Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Příběh smrti a života
Odborný článek

Příběh smrti a života

Anotace

Pracovní list se věnuje tématu Velikonoc z různých pohledů - kulturních, náboženských. Snaží se odkrýt, kde se tento tradiční svátek vzal, jak se slavil v minulosti a jak si ho připomínáme dnes. Je určen pro práci individuální i skupinovou.

Pracovní list má za cíl představit téma Velikonoc, jak je slaví lidé rozličných kultur. Jelikož Velikonoce jsou u nás zúženě vnímány pouze jako tradiční jarní svátky spojené s pomlázkou, kraslicemi atd., je žádoucí odkrýt jejich původ a zabývat se historickými kořeny.

Jak pracovní list využít ve výuce? Existuje několik variant. Zaprvé je možno rozdělit třídu do skupinek (ideálně po čtyřech), které budou s pomocí informačních zdrojů (Vondruška, V.: Církevní rok a lidové obyčeje. Dona, 2005., úryvek z Bible - 2. Moj. 12. - 13. kap.) vyplňovat daný pracovní list. Pouze úkol číslo 5 budou žáci zpracovávat samostatně. Po ukončení práce musí následovat společná kontrola zjištěných informací a následně diskuze k úkolu číslo 5, neboť odpovědi budou vycházet z individuální zkušenosti každé rodiny. Žáci budou mít tak možnost nahlédnout do zvyků a tradic ostatních spolužáků, a tak získat inspiraci pro slavení Velikonoc ve své rodině.

Zadruhé může pracovní list posloužit jako forma individuální práce ve vyučovací hodině s využitím stejných informačních zdrojů (viz výše).

Nakonec je možné pracovní list zařadit jako shrnutí či opakování daného tématu, které bylo v předchozích vyučovacích hodinách probíráno. V tomto případě budou žáci pracovat bez využití informačních zdrojů. Je na zvážení každého učitele, zda zařadí úkol číslo 5.

Odpovědi nelze hodnotit, protože se jedná o osobní zkušenosti z rodinného prostředí. Kromě pracovních listů obdrží žáci (pokud se nejedná o závěrečné shrnutí) nakopírované texty o Velikonocích z knihy od V. Vondrušky. Při zmínce o odvození názvu VELIKONOCE (úkol číslo 3) budou žáci pracovat s ukázkou z Bible (2. Moj. 12. - 13. kap.), a to tak, že si konkrétní kapitoly přečtou a tím se hlouběji seznámí s historií slavení Velikonoc v jiném kulturním prostředí.

Další použitá literatura: Bible

Literatura a použité zdroje

[1] – VONDRUŠKA, Vlastimil . Církevní rok a lidové obyčeje. 2. vydání. DONA, 2005. 96 s. ISBN 80-7322-075-X.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
46.88 kB
PDF
Pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Taťána Vítková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Kulturní diference

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Pracovní listy