Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy se zrodilo kino
Cíle:
Žáci:
- na příkladech doloží, jakou má promítaný film souvislost s tehdejším společenským děním;
- vysvětlí postoje jednotlivých aktérů ke komplikovaným situacím;
- dají najevo svůj postoj k dané situaci, zaujímají stanovisko.
Délka:
45minut
Postup:
- Učitel žákům promítne následující snímek (od 1. minuty, je to důležité pro bod 2).
- Poté žáky vyzve, aby zkusili odhadnout, z jaké doby snímek pochází. Žáci své tipy odůvodňují.
- Učitel žákům prozradí, pokud na to nepřišli sami, z jaké doby snímek pochází a žáci mají následně za úkol snímek zařadit žánrově. Společně poté charakterizují žánr sci-fi.
- Učitel žáky vyzve, aby hodnotili chování pozemšťanů na Měsíci. Pokud s ním nesouhlasí, zkusí žáci navrhnout jiný způsob vměšování se do cizí kultury.
Reflexe:
V rámci závěrečného shrnutí učitel pustí následující video. Reflexe proběhne formou diskuze na téma vměšovaní jedné kultury do druhé. Učitel směřuje diskuzi i k zamyšlení nad tím, že film jako nové médium měl zpočátku sloužit jen pro zábavu či zaznamenání banálních životních situací, ale s prvními režiséry se začal posouvat i k jiným hodnotám, nutil diváky se zamýšlet nad zhlédnutým snímkem. V závěru by mělo zaznít: Jaké nové možnosti tedy film otevřel?
Poznámka a zdroje:
viz. přiložená metodika
Doporučení:
Doprovodné informace k programu prvního veřejného promítání (Paříž – Grand Café, 28. prosince 1895) naleznete v knize Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.
Kapitolu Den, kdy se zrodilo kino z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/570710/den-kdy-se-zrodilo-kino-22-brezen včetně příloh.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 422 kB | Metodika pro učitele k tisku |