Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Barevné hraní

Ikona zkusenostIkona lekce
Autor: Ivana Hrubá Eliášová
Anotace: Obsahem článku je zaznamenaná zkušenost se zapojením rodiny do tvorby výukových materiálů pro děti z mateřských škol a dále předání zkušeností s ověřováním souboru při práci s dětmi u tabule.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a svět » osvojit se elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a svět » všímat si změn a dění v nejbližším okolí
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: Interaktivní tabule
Klíčová slova: SmartBoard, SmartNotebook, výuka, mateřská škola, spolupráce, interaktivní tabule

Cíl výuky:

Cílem výuky je posílit orientaci v poznávání barev, rozvoj prostorového vnímání a pochopení mluveného slova.

Text článku:

Ať se nám to líbí nebo ne, doba se nyní rychle mění a mění se i způsoby výuky ve školách. Dnešní učitelé mají k dispozici nové didaktické pomůcky, které rodiče současných žáků neznali. Ve vyučování lze využívat počítače, interaktivní tabuli, zvuková zařízení, hlasovací systém, vizualizér apod. O dostupných softwarech nemluvě. Neznám dítě, které by výuka s těmito technologiemi nebavila. Znám učitele, kteří ji používat nechtějí a mají k tomu jistě své důvody.

Školy a školky se v několika posledních letech vybavují zvláště interaktivními tabulemi. Ty mají své zastánce i své odpůrce, jako vše, co je nové. S interaktivní tabulí pracuji už jedenáct let a mám veskrze pozitivní zkušenosti. Stále přemýšlím, jak její možnosti využít a jak více zapojit děti do výuky. A tak mě napadlo, že by se přímo na výuce mohla podílet celá rodina. A jak to celé probíhalo?

V Ústí nad Orlicí žije mladá rodina, její členové nežijí vedle sebe, ale spolu. Seznamte se (zleva): táta Vašek, dcery Martinka a Andrejka a maminka Žaneta.

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

Jejich domov je plný barev - maminka je švadlena a i holčičky rády samy tvoří. Nejmladší je Andrejka, chodí do mateřské školky. Poprosila jsem maminku Žanetu, zdali by s holčičkami namluvila názvy barev. Jejich zvukové nahrávky jsem pak chtěla využít ve výukovém materiálu pro děti ve školce. 

1. Maminka připravila pastelky a barevné papíry.

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

 2. Holčičky vyrobily papírové čepice v různých barvách.

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

 

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

3. Táta nainstaloval do počítače software pro nahrávání zvuků.

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

4. Martinka ukazovala barvičky Andrejce, Andrejka Martince a nahrávalo se.

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

 

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

5. Táta Vašek všechny nahrávky sestříhal – a bylo hotovo. 

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

6. Začala práce na výukovém materiálu.

K obrázkům jsem připojila zvuky, které holčičky a tatínek namluvili.

Ukázka první stránky souboru:

a) Klikni na reproduktor (šipka se zvětšuje a zmenšuje a ukazuje na místo) a uslyšíš zvířátko. Poznáš ho? (ozve se bučení kravičky)

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

 b) Dítě odpoví a má za úkol najít červenou kytičku. Když na ni klikne, ozve  se zvuk (červená) a objeví se kravička.

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

c) Hledáme na louce barevné kytičky, říkáme barvu a pro kontrolu klikneme na příslušnou kytičku. Ta nám řekne, jakou barvu má.

Ukázka druhé stránky souboru:

a) Zadaný úkol: Vyber si člena rodiny a klikni na jeho čepici. Řekne ti,       jakou barvu hvězdičky máš hledat.

Dítě si vybere, klikne a uslyší barvu, např. zelená. Má danou hvězdičku najít. Pod zelenou hvězdičkou je také vložený zvuk.

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

b) Na stránce jsou další barevné hvězdičky. Dítě řekne, jakou má hvězdička barvu, a klikne na ni. Hvězdička odletí, takže nakonec na stránce zůstane pouze zelená.

Autor díla: Ivana Hrubá Eliášová

Výše uvádím pouze dvě stránky ze souboru. Výukový materiál si můžete stáhnout zdeJe vytvořený v softwaru SmartNotebook. Pokud daný software nemáte, stačí prohlížeč. Ke stažení zde. Videozáznam z celého výukového materiálu můžete zhlédnout zde.

Na každé stránce je vložená metodika s popisem, jak se stránkou pracovat. Nemusíte se zadání striktně držet, fantazii se meze nekladou.

Soubor využijete nejen ve školce, ale i se svými dětmi doma. Stačí si nainstalovat prohlížeč a hrát si. Jistě vás napadnou další možnosti, jak barvičky procvičovat, a to je dobře. Budete si hrát i vy.

Výukový materiál jsem měla možnost ověřit přímo u tabule s dětmi díky pochopení a vstřícnosti paní učitelky Dany Veiserové ze ZŠ Gutha-Jarkovského Kostelec nad Orlicí, paní Lenky Štaudové a Evě Trojkové ze ZŠ Jablonné nad Orlicí a paní Evě Hrdinové, učitelky MŠ Jablonné nad Orlicí a paní ředitelky Kotkové z MŠ Sluníčko v Hradci králové - odtud je zde malá ukázka:

Řekli o Barevném hraní:

Jak vás bavila práce při nahrávání?

Andrejka: „Dobže, asi od země až ke stlopu." 

Martinka: „Ok. Jen jsem si připadala jak mimino, když jsem měla říkat       barvy podle pastelek. Ale jinak dobrý.“ 

Tatínek: „Nejprve jsem moc nechápal, k čemu může být taková jednoduchá věc dobrá.Když mi to bylo vysvětleno, proč nepřispět." 

Maminka: „Byla to velice příjemná hodinka. Venku bylo ošklivé počasí,tak jsme touto "hrou "příjemně strávili společný čas."

 

Dana Veiserová - učitelka 1. třídy ZŠ Gutha-Jarkovského, Kostelec nad Orlicí:

„Ve své třídě - 1.C jsme soubor s dětmi vyzkoušeli asi 3X. Srozumitelnost nahrávek je dobrá. Zápis v metodikách, přiznám se, jsem hned na poprvé všude nepochopila. Na stránce s fotografií rodiny s čepičkami jsem to pochopila, že každý člen rodiny řekne barvu své čepičky a zarazilo mě, že stále opakují "zelená", i když má každý na hlavě jinou barvu. Ale po vyzkoušení nanečisto jsem to pochopila správně. Na ostatních stránkách problém nebyl. Občas se mi stalo, že místo záložky s metodikou jsem měla jen bílé pole, nebo se vše nezobrazovalo tak, jak bylo napsané, ale to je zřejmě technický problém. Nejvíce děti bavilo "vybarvovat" stonožku podle zadání. Celkově hodnotím materiál jako velmi dobrý na procvičování barev  u dětí v MŠ. Pro prvňáčky  to bylo už moc snadné.

Autor díla: Dana Veiserová, ZŠ Gutha-Jarkovského Kostelec nad Orlicí

 

Autor díla: Dana Veiserová, ZŠ Gutha-Jarkovského Kostelec nad Orlicí

 

 Věra Hrdinová – učitelka MŠ Jablonné nad Orlicí, logopedická asistentka

„Na první pohled se mi materiál moc líbí. Děti tam říkají barvičky krásně. Snad až na žlutou. Zvuk je trochu zastřený a neurčitý. Ale není to nijak závažné, možná že jsem jen více vnímavá. Použití dětských hlasů je velmi vhodné, protože děti přijímají hlas svých vrstevníků a lépe se otevřou, nic je nestresuje." 

Reflexe:

Výukový materiál je vytvořen pro děti z MŠ. Měla jsem možnost pracovat s dětmi 1. třídy v září, hned po jejich příchodu do ZŠ. Poslala jsem jej také svým známým, kteří mají děti předškolního věku. Setkala jsem se s pozitivním hodnocením.
 
K postřehům paní učitelky Dany Veiserové:
 
Záložky s metodikou jsou toolkity. Již několikrát se mi stalo, že při posílání výukového souboru, který je vytvořený v softwaru SmartNotebook, se texty v toolkitech smazaly. Je nutné tedy volit jinou formu zápisu metodiky, pokud víme, že budeme takto se souborem pracovat. Dále paní učitelka měla problém se zadáním jednoho úkolu – barva čepiček. Při práci s dětmi jsem se i já zaměřila záměrně více na tuto aktivitu. I děti měly očekávání, že barva čepiček musí odpovídat barvě hvězdiček. Je otázkou, zda vyjít z očekávání, nebo jasně úkol dětem vysvětlit a následně řešit zadání. Nechám to na posouzení čtenáře. Jednoznačně z této zkušenosti vyplývá, že popis v metodikách musí být přesný a musí obsahovat jasné zadání. Také, než se pustíme do práce s dětmi, je nutné se s výukovým materiálem dobře seznámit.
 
Bytí s dětmi, radost z práce a objevování nových možností, jak učinit výuku zajímavou, mě pracovně i osobně naplňuje radostí. Určitě jsou i ve vašem okolí rodiny jako rodina tatínka Václava - a toto je možnost, jak navázat spolupráci školky s rodiči.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 13. 01. 2014
Zobrazeno: 14216krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HRUBÁ ELIÁŠOVÁ, Ivana. Barevné hraní. Metodický portál: Články [online]. 13. 01. 2014, [cit. 2018-10-17]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/18301/BAREVNE-HRANI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.