidíme, z čeho je postaven, kresba Sloupu.
Návštěva kostela sv. Bartoloměje - prohlídka zvenku i zevnitř, výzdoba, oltář, prohlídka varhan, věže, hodiny, pověst, kresba do sešitku, hledání správné věže našeho kostela-pracovní list.
Prohlídka hřbitovní brány a kaple svaté Barbory - poučení, pověst, ukázka staré fotografie, kresba.
Hledání a orientace na mapě města - co značí jednotlivé symboly, kde co hledat, ulice, kde leží Bakov nad Jizerou, mezi jakými městy. Společně s rodiči označujeme pomocí značky na kousku papírku svůj dům, bydliště. Totéž uděláme i ve svých sešitcích, kde je okopírována mapa města.
Kresba svého domu - číslo popisné, počet bydlících.
Najdeš cestu domů? Děti nás při pobytu venku dovedou až ke svému domu (pokud je to možné), někteří rodiče nás vítali a uctili malou sladkostí.
Kresba znaku našeho města - barvy, co charakterizuje.
Hledáme ve městě dům č. 1 - dle pamětí zde byl začátek obce a okolo jen pole.
Osobnosti města - v jakém oboru vynikaly, co vytvořily, jak proslavily město-povídání, pojmenování ulic jejich jmény, pomníky, poslech znělky místního rozhlasu od rodáka Bakova.
Návštěva zříceniny hradu Zvířetnice - putování za strašidly, viz Projekt Výlet na hrad, kresba hradu do sešitku.
Putování na Babu k letadlu - povídání pověsti o tom, jak Baba přišla ke svému jménu, prohlídka letadla, okolní přírody, chráněná fauna i flora, přírodní rezervace, kresba.
Procházka Rybním dolem - prohlídka mlýna, náhonu, poslouchání pověsti, pozorování ramene Jizery, vynášení Morany, vítání jara.
Kamarádi ze základní školy - návštěva školy před zápisem, před prázdninami - ukázka tříd, jídelny, šaten, seznámení s paní učitelkou, děti nám přišly zahrát divadlo do školky, pozvánka na výstavu do družiny, prohlídka interiéru.
Shlédnutí vystoupení dětí v základní umělecké škole.
Návštěva zdravotnického střediska - prohlídka, ukázka práce zdravotní sestry, zkouška měření výšky, váhy, tlaku, vybavení, potřeba prevence.
Vystoupení u babiček a dědečků v Domě s pečovatelskou službou - jarní, vánoční, výroba přáníček, úcta ke stáří.
Cvičení v sokolovně - prohlídka interiéru, nářadí, náčiní, hry, cvičení.
Městský stadion - hra Na atlety, fotbalisty, tenisty, kynology-hry, cvičení, běh, pozorování, návštěva fotbalového školního utkání - fandění.
Návštěva obchodů ve městě - co si zde mohu koupit, vím, jak se chovat v prodejně, kreslení sortimentu jednotlivých prodejen do sešitku (cukrárna, potraviny, chovatelské potřeby, hodinářství, papírnictví), razítko do sešitku.
Návštěva a prohlídka pošty - pošleme dopis nemocné kamarádce.
Ve spolupráci s rodiči - návštěva dalších míst ve městě: kadeřnictví, kosmetika, pedikúra, veterinární ordinace, mandl apod.
Návštěva městského vlastivědného muzea - prohlídka, nové informace o městě, výstava betlémů, vystoupení dětí.
Návštěva městské knihovny - co mají v knihovně, vztah ke knize, prohlídka, nalepení darovaného čtenářského průkazu, motivace k návštěvě s rodiči, půjčení knih o našem městě.
Četba z Bájí a pověstí Bakovska - prohlížení a vyprávění nad obrázky z knihy Stezkami domova, Bakovské historické obrázky-povídání o našem kraji, Pověst loupežnická, Strašidelná, Vodnická, O Bílém kříži, O čarostřelci.
Nácvik říkadla o našem městě - k básničce jsme si nakreslili obrázky, aby se nám lépe učila.
Výroba města na kartonovou plochu - kresba lokalit charakterizujících město - řeka, MŠ, náměstí, železniční trať, koupaliště, les, stadion, tůň apod., dolepování domečků s fotkami, auta, vlak apod.
Krabičkové město - sestavování z polepených krabiček různých velikostí a tvarů, dokreslování, kolektivní práce, i s rodiči.
Výroba pexesa našeho města - vyrobeno pomocí fotografií a počítače na arch papíru, na jedné straně fotografie, na druhé znak města, zalito do fólie, děti vystřihovaly, hra (i s rodiči-zapůjčení)
Návštěva a prohlídka nádraží Bakov n. J. - město a Bakov n. J. - hlavní nádraží - hledáme rozdíly, nákladní x osobní vlaky, objevujeme, co se na nádraží nachází, k čemu to slouží, odsuzujeme vandalství, ptáme se pana výpravčího na neznámé věci, jedeme vláčkem, ukázka řídící kabiny ve vlaku, pozorování práce průvodčího, chování cestujících, nákup jízdenky, kresba do sešitků.
Dopoledne s Městskou policií - rozhovor o jejich práci, výstroji, výzbroji, pohádka O neposlušném Jonášovi-ponaučení, kresba obrázku policisty, jejich předání na stanici.
S policisty na zahradě - seznámení se značkami, chováním na silnici, dopravní hry, ukázka nového policejního vozu městských strážníků, kresba.
Výlet na Klokočku - za kouzelným pramenem vody, pověst.
Vycházka do Ostrova - hra Na stopovanou spojená s plněním úkolů na téma Les, prohlídka chatové osady u našeho města, hledání pokladu, pověst.
Vycházka na kynologické cvičiště - ukázka výcviku psů, prohlídka areálu, vojenské historické techniky.
Vycházka na místní koupaliště - pozorování podzimní přírody, ukázka rybolovu ve spolupráci s rodiči, hry.
Kreslíme budoucnost našeho města - děti toto téma směřovaly spíše na to, co by si přály v našem městě - bazén, hrad, skluzavky, barevná hřiště apod.
Orobinec - co je to, co z něj Bakováci vyráběli, ukázka vyrobeného střevíčku, prohlížení publikací s touto tématikou, návštěva výstavy orobincových výrobků bakovských rodaček v městské muzeu, vyslechnutí povídání o způsobu pletení z orobince.
Jaké jsou v našem městě firmy? Co se zde vyrábí, kdo tam pracuje a s čím, exkurze - ve spolupráci s rodiči.
Výstava o projektu - součást podzimní výstavy v MŠ, práce dětí, fotografie, průvodce tématem, vystavené sešitky s dosavadními záznamy dětí - návštěva rodičů, kamarádů ze ZŠ, veřejnosti a představitelů města.
Výkresy a výrobky dětí vystavujeme v cukrárně pro širší veřejnost.
Oslavili jsme Den Země - plnění různých úkolů s ekologickou tématikou na zahradě, shlédnutí hudebního vystoupení Vandy a Standy směřovaného k ekologii na Radnici, sběr, zajímáme se i o přírodu, chráníme ji.
Řeka Jizera - pramen, proud, kam teče, směr, využití, povídání o povodních, pozorování zatopené louky, cesty, nebezpečí, varování, pomoc.
Anketka s dětmi - „Co by sis přál v našem městě?", „Co se ti líbí, nelíbí v našem městě?"
Nahlédnutí na internetové stránky města i mateřské školy - krátké vysvětlení, obrázky, fotogalerie.
Prohlížíme si časopis Bakovsko - též přispíváme články.
Tvoření souboru pro paní starostku - fota, kresby, pověsti, anketa, budoucnost, komentáře psané rukou dětí (dle vzoru), básnička o městě, hodnocení projektu dětmi i učitelkou, hodnocení veřejnosti při výstavě, otázky na které děti umí odpovědět - evaluace, třídní pokřik, ukázka vyrobeného pexesa, autoři, kompletace - pomoc, spolupráce.
Návštěva u paní starostky a na Městském úřadě - uvítání, povídání o úřadě, zaměstnancích, městě, prohlídka oddávací místnosti, zkouška svatebního obřadu, seznámení s funkcí a provozem městského rozhlasu, návštěva jednotlivých pracovišť-finanční odbor-poplatky, odbor výstavby-ukázka map, vyhledávání svého domu na počítačové mapě, matrika, místnost paní starostky-prapor a znak města, předání souboru vytvořeného dětmi, předání vyrobené městské korunky z papíru paní starostce, medaile, poděkování a rozloučení, odměna pro děti.
Co vše obsahuje již zmíněný sešitek? Fotografii „školáků", jejich podpisy, pohlednici města, výstřižky z propagačních materiálů, kresby, fota z jednotlivých návštěv, vycházek, historické fotografie-kopie, razítka z prodejen, pověsti, omalovánky, úkoly na splnění-pracovní listy, mapu města apod.
Básnička o našem městě vážící se k projektu:
Autor - Jana Mlynková
NAŠE MILÉ MĚSTĚČKO,
TO JE KRÁSNÉ HNÍZDEČKO.
VŠICHNI SE TU MÁME RÁDI
A JSME SPOLU KAMARÁDI.
KLUCI I HOLČIČKY,
STOUPÁME SI NA ŠPIČKY,
TO KDYŽ RÁNO S NOVÝM DNEM
DÍVÁME SE ZA SLUNCEM.
A KDYŽ V LOUCE KVETOU KVĚTY,
CHODÍME RÁDI NA VÝLETY,
DO ZVÍŘETIC NA STARÝ HRAD,
NA KLOKOČKU DO ZAHRAD.
PŘES NÁMĚSTÍ DOLŮ K ŘECE,
NENUDÍME SE NIKDY PŘECE.
V LÉTĚ, V ZIMĚ JE NÁM HEJ,
PROTOŽE BAKOVÁCI JSOU NEJ!!!"
Otázky - Co už vím o svém městě?
Naše město, ve kterém žijeme, je zajímavé spoustou věcí. Někdy si myslíme, že ho známe, ale není to tak zcela pravda. Moje úsilí vedlo k poznávání našeho města a k vytvoření si pozitivního vztahu k němu. K tomu přispěly vlastní prožitky i příběhy a vyvolaly zájem o historii i současnost, zabránily nudě, nevšímavosti, poškozování a ničení zajímavých i obyčejných věcí.
Na závěr jsme shrnuli získané poznatky dětí o našem městě. Rozvinuli diskusi o tom, co se jim nejvíce líbilo, která činnost je bavila a která ne, co jsme se zajímavého dozvěděli a naučili. Vznikly též pěkné výtvarné práce, které jsme vystavovali v prostorách mateřské školy. Kladně byly rodiči ohodnoceny též sešitky, do kterých si děti vše pečlivě samy zaznamenávaly.
1. Naše MŠ |
2. Za stromy |
3. Návštěva policie |
4. Hrajeme pexeso |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.