Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Právní vědomí – Paragraf 11/55
Odborný článek

Právní vědomí – Paragraf 11/55

19. 11. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.
Spoluautoři
Mgr. Jan Zouhar
Mgr. Jan Kotík

Anotace

V rámci projektu Paragraf 11/55 pro podporu zvyšování právního vědomí dětí a mládeže vznikl v občanském sdružení AISIS tento materiál věnující se přímo problematice právního vědomí. Jeho součástí jsou jednotlivě rozpracovaná témata, která mohou žákům a jejich učitelům pomoci se orientovat v právním prostředí naší vlasti. Materiál se může stát inspirací všem učitelům a pedagogickým pracovníkům, ale primárně je určen učitelům vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Občanský a společenskovědní základ a Člověk a svět práce.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis. Připravil kolektiv autorů pod vedením Mgr. Jana Zouhara, pro potřeby portálu RVP.cz upravil Mgr. Jan Kotík.


V rámci projektu Paragraf 11/55 pro podporu zvyšování právního vědomí dětí a mládeže vznikl v občanském sdružení AISIS tento materiál věnující se přímo problematice právního vědomí. Jeho součástí jsou jednotlivě rozpracovaná témata, která mohou žákům a jejich učitelům pomoci se orientovat v právním prostředí naší vlasti. Důležitou částí je definice občana. Jako jednu z mnoha nabízíme definici od Gérard Durozoi a André Rousela:

Občan (lat. civis) je člen obce, ten, kdo užívá práva a plní povinnosti definované zákony a mravy obce: Občanství je především výsledkem společenské integrace, takže "civilizovat" nejprve znamená "udělat občanem."

Dále zde naleznete aktivitu zabývající se odpovědností, nebo cvičení, které má přivést žáka k zamyšlení nad povahou lidských práv a principů demokracie. Je zde také popsána role prezidenta republiky, proces soudního řízení, trestní sazby, nebo jakým způsobem funguje exekutiva a trestní právo.

Materiál se může stát inspirací všem učitelům a pedagogickým pracovníkům, ale primárně je určen učitelům vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Občanský a společenskovědní základ a Člověk a svět práce.

Celý materiál:
Právní vědomí

Jednotlivé kapitoly:
Co je to občan?
Odpovědnost úplná
Právo Bingo
Cvičení k demokracii
Co když
Prezident a jeho postavení v naší ústavě
Katastrofa ve městě
Případ lodi Mignonette
Soudní řízení
Zakázat či nezakázat
Trestní sazby
Exekutiva
Trestní právo a řízení
Sociálně právní ochrana dětí - vymezení pojmů, rodinné právo a dokumenty související

Použitá literatura a zdroje:
BERAN V.: Jak na žákovskou samosprávnou demokracii. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2, č. 3, příloha I-II.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - I. část. Učitelské listy, roč. IX, 2001/2  č. 2, str. 9-10.
KOPŘIVA, P.: Komunitní kruh a škola - II. část. Učitelské listy, roč. IX,  2001/2  č. 3, str. 10-11.

Literatura a použité zdroje

[1] – BANFIELD, E.c. Občanské ctnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995.
[2] – BEETHAM, D.; BOYLE, K. Úvod do demokracie. Praha : UNESCO, 1996.
[3] – BŮŽEK, A. Žákovská samospráva jako významný prostředek mravní a občanské výchovy. In: Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Hradec Králové: Gaudeamus. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN ISBN 80-7041-07-X.
[4] – DAHL, R. Demokracie a její kritici. Praha : Victoria Publishing, 1989.
[5] – DAHL, R. O demokracii. Průvodce pro občany. Praha : Portál, 2001.
[6] – DOSTÁLOVÁ, R. Civitas. Text pro učitele občanské výchovy. Praha : ISV nakl., 2001.
[7] – JANIŠ, K.; ŠTURMA, J. Práva a participace dětí v rodině, ve škole a ve veřejném životě. Sborník z pracovního semináře konaného 21. 4. 1999. Hradec Králové : Gaueamus, 1999. ISBN ISBN 80-7041-507-X.
[8] – KJAERGAARD, E.; MARTINENIENE, R. Pětkrát hurá demokracii. O demokracii v každodenní praxi školy. Praha : Strom, 1997. ISBN 80-901954-5-8.
[9] – et al. Nové horizonty výchovy k občanství. Olomouc : UP, 2001.
[10] – KUNC, J. Demokracie a ústavnost. Praha : UK, 1996.
[11] – Příklady efektivní komunikace.
[12] – KOPŘIVA, P. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2005.
[13] – ŠTURMA, J.; SKLENÁŘOVÁ, R. K historii a problematice žákovské organizace v našich školách. In: Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové XLVIII. Pedagogika-psychologie. 1. vydání. Hradec Králové : SPN, 1987.
[14] – Výchova k demokracii, konstitucionalismu a občanství. Sborník z Letní školy pro učitele OV a ZSV 1998. Olomouc : UP, 1998.
[15] – ZOUHAR, J. et al. Metodická příručka pro učitele na podporu celonárodní soutěže Paragraf 11/55. Kladno : AISIS, 2006.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
45.9 kB
PDF
Co je to občan?
pdf
39.06 kB
PDF
Co když
pdf
32.23 kB
PDF
Cvičení k demokracii
pdf
74.22 kB
PDF
Exekutiva
pdf
28.32 kB
PDF
Katastrofa ve městě
pdf
55.66 kB
PDF
Odpovědnost úplná
pdf
541.02 kB
PDF
Právní vědomí
pdf
38.09 kB
PDF
Právo Bingo
pdf
294.92 kB
PDF
Prezident a jeho postavení v naší ústavě
pdf
42.97 kB
PDF
Případ lodi Mignonette
pdf
73.24 kB
PDF
Sociálně právní ochrana dětí - vymezení pojmů, rodinné právo a dokumenty související
pdf
66.41 kB
PDF
Soudní řízení
pdf
59.57 kB
PDF
Trestní právo a řízení
pdf
98.63 kB
PDF
Trestní sazby
pdf
30.27 kB
PDF
Zakázat či nezakázat

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Výchova demokratického občana

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída