Odborný článek

Rostliny a člověk

Anotace

Jedná se o výukový program s názvem Člověk a rostliny. Je zaměřený především na valeologické skupiny rostlin a ucelení informací získaných v botanice v základní škole.

Úvod

Tento výukový program byl sestaven pro žáky 9. tříd. Při hledání nějakého systému při opakování vědomostí přírodopisu v rámci 2. pololetí v 9. ročníku jsme nenašli žádnou vhodnou metodu pro motivaci dětí k rozeznávání rostlin, se kterými se denně setkávají.

Žáci si nejen zopakují vědomosti získané studiem botaniky, ale také zjišťují nové poznatky o souvislostech mezi jednotlivými valeologickými skupinami rostlin, které mohou dále využít v běžném životě.

Je nutné počítat s tím, že výukový program má časovou dotaci 120 minut (což odpovídá 3 vyučovacím hodinám).

Cíl

Cílem výukového programu je sjednotit poznatky žáků 9. ročníků z botaniky a naučit je pozorovat rostliny na základě stavby jejich těla. Dalším cílem je naučit žáky rozdělovat rostliny do valeologických skupin, na jejichž základě rozlišujeme rostliny jedovaté, nebezpečné a alergenní, léčivé, pochutiny a koření, zeleninu a ovoce, základní potravinové zdroje.

Žáci se zaměřují především na své zkušenosti a praktické využití rostlin v běžném životě.

Místo realizace: Učebna (klasická nebo v přírodě).

Časová dotace: 120 minut (3 vyučovací hodiny).

Doporučená velikost skupin: 3–5 žáků (6 rovnocenných skupin).

VVC:

Výchovné cíle:

  1. Kognitivní: znalost, pochopení, aplikace, analýza, syntéza, hodnocení.
  2. Afektivní: přijetí, reakce, zpracování, organizace, charakteristika.
  3. Motorické: napodobení, manipulace, přesnost, struktura, přirozenost.

Cílová kategorie (úroveň osvojení):

  1. Zapamatování: žák správně definuje pojem botanika, popíše a zařadí rostliny, napíše stavbu rostliny.
  2. Pochopení: žák správně interpretuje a formuluje své znalosti, správně popíše obrázek nebo rostlinu a její části, opraví chybné informace, efektivně vysvětlí dané téma.
  3. Aplikace: žák efektivně využívá získané údaje a poznatky, rozpozná užitkové části rostliny, demonstruje získané vědomosti a dovednosti při pokusu nebo ukázce, správně nakreslí náčrtek, uvede vztah mezi použitým materiálem, vysvětlí využitelnost rostlin pro člověka.
  4. Analýza: žák dokáže správně rozebrat informace a vybere si to nejdůležitější, je schopen rozlišovat, specifikovat, správně identifikuje část rostliny využitelné člověkem.
  5. Syntéza: žák klasifikuje přírodniny na základě systému živé přírody, klasifikuje přírodniny se stejnou valeologickou stupnicí, kombinuje všechny získané poznatky a vytváří závěr.
  6. Hodnocení: žák efektivně posuzuje materiály, obhajuje svá pozorování a získané výsledky, srovnává je s teorií, uvede klady a zápory práce s materiálem, kriticky zhodnotí získané schopnosti a dovednosti.

Pojmy opěrné: stavba rostlinného těla, list, květ, plod, systém rostlinné říše, ekosystémy, rostliny zdraví prospěšné a nebezpečné.

Pojmy nové: historická centra rozšíření rostlin, významné rostliny, funkce rostlin v okolí člověka.

Reflexe

  1. Výukový program je pro učitele náročný na přípravu a na čas (shánění pomůcek, příprava učebny).
  2. Pokládáme za přínosné možné praktické využití získaných vědomostí a dovedností.
  3. Celý program vede žáky k samostatnosti a tvůrčí činnosti, také ke spolupráci (s kamarády nebo v předem připravených umělých skupinách).
  4. Velmi přínosná je také prezentace výsledků žáků, která rozvíjí jejich komunikační schopnosti a vybízí je ke vzájemnému pozitivnímu hodnocení.
  5. Při výukovém programu se všichni žáci aktivně zapojovali a v kolektivu bylo jasně patrné uvolnění, pozitivní naladění, zapojení vlastních zkušeností s rostlinami a radost z práce.
  6. Jedním z významných aspektů je, že žáci jsou nuceni naučit se efektivní práci s literaturou, kdy musí umět třídit informace na přínosné a nedůležité.
  7. Vzhledem k našim zkušenostem doporučujeme výukový program pro fixaci dosud získaných informací botanického rázu a pochopení významu rostlin v lidském životě.

Literatura a použité zdroje

[1] – Učební úlohy z biologie. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. 167 s. ISBN 80-7182-164-0.
[2] – ORGANISMY – PROSTŘEDÍ – ČLOVĚK Učebnice přírodopisu pro 9. ročník základní školy. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1996. ISBN 80-86034-02-X.
[3] – SOCHOR, Milan. Botanika – teorie a praxe. [cit. 2010-03-10]. Dostupný z WWW: [http://botanika.borec.cz/o_plod.php].
[4] – Fraus. [cit. 2010-03-10]. Dostupný z WWW: [http://www.fraus.cz/data/prirodopis ].
[5] – [cit. 2010-03-10]. Dostupný z WWW: [http://www.giobioobrazky.ic.cz/botanika/typy_korenu.JPG].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
2.48 MB
Dokument
Fotografie
doc
21.48 kB
Dokument
Příloha 1 – motivační příběh
doc
44.92 kB
Dokument
Příloha 10 – scénář výuky
doc
39.06 kB
Dokument
Příloha 11 – tabulka valeologických skupin
doc
23.44 kB
Dokument
Příloha 12 – použitá literatura
doc
28.32 kB
Dokument
Příloha 2 – tabulka pro učitele
doc
116.21 kB
Dokument
Příloha 3 – test
doc
42.97 kB
Dokument
Příloha 4 – teorie k tématu
doc
26.37 kB
Dokument
Příloha 5 – využití rostlin
doc
3.35 MB
Dokument
Příloha 6 – pracovní list
doc
120.12 kB
Dokument
Příloha 7 – autorské řešení
doc
47.85 kB
Dokument
Příloha 8 – pojmová mapa
doc
29.3 kB
Dokument
Příloha 9 – metodika výuky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Kateřina Švandová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní listy, tabule (nebo velký papír využitelný jako tabule v učebně v přírodě), pastelky a fixy, papír pro tvorbu pojmové mapy, test, učebnice, atlasy rostlin, přírodniny, časopisy, knihy, nůžky, lepidlo