Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Rostliny v jarní přírodě
Odborný článek

Rostliny v jarní přírodě

12. 6. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Miroslava Strakatá

Anotace

Integrovaný blok „Rostliny v jarní přírodě“ podporuje seznamování dětí s probouzející se jarní přírodou a s rostlinami, také posiluje jejich kladný vztah k přírodě. Získané vědomosti děti realizují v péči o školní zahrádku.

Okno do jarní přírody
Pomůcky:
publikace k tématu, encyklopedie
Popis činnosti:
V ranním kruhu si děti s učitelkou krátce povídají o zážitcích z předešlého dne. Učitelka upozorní děti na otevřené okno a zahrají si hru: „Co nám říká okno". Děti sedí tiše se zavřenýma očima a snaží se vnímat pouze sluchem a čichem. Po chvilce „jarního naslouchání" si sdělují své dojmy - cítí vůně, které blíže popisují, zpěv ptáků a mnoho dalších zvuků o různé intenzitě apod.
U stolečků nebo na koberci si pak prohlížejí knihy a encyklopedie s tématem jarní přírody - volné rozhovory nad obrázky.
Procházka do jarní přírody.

Jakou barvu má jaro
Pomůcky:
barevné papíry
Popis činnosti:
Děti sedí v kruhu, uprostřed jsou papíry různorodých barevných odstínů.
Děti vybírají papíry, jejichž barvy odpovídají barvám převládajícím v jarní přírodě.
Určují barevné odstíny k jednotlivým barvám.
Přirovnání, co jim konkrétní barva připomíná v přírodě (např. žlutá jako sluníčko nebo pampeliška, růžová jako rozkvetlý strom apod.)

Výroba leporela
Pomůcky:
čtvrtky, pastelky, barevné papíry, lepidla, nůžky, izolepa
Popis činnosti:

Učitelka seznámí děti s výrobou knihy.
Děti pracují v malých skupinkách, každá skupina vyrábí svůj obrázek - kreslí jarní přírodu, vystřihují, lepí. Když jsou všechny obrázky hotové, rozloží je děti na zem a za pomoci učitelky je lepí k sobě izolepou tak, že vznikne krásné jarní leporelo. Děti mají poslední společný úkol - navrhnout a vytvořit titulní stranu a vymyslet název jarního leporela. Samozřejmě nesmí chybět autor - děti z MŠ Heřmaničky. A nová „kniha" o jaru je na světě!

Určování květin
Pomůcky:
obrázky květin, herbář, atlasy rostlin
Popis činnosti:
Učitelka rozloží na koberec obrázky jednotlivých jarních květin (sněženka, bledule, podběl, pampeliška, blatouch, divizna, konvalinka, vlčí mák, chrpa, sasanka, fialka a další). Děti se učí názvy jednotlivých květin a zároveň je popisují - barvy, velikost, tvar listů, květů apod.
Práce s atlasy rostlin.

Odkud jsou květiny
Pomůcky:
semínka, lupy, pampelišky v různých fázích vývoje
Popis činnosti:
Rozhovor o tom, jak vznikají rostliny. Můžeme si je vypěstovat ze semínek, cibulek nebo již koupit vyrostlé sazeničky. Učitelka nechá dětem prohlížet naklíčená semínka pod lupou, společně si zopakují, co potřebuje semínko k tomu, aby z něj vyrostla rostlina (voda, zem, slunce). Kde se ale semínka vzala? Učitelka vysvětluje dětem příklad na živé pampelišce:

  • květy pampelišky jsou tvořeny stovkami malých žlutých korunních lístečků, každý z nich je vlastně budoucím semínkem
  • z každého semínka vyrůstá tzv. zobánek sbílým chmýrem
  • na slunci chmýry usychají a tvoří hebké bílé koule (do kterých se báječně fouká)
  • každé semínko vypadá, jako by mělo padák
  • semena se rozletí unášena větrem
  • zapadnou do trávy a některá vyklíčí
  • vyroste nová pampeliška a vše začíná znovu

Hra na pampelišky
Pomůcky:
obruče, praporek, triangl
Popis činnosti:
V prostoru třídy jsou na zemi rozmístěny obruče. V každé obruči stojí skupina 3-4 dětí, které představují jednu pampelišku. Na předem domluvené znamení (zamávání praporkem) se děti jako semínka z květu pampelišky, která jsou unášena větrem, rozeběhnou po třídě. Semínka dopadnou na zem, dřep. Semeno klíčí a vyrůstá z něj nová rostlina - postupné narovnání celého těla do stoje spatného a do vzpažení.

Kdy květiny spí a další zajímavosti
Pomůcky:
obrázky, herbář, kniha o rostlinách
Popis činnosti:
Stejně jako lidé v noci spí, tak i rostliny večer „chodí spát" a ráno se probouzí. Učitelka na obrázcích ukazuje zavřený květ rostliny v noci a otevřený ve dne. Květina otevírá svůj květ, aby jím zachytila sluneční paprsky, v noci, kdy je květ zavřený, květina dýchá pomaleji a odpočívá.
Na obrázcích a v herbáři děti zkoumaly a porovnávaly různé druhy kořenů jednotlivých rostlin (tulipán vyrůstá z velké cibulky, konvalinka má oddenek, který každý rok vyhání nové květy, pampeliška má mohutný kořen, kterému se říká vřetenovitý, kořeny jiřiny tvoří velké hlízy). Květy, stonek a listy rostlin můžeme snadno porovnávat, protože jsou nad zemí a vidíme je tedy na první pohled, ale kořeny jsou ukryté v zemi a někdy ani přesně nevíme, jaké kořeny některé rostliny mají. K hlubšímu poznání nám pomohou herbáře, atlasy rostlin a encyklopedie.

Co je to zahradnictví
Pomůcky:
živá rostlina, zahradnické náčiní, obrázky
Popis činnosti:
Učitelka přinesla do školky novou bylinku - tymián a vyprávěla si o ní s dětmi. Děti si ji prohlížely, opatrně zkoumaly hmatem a čichem (zjistili, že krásně voní). Povídaly si o jejím využití, především v kuchyni, a společně ji pak zasadily na zahrádce v zahradě mateřské školy. Učitelka se ptala dětí, zda vědí, odkud jim bylinku přinesla. Děti hádaly, že ji koupila v květinářství, ale učitelka jim prozradila, že ji koupila přímo v zahradnictví. Následovalo společné vyprávění s dětmi, co je to zahradnictví, k čemu slouží, co vše tam mají (ukázka obrázků nebo fotografií) apod.

Návštěva zahradnictví
Pomůcky:
konkrétní rostliny a další materiál v zahradnictví
Popis činnosti:
Po předchozí domluvě jsme navštívili nedaleké zahradnictví. Během dopolední exkurze ukázala pracovnice zahradnictví dětem různé rostliny, byliny, květiny, keře, sazeničky, semínka, cibulky. Vysvětlila jim a ukázala na konkrétních příkladech, jak a z čeho různé druhy rostlin rostou (cibulky, semínka), jakým způsobem o ně pečují, že je například potřeba nejen rostliny zalévat, ale také jim dodávat živiny a kvalitní zeminu. Děti se snažily pojmenovat některé rostliny, které znají, mohly si je důkladně prohlédnout a prozkoumat hmatem a čichem. Paní zahradnice děti pochválila za jejich znalosti a vysvětlila jim, že některé druhy rostlin jsou u nás běžné, ale jiné rostou pouze v cizích zemích, odkud se k nám (i do zmíněného zahradnictví) dovážejí. Různé druhy rostlin rostou tam, kde jsou pro ně vhodné klimatické podmínky (více sluníčka, více nebo méně vlhkosti, některé druhy rostou v nížinách, jiné v horách, některé potřebují mokřiny, jiné rostou spíše na suchých místech apod.). V zahradnictví vypěstují různé rostliny, cizokrajné rostliny dovezou z jiných zemí, pečují o ně a pak prodávají lidem, kteří mají květiny a rostliny rádi a umí se o ně starat. Vzhledem k tomu, že mají děti vlastní zkušenosti s pěstováním různých rostlin na zahrádkách v mateřské škole, byla pro ně exkurze velmi zajímavá a přínosná.

Hra na zahradníky
Pomůcky:
dětské zahradní náčiní
Popis činnosti:
Děti se starají o zasazená semínka v kelímcích, zalévají je, dbají na dostatek světla a pozorují, jak rostou. Když jsou rostlinky dostatečně velké, zasadí je děti venku do záhonku, který si předem připraví (záhonek nakypří motyčkami, přidají kvalitní zeminu, utvoří záhonky). Učitelka ukáže dětem postup, jak správně rostlinky zasadit a nechá pracovat děti. Sazeničky děti nezapomenou zalít. O záhonek s rostlinkami se průběžně starají - zalévají, plejí, upravují. V rámci této činnosti je vhodné zapojit děti také do péče o pokojové květiny ve školce - děti mohou pomáhat se zaléváním, ale mohou pomáhat i s dalšími drobnými zahradními pracemi, například pomoc dětí při úpravě a zalévání květinového záhonu na zahradě MŠ.

Výprava do přírody - hra na botaniky
Pomůcky:
lupy, atlas rostlin
Popis činnosti:

Děti získaly spoustu poznatků o rostlinách, bylinách a květinách. Lidem, kteří znají rostliny a vědí vše o jejich životě, říkáme botanici. My si na botaniky zahrajeme a vydáme se zkoumat rostliny do přírody. Vycházka do okolí MŠ - zahrada MŠ, louka, pole, okolí lesa. Děti pozorují různé rostliny, byliny a květiny, přičemž dávají pozor, aby je nepošlapaly a nepolámaly. Jednotlivé rostliny se snaží pojmenovat, pokud narazí na neznámou rostlinu, hledají její název v Atlase květin, který mají s sebou - porovnáváme květinu, kterou jsme našli s květinou na obrázku v atlase. U jednotlivých rostlin popisují děti její znaky - velikost, počet a tvar listů, barvu, velikost a tvar květu, jednotlivé části zkoumají lupami.

Použitá literatura:
Émilie Beaumont, Marie-Renée Piment: Obrázky z přírody. Mladé letá: Bratislava, 1996, ISBN 80-06-00688-1.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miroslava Strakatá

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

publikace k tématu, encyklopedie barevné papíry, čtvrtky, pastelky, barevné papíry, lepidla, nůžky, izolepa obrázky květin, herbář, atlasy rostlin, semínka, lupy, pampelišky v různých fázích vývoje, obruče, praporek, triangl