Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Brčko jako tvořivý materiál
Odborný článek

Brčko jako tvořivý materiál

1. 9. 2011 Základní vzdělávání
Autor
Jaroslava Pachlová

Anotace

Příspěvek obsahuje praktické návody na využití brček k pokusům, výrobě fyzikálních hraček a dalším činnostem.

Úvod

Tento materiál je malou rekapitulací, jak jsme se žáky během jednoho roku při pracovních činnostech či objevování různých vlastností látek tvořivě využili brčka jako materiálu k zajímavým a objevným aktivitám. Uvádím zde příklady, které se mi v praxi osvědčily. Tyto nápady lze využít nejen při výuce, ale i v družinách a školních klubech.

Cíl

Cílem příspěvku je ukázat, že se dá na běžnou věc, v našem případě na obyčejné brčko, podívat jiným pohledem. Jednoduché brčko se může s naším přispěním a objevováním proměnit v hračku, pokusný materiál či hudební nástroj.

Text článku

1. Akrobat na hrazdě

Jednoduchá pohyblivá hračka.

Pomůcky: 2 ohebná brčka, nůžky, papír, tužka, pastelky nebo fixy, izolepa

PostupUpravit sekci

  • nakreslete postavičku asi 10 cm vysokou s rukama nahoře
  • vystřihněte a vybarvěte budoucího cirkusového akrobata
  • brčka ohněte a zasuňte do sebe (jedno můžete kousek rozstříhnout, aby se vám lépe zasunulo), vznikla vám hrazda
  • dlaně akrobata pomocí kousku izolepy přilepte k brčkům
  • nyní současně otáčejte oběma brčky dovnitř či vně a akrobat bude dělat toče, nacvičte s ním sestavu jako na tomto videu

    Autor díla: Jaroslava Pachlová
Vysvětlení
  • zároveň se svislými brčky se otáčí i vodorovná část obou brček, která pohybuje akrobatem nahoru a dolů, takže to vypadá, jako by sám cvičil na hrazdě. 

2. Duha v brčku

Jednoduchý pokus s hustotou.

Pomůcky: sůl, průhledné brčko (případně skleněná trubička), potravinářské barvy – červená, modrá, žlutá, 3 sklenice, voda

PostupUpravit sekci

  • 3 sklenice naplňte vodou a do každé nasypte trochu potravinářské barvy
  • do sklenic postupně přidávejte sůl: modrá = 1 lžíce, žlutá = 2 lžíce, červená = 3 lžíce, důkladně zamíchejte, aby se sůl rozpustila
  • ponořte asi 2 cm brčka do modré a uzavřete otvor brčka, prst nechejte na otvoru a přeneste do žluté barvy, zase ponořte asi 2 cm, povolte prstem horní otvor, ještě ponořte a po nabrání barvy uzavřete otvor a totéž opakujte u poslední červené barvy
  • otvor držte stále uzavřený a vytáhněte ze sklenice a v brčku se vám utvořil sloupec nepomíchaných barev

    Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • chcete-li, aby vám duha v brčku zůstala, uzavřete brčko modelínou z obou stran (vždy jeden konec musíte mít uzavřený prstem). Co stane, když brčko otočíte? (odpověď ve vysvětlení)

VysvětleníUpravit sekci

  • čím je voda víc slaná, tím má větší hustotu; modrá voda má nejmenší hustotu (je "nejlehčí"), protože je nejméně osolená, proto zůstává nad žlutou atd.
  • vyzkoušejte více barev o různé hustotě
  • odpověď: barvy se smíchají a barva zhnědne

3. Frkačky z brčka a zábavná spirála

Tyto jednoduché frkačky mohou posloužit jako dechová pomůcka (dlouhý výdech, přerušovaný výdech na procvičení bránice), poučí nás o vzniku zvuku, výšce tónu a ještě nás pobaví.

PostupUpravit sekci

a) nejobyčejnější frkačka

  • konec brčka sestříhněte podle fotografie do tvaru písmene V
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • takto upravený konec brčka buď stiskněte dvěma prsty, nebo "pokousejte" zuby, aby se konce přiblížily
  • tento konec brčka vložte do úst a foukejte, ozve se tón
  • Co se stane, budete-li brčko postupně zkracovat? Vyzkoušejte. (Mění se výška tónu.)

b) frkačka s tančící spirálou

  • jeden konec brčka nastříhejte podle fotografie do spirály
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • konec brčka můžete buď zastříhnout do V, nebo nechat bez zastřižení
  • brčko bez nastřižení slouží jako zábavná dechová pomůcka pro dlouhý výdech, kdy se nám spirála na konci bude různě točit a kroutit podle síly výdechu
  • brčko se zastřižením bude fungovat opět jako frkačka, pozorujte změny v chování spirály, jak na ni působí vibrace
  • podívejte se na video, první polovina je se zvukem

c) brčko se střapcemUpravit sekci

  • konec brčka nastříhejte do střapce
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • vznikla nám jednoduchá dechová pomůcka – fouknete-li do brčka, střapec se stáhne k sobě, v proudícím vzduchu klesá tlak a díky poklesu tohoto tlaku se nastřihané proužky střapce k sobě přiblíží

VysvětleníUpravit sekci

  • ad a) a c): foukáním rozechvíváte ostré konce brčka, chvějící se sloupec vzduchu v brčku vytváří zvuk

d) trumpetkyUpravit sekci

Pomůcky: obyčejná brčka, nůžky, čtvrtka, pastelky

PostupUpravit sekci

  • ze čtvrtky si udělejte kornout
  • v zúženém konci si nechte menší otvor na protažení brčka
  • konec krátkého brčka sestřihněte do V – viz a) frkačka
  • vzniklou špičku – náustek z brčka nasuňte do konce kornoutu
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • náustek vložte do úst a foukněte
  • ucítíte chvění kornoutu a daleko silnější tón než v předchozí frkačce, vyrobené pouze z brčka
  • udělejte si trumpetky či klarinetky různých velikostí a porovnávejte výšku a barvu tónu, zkuste zahrát melodii

4. Had – spirála

Při vertikálním držení spirály se budou kousky brček snášet dolů jako plazící se had – výroba "magické" hračky.

Pomůcky: různě barevná brčka, nůžky, drát (1 mm silný), kulatý fix

PostupUpravit sekci

  • ustříhněte asi 40 cm dlouhý drát (můžete vyzkoušet i delší) a obtočte jej kolem kulatého fixu
  • vzniklou spirálu sundejte a z obou stran povytáhněte
  • nastříhejte si na malé kousky brčka (např.: pět barev po 10 ks) a navlékněte je na spirálu, na obou koncích drátu udělejte "očko"
  • při vertikálním držení spirály se budou kousky brček snášet dolů jako plazící se had, podívejte se na video
Autor díla: Jaroslava Pachlová

ObměnyUpravit sekci

  • pohrajte si s různými možnostmi – užší a širší kousky brček (mohou padat i přes sebe), širší a užší spirály, vyzkoušejte, kdy se "had" začne pohybovat a kdy ne, kdy bude pohyb po spirále rychlejší a kdy pomalejší atd.
  • později jsme hada vylepšili připevněním korkové hlavičky a ocasu atd.

 5. Kolotoč z brček

Další jednoduchý pokus, tentokrát se statickou elektřinou.

Pomůcky: 3 brčka, kousek modelíny, špendlík, smotek vlny

PostupUpravit sekci

  • první brčko svisle upevněte modelínou k podložce (stolu)
  • druhé brčko uprostřed propíchněte špendlíkem a vložte do prvního brčka, vyzkoušejte, zdali se brčko volně otáčí
  • smotkem vlny zelektrizujte jedno rameno brčka, které se bude otáčet, a poté zelektrizujte třením smotkem vlny třetí brčko (představuje "kouzelnou hůlku")
  • přiblížíte-li třetí brčko – kouzelnou hůlku ke kolotoči, začnou se stejné elektrické náboje odpuzovat a vložené brčko se roztočí, pohrajte si s kolotočem – roztáčejte jej na obě strany
  • důkaz, že brčkem otáčí "neviditelná síla", a ne mechanická (pohyb ruky, foukání…), můžete podat tak, že celou soupravu = kolotoč vložíte pod otočenou pětilitrovou sklenici, zelektrizujte v tomto případě raději umělohmotný hřeben či pravítko a přibližte jej ke sklenici, kolotoč se opět roztočí
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  •  zde na videu uvidíte, jak se kolotoč točil šikovným prvňáčkům
Vysvětlení
  • obě brčka jsou třením zelektrována souhlasnými náboji, které se navzájem odpuzují, proto se vodorovné brčko roztáčí 
Obměna
  • je možné zelektrovat jen třetí brčko, potom je vodorovné brčko naopak přitahováno (indukce) 

6. Pohyblivá ručička z brčka

Jak rozpohybovat obyčejné brčko...

Pomůcky: brčka různých průměrů, ostré nůžtičky, nit nebo slabý provázek, čtvrtka, tužka

PostupUpravit sekci

  • do širšího brčka vystříhneme zatím dva otvory ve tvaru V
  • provlečeme nitku, nahoře zalepíme, zataháme za nepřilepený konec a brčko se začne "pohybovat"
  • pokud chceme mít na konci brčka ručičku, vystříhneme ji z papíru, na "zápěstí" ručičky propíchneme otvor, provlečeme nitku, zauzlujeme a opět nitku protáhneme brčkem, ručička nám bude lépe sedět, pokud ji vložíme do nastřiženého brčka
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • po pochopení, jak tato hračka funguje, již děti mohou vytvářet složitější výrobky
  • děti vytvářejí např. různé pohyblivé hady tím, že vystřihnou více otvorů v brčku
  • zkusíme vyrobit i loutky, vše napovědí další obrázky a video vložené zde ve wiki

7. Potápěči

Připomenutí oblíbeného pokusu, známého také jako karteziánek.

Pomůcky: PET láhev, voda, brčko, matička, tavná pistole, mikrotenový sáček

PostupUpravit sekci

  • nejdříve si musíte připravit potápěče – použijte brčko dlouhé např. 8 cm
  • na jednom konci zatavte otvor, na druhý nasuňte matičku, aby potápěč připomínal nějakého mořského živočicha, vložte pod matičku kousek nastříhaného mikrotenu
  • nastavte brčko tak, aby plovalo (svisle) na hladině vody
  • napusťte plnou láhev vody, vhoďte potápěče a láhev uzavřete
  • když láhev stisknete rukou, potápěč klesá ke dnu
  • když stisk povolíte, potápěč stoupá vzhůru, vše uvidíte na tomto videu

VysvětleníUpravit sekci

  • při stisku vznikne v láhvi větší tlak a voda vnikne do brčka, tím se zvětší jeho hmotnost a klesá ke dnu, po uvolnění tlak klesne, vzduch vytlačí z brčka vodu a to stoupá vzhůru
Autor díla: Jaroslava Pachlová

8. Rozstřikovadlo

Malá vodní "odstředivka" z jediného brčka pobaví a poslouží nejen v parném létě.

Pomůcky: brčko, jehla, špejle, pravítko, izolepa, voda v nádobě, řezák

PostupUpravit sekci

  • brčko uprostřed propíchněte jehlou, později tam prostrčíte brčko
  • od středu si naměřte asi 2 cm na každou stranu a nařízněte v těch místech brčko
  • prostrčte středem brčko, v naříznutí ohněte a izolepou připevněte ke konci špejle
  • hotové rozstřikovadlo vložte do nádobky s vodou a rychle otáčejte, věřte, že budete zmáčeni ve chvíli
Autor díla: Jaroslava Pachlová

 Vysvětlení

  • otáčením soustavy vytahuje odstředivá síla vodu brčky do bočních otvorů, kde je rozstřikována do okolí

9. Vodní píšťala

Opět další pokus, tentokrát "akustický"...

Pomůcky: dvě brčka nestejného průměru, kousek plastelíny, nůžky, voda

PostupUpravit sekci

  • širší brčko na dolním konci ucpěte modelínou
  • naplňte vodou a dovnitř těsně zasuňte tenčí brčko
  • přiložte rty a foukejte
  • povytahováním brčka měníte výšku tónu

    Autor díla: Jaroslava Pachlová

 VysvětleníUpravit sekci

  • povytahováním brčka měníte výšku tónu, frekvence zvuku je závislá na jeho délce, se "zkracováním" brčka roste výška tónu 

10. Vrtulka z brčka

Pokus a hračka v jednom.

Pomůcky: brčka, jehla, drátek, špejle, izolepa

PostupUpravit sekci

  • ustříhněte si kousek brčka, který uprostřed propíchnete jehlou, a prostrčte volně drátek
  • drátek zatočte podle špejle z obou stran, aby budoucí vrtulka nevypadávala
  • připevněte celé izolepou (podle fotografie) na delší brčko, do kterého budete foukat
  • vrtulky mohou být různých tvarů, vyzkoušejte i "dvojitou vrtulku"
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  •  když budete foukat, vrtulky se krásně roztočí jako na tomto videu

Závěr

Tato desítka výrobků či pokusů není úplným výčtem činností, které se dají s brčky provádět.
Chceme ještě vyzkoušet stavby z brček a bonbonů marshmallow, výrobu různých matematických těles, výrobu brčkového reliéfu a pospojovat brčka pro zábavné pití s využitím i svítících brček.
Brčka jsme také využili v naší "bublinové škole" při tvorbě tvořítek a ok na bubliny.

Těmito "zábavnými" pracovními činnostmi spojenými s experimentováním vedu žáky k tomu, aby sami dále objevovali, navrhovali svá vtipná řešení a své nekonvenční nápady prakticky ověřovali. Zkušenosti potvrzují, že nejlépe se děti učí objevováním a vlastními prožitky. Některým žákům vyhovuje pracovat podle zadání a drží se přesného návodu, postupně se snažím i tyto žáky dovést k vlastnímu experimentování.

Někteří žáci přinášejí svá vylepšení pokusů či výrobků i z domova. Žáci rozvíjejí dále svoji tvořivost a jemnou motoriku. Podstatné pro toto vyrábění a bádání je také to, že náklady na tyto činnosti jsou zanedbatelné. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslava Pachlová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
1. 9. 2011
Je úžasné, jaké možnosti nabízí obyčejné brčko! Žáci pokusy milují a s velkým zaujetím si svoje objevy zaznamenávají do knížky "Moje pokusy".

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

zásoba brček různých průměrů, nůžky