Motivace |
Slyšeli jste někdy jména míst jako např.: Kůlna, Býčí skála, Altamira, Lascaux nebo Věstonice? Poslední jmenované by mělo napovědět, co mají všechna místa společné. Všechno jsou to archeologická naleziště, kde bylo kromě kosterních pozůstatků objeveno i něco navíc – zachovalé jeskynní malby, různé sošky a rytiny. V následujících hodinách se pokusíme vžít do role člověka doby kamenné a vytvoříme „pravěké" obrazy, sochy, nádoby a šperky. |
Pracovní postup |
Motivace Rozdělení do skupin podle počtu dětí (např. čtverečky samolepicího barevného papíru nalepit dětem na čelo, na skupiny se dělí bez verbálního projevu). Malba, sošky: I. (1 vyučovací hodina) Vyhledej s pomocí internetu, učebnice nebo encyklopedií: a) stáří maleb II. (2 vyučovací hodiny) Každá skupina vytvoří na základě získaných poznatků vlastní „jeskynní" malbu (materiál a kompozice dle vlastního výběru) a vymodeluje jednoduché figury. Při kresbě je důraz kladen na zjednodušení postav, vyjádření pohybu a typické znaky zobrazovaných zvířat. Při modelování zdůrazňovat důvody zobrazování, ze kterých vyplývá výrazná znakovost sošek – plodnost, úspěch při lovu. Figurky z hlíny je možné vypálit (pak musí být duté). Rozšíření aktivity: Umění Aboriginců – otisky rukou, barevné kresby australských zvířat. Postup: v igelitovém pytlíku rozdrtíme barevné křídy, drť se nasype do misky, smíchá s vaječným žloutkem(funguje jako přírodní pojidlo) a vodou tak, aby barva nebyla příliš hustá. Malujeme štětcem i prsty. Keramické nádoby (2 vyučovací hodiny) bez použití hrnčířského kruhu. Úkolem dětí je vymyslet různé způsoby, např. vymačkáváním z koule.
Šperky (2 vyučovací hodiny) – Proč je lidé asi vyráběli? Kdo je nosil? Jaké měly funkce, byly jen pro ozdobení? Mohl to být výraz postavení nebo i platidlo. Válcovité nebo kulaté korálky vyrábíme tak, že je tvarujeme na drát, stvol trávy nebo klacík. Zároveň se zdobí vrypy a otisky. Po usušení, příp. vypálení se navlékají na kožený řemínek nebo provázek, děvčata si mohou vyrobit jednoduché náušnice. Rozšíření aktivity: z přebytečných korálků vyrobíme společně závěs na stěnu.
|
Evaluace |
Jednotlivé práce průběžně vystavujeme, společně hodnotíme – je vhodné, aby samy děti vyjádřily, co se jim líbí, jaké nápady a postupy spolužáků je překvapily a jak by se daly eventuelně ještě rozvinout. Pokud budeme zpracovávat celý projekt, je vhodné doplnit jej i obrazovými materiály, ze kterých děti vycházely při své práci. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.