Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Stolování v restauraci a jídelní lístek
Odborný článek

Stolování v restauraci a jídelní lístek

4. 10. 2007 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Monika Matejová

Anotace

Žáci se seznámí se základy stolování v restauraci a naučí se orientovat v jídelním lístku.
Stolování v restauraci

Navodíme žákům situaci, že mají právě dnes narozeniny a rodiče je pozvou do restaurace. Požádáme je, ať nám vyprávějí, jak to v restauraci chodí. Přitom umísťujeme na nástěnku kartičky – PŘÍCHOD DO RESTAURACE, UVÍTÁNÍ ČÍŠNÍKEM, VÝBĚR MÍSTA, NABÍDNUTÍ JÍDELNÍHO LÍSTKU, VÝBĚR JÍDLA, PŘÍPRAVA JÍDLA V KUCHYNI, JEDENÍ, PLACENÍ, ODCHOD.

Poté si vybereme šest žáků, kteří si podle písemné předlohy a s poskytnutými pomůckami připraví a následně zahrají dvě scénky – Návštěva v restauraci (mezitím, co si žáci chystají scénku, si s ostatními povídáme o tom, jaké restaurace z okolí znají, ve kterých byli, jaké jídlo jim tam chutnalo, co by doporučili ostatním, zda se k nim číšníci hezky chovali apod.)

1. skupina (tři žáci) - zahraje scénku, ve které bude vše probíhat podle pravidel chování v restauraci.

Oslava narozenin v restauraci:

  • dva kamarádi, z nichž má jeden narozeniny, vejdou do restaurace, pozdraví
  • číšník jim odpoví, nabídne jim i místo k sezení, přinese jídelní lístek a na chvíli od hostů odejde, aby jim poskytl čas na výběr jídla a nápojů
  • číšník se vrací, zeptá se, zda si hosté vybrali, zapíše si jejich volbu, vezme si zpět jídelní lístky
  • číšník přinese pití, jídlo a popřeje hostům dobrou chuť
  • kamarádi si popřejí dobrou chuť a začnou jíst
  • když oba hosté dojedí, číšník odnese prázdné nádobí, přitom se hostů zeptá, zda budou mít ještě nějaké další přání
  • hosté si přejí platit
  • číšník přinese účet, hosté zaplatí, číšník jim poděkuje za návštěvu a rozloučí se s nimi
  • hosté odcházejí z restaurace

2. skupina (tři žáci) – zahraje podobnou scénku, kde jsou některá pravidla chování v restauraci porušena. Ostatní žáci dávají pozor a po dokončení scénky řeknou, co dělali hosté nebo číšník špatně.

Oslava začátku letních prázdnin v restauraci:

  • dva kamarádi vejdou do restaurace, pozdraví
  • číšník jim odpoví, nabídne jim místo k sezení; přinese jim jídelní lístek a na chvíli od hostů odejde, aby jim poskytl čas na výběr jídla a nápojů
  • kamarádi zakřičí na číšníka, že už si jídlo i pití vybrali
  • číšník jde k nim, zapíše si jejich volbu, vezme si zpět jídelní lístky
  • číšník přinese pití a jídlo, ale nepopřeje jim dobrou chuť
  • kamarádi začnou jíst
  • když oba hosté dojedí, číšník odnese prázdné nádobí, přitom se hostů zeptá, zda budou mít ještě nějaké další přání
  • hosté si přejí platit
  • číšník přinese účet, hosté zaplatí, číšník jim poděkuje za návštěvu a rozloučí se s nimi
  • hosté odcházejí z restaurace

Ostatní žáci by měli přijít na to, že v restauraci se na číšníka nepokřikuje, ale čeká se, až přijde k jejich stolu, dále, že číšník nepopřál hostům dobrou chuť, což neučinili ani kamarádi navzájem.

Jídelní lístek

Ukážeme žákům jídelní lístek, který jsme vymysleli. Popíšeme spolu se žáky jeho jednotlivé části a poté žáky rozdělíme do dvojic, které vyrobí svůj jídelní lístek. Potom se žáci spojí do čtveřic, jednotlivé páry si ve skupině vymění jídelní lístky a vyberou si některá z hlavních jídel, které jim autoři tohoto jídelního lístku nakreslí na papírový talíř.

Na závěr si žáci prohlížejí všechna nakreslená jídla a hodnotí, která jídla by si objednali, která jsou zdravá/nezdravá a proč.

2
2. 2

1
1. 1


Literatura a použité zdroje

[1] – ŠPAČEK, L. Slon v porcelánu aneb Jak se neztratit v labyrintu etikety . Praha : Albatros,

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Monika Matejová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

•jídelní lístek (vyrobená zjednodušená verze) •texty pro přípravu scénky •papíry na výrobu jídelních lístků •kreslicí a psací potřeby •papírové talíře •kartičky Jak to chodí v restauraci (vyrobené) •rekvizity pro scénku: např. čtyři jídelní lístky, čtyři talíře, čtyři skleničky, čtyři příbory, čtyři ubrousky, dva tácy, čtyři účtenky, šest peněženek (hosté a číšník)