Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Metodika je jednou ze závěrečných prací pedagogů - účastníků kurzu Osobnostní a sociální výchovy C, který byl součástí projektu „Dokážu to?".
Cíle pro oblast osobnostní a sociální výchovy (střední úroveň obecnosti cílů)
|
|
Cíle pro jiné oblasti (zejména cíle předmětů, různých výchov, atd. pokud se s nimi OSV spojuje) |
Obecně:
|
Bylo dosaženo cílů? |
Žáci pracovali ve skupinách, všechny dospěly ke společnému rozhodnutí. Žáci živě argumentovali a uvědomili si, že domluvit se ve skupině není vždy jednoduché. Živě diskutovali i v závěrečné reflexi. Divili se, že neexistuje správné řešení. Srovnali si některé své názory a dozvěděli se něco nového o ostatních i o sobě samých. Diskuse se účastnili i ti méně komunikativní. |
Co se osvědčilo? |
Jako téměř vždy se osvědčila práce ve skupinách. Osvědčily se i individuální dialogy s vybranými žáky. Prokázalo se určení pozorovatelů, kteří zapisovali dění ve skupince. Velmi dobrá byla reflexe s celou třídou. Na závěr bylo vhodné přesazení do kruhu. Osvědčilo se též více času na závěrečnou reflexi. |
Jakých jsme se dočkali překvapení? |
Výsledky žáků byly různé. Někteří žáci byli zaskočeni reflexí. Bavili se o hře a přemýšleli o ní i další dny. |
Která naše zkušenost může platit obecně? |
Nechat si na závěrečnou reflexi dostatek času se vyplácí. |
Cíl vyučujícího |
Činnost |
Organizační forma |
Pomůcky |
Čas |
1) Rozdělení žáků do tří skupin |
1) Žáci vytvoří tři malé skupinky, které sedí odděleně na židlích v kruhu (bez lavic). |
1) Žáci se rozdělí do skupin. |
|
4 min. |
2) Určení pozorovatelů |
2) Učitel určí v každé skupině jednoho pozorovatele a vysvětlí jim, co mají dělat. Pozorovatelé si připraví papír a tužku na zapisování poznámek. |
2) Žáci sedí ve skupinkách. |
2) Papíry na psaní poznámek. |
2 min. |
3) Zadání úkolu (situace s výběrem srdce pro jednoho pacienta) |
3) Učitel přečte dokument Doktoři a pacienti (viz příloha). „Představte si, že jste tým chirurgů ve velké nemocnici. Jako komise musíte přijmout velmi důležité rozhodnutí. Můžete zachránit pouze jednoho pacienta z osmi. Pokuste se dohodnout, který to bude?" |
3) Žáci ve skupinkách sledují učitele. |
3) Dokument Doktoři a pacienti (viz příloha 1). |
2 min. |
4) Výběr pacientů |
4) Žáci v jednotlivých skupinkách vybírají pacienta - snaží se dospět ke skupinovému rozhodnutí. Pozorovatelé poslouchají a zapisují si poznámky. Učitel sleduje (obchází a poslouchá) jednotlivé skupinky tak, aby je nerušil. |
4) Žáci diskutují ve skupinkách. |
4) Dokumenty Doktoři a pacienti (viz příloha 2). |
20 min. |
5) Reflexe |
5) Učitel řídí reflexi (dá prostor též jednotlivým pozorovatelům, aby řekli, co si poznamenali); náměty pro reflexi viz příloha. |
5) Všichni sedí v jednom velkém kruhu. |
5) Náměty pro reflexi (viz příloha). |
17 min. |
Představte si, že jste tým chirurgů ve velké nemocnici. Jako komise musíte přijmout velmi důležité rozhodnutí. V tomto okamžiku máte jednoho dárce srdce a osm pacientů, kteří potřebují transplantaci srdce. Pokud víte, prognóza úspěšné transplantace je pro všechny tyto pacienty stejná. Vaše komise musí vybrat, kdo srdce dostane. Máte 20 minut na to, abyste došli ke skupinovému rozhodnutí.
Poznámky k zadávání a vedení techniky:
Pár poznámek k reflexi (aneb několik námětů, kudy by se mohla reflexe ubírat):
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.