Znáš české dějiny středověku a raného novověku?
Ve dvojicích, samostatně i ve skupinách si žáci netradičním způsobem ověří své znalosti z českých dějin. Setkají se se jmény panovníků, jejich žen, s důležitými letopočty i událostmi.
Cíl hodiny
Znalosti, schopnosti, dovednosti:
- žák prohlubuje vědomosti potřebné k pochopení souvislosti evropských kořenů a kontinuity evropského vývoje
- žák seřadí panovníky tak, jak postupně vládli
- žák podle popisu pozná osoby českých královen a přiřadí k nim jejich manžele
- žák zná nejznámější data a události, ke kterým se váží
- žák vysvětlí pojmy a termíny, které se váží k probranému učivu
Hodnoty, postoje:
- žák samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení
- žák je schopen pracovat ve dvojici
- žák chápe, že nemusí vše znát, proto umí hledat ve svém sešitě a informace z něj použít, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
- žák umí spolupracovat s ostatními ve skupině, přispívá k diskusi v malé skupině, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
- operuje s obecně užívanými termíny, uvádí věci do souvislostí, utváří si komplexnější pohled na společenské a kulturní jevy
Kroky realizace:
1. Vladaři
- žáci pracují ve dvojicích
- učitel každé dvojici rozdá lístečky se jmény vladařů (nakopírovaná a nastříhaná příloha č. 1)
- úkolem žáků je seřadit jména vladařů tak, jak vládli
- po dokončení si společně s učitelem práci zkontrolují
2. Manželky panovníků
- žáci pracují stále ve dvojicích, mají sešit k dějepisu
- učitel bude nyní představovat postupně jednotlivé manželky panovníků; o každé řekne několik vět, nesmí prozradit její jméno, ani jméno jejího manžela (příloha č. 2)
- žáci se pokusí uhádnout, o které ženy se jedná, jejich jména si zapíší
- učitel řekne žákům správné řešení, oni si popř. opraví své tipy
- nyní se pokusí napsat ke každé ženě, čí byla manželkou
- učitel s žáky opět zkontroluje správnost řešení
3. Roky
- každý žák pracuje samostatně
- učitel napíše na tabuli roky
- žáci si je opíší do sešitu a snaží se ke každému napsat, co se k tomuto roku váže, co se stalo
- učitel vybídne žáky, aby použili zápisy ze sešitu, a pokud si nejsou jisti, aby si správné odpovědi našli v sešitě a doplnili
- následuje opět společná kontrola
4. Co to je?
- žáci se rozdělí do skupin po čtyřech
- každá skupina dostane nakopírovanou přílohu č. 4
- úkolem každé skupiny je vybrat si osm pojmů a vymyslet hádanky tak, aby odpovědí byla právě uvedená událost, věc, osoba... (např. Co je to? Má to čtyři body a je to odvážný program husitů? - 4 pražské artikuly)
- skupiny si čtou pod vedením učitele hádanky a odpovídají, tím zjistí správnost svých odpovědí
Výstupy:
- správně složené pořadí panovníků v Čechách
- dvojice královen a králů
- určení událostí s letopočtem
- vymyšlené hádanky
Hodnocení
Pro žáky je tento typ opakování probraného učiva velmi zábavný a přínosný. Nemají trému, protože u něj mohou používat sešity, sousedy, pomoc celé skupiny.
Přílohy:
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 30 kB | Příloha č. 1 - Vladaři | |
![]() | 28 kB | Příloha č. 2 - Manželky panovníků | |
![]() | 23 kB | Příloha č. 3 - Roky | |
![]() | 25 kB | Příloha č. 4 - Co nebo kdo to je? |
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.