Při řešení úlohy žák získá představu, jaké jsou náklady na palivo automobilu, jak ovlivňuje průměrná spotřeba paliva motoru výši nákladů na palivo, jak lze průměrnou spotřebu ovlivnit a jaké jsou možnosti úspor v této oblasti.
Žák:
Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Variantu vybírá podle časových a materiálních podmínek, složení třídy apod. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.
Lze zvolit jednu ze tří základních metod:
Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.
Forma zpracování:
Příklad 1
Text úlohy:
Určete průměrnou spotřebu paliva v l/100 km u automobilu, když na natankování jedné nádrže o objemu ...l ujede automobil ... km.
Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách tabulky zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách tabulky zarovnáván vpravo.
Zvolená metoda práce |
frontální práce |
samostatná práce |
Projekt |
||
vstupní údaje |
|
|
|
||
objem palivové nádrže |
učitel |
učitel |
žáci |
||
ujetá vzdálenost na jedno natankování |
učitel |
učitel |
žáci |
||
|
|
|
|
||
Řešení |
|
|
|
||
průměrná spotřeba paliva |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
Po prvním výpočtu je možno se žáky odvodit, jak změny vstupních údajů ovlivňují výsledek.
Příklad 2
Text úlohy:
Jaká je úspora nákladů na palivo u automobilu Škoda Fabia na ujetí vzdálenosti ... km, pokud jeho spotřeba při rychlosti 90 km/hod. je 4,9 l /100 km a spotřeba při rychlosti 120 km/hod. je 7,3 l /100 km?
Zvolená metoda práce |
frontální práce |
samostatná práce |
Projekt |
||
vstupní údaje |
|
|
|
||
spotřeba při rychlosti 90 km / hod. |
učitel |
učitel |
žáci |
||
spotřeba při rychlosti 120 km / hod. |
učitel |
učitel |
žáci |
||
ujetá vzdálenost |
učitel |
učitel |
žáci |
||
cena paliva u čerpací stanice |
učitel |
učitel+žáci |
žáci |
||
|
|
|
|
||
Řešení |
|
|
|
||
rozdíl spotřeby paliva při daných rychlostech |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
rozdíl spotřeby paliva na danou vzdálenost |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
rozdíl v nákladech na palivo na danou vzdálenost |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
||
|
|
|
|
||
Závěr |
|
|
|
||
1. Jak ovlivňuje náklady na provoz automobilu jeho průměrná spotřeba a jaké jsou možnosti jejího snížení? |
učitel+žáci |
žáci |
žáci |
První příklad bývá napoprvé řešen frontálně - nejobtížnější je společné nalezení vzorce pro výpočet spotřeby, po obměně vstupních údajů může být změněna metoda, druhý příklad je zadáván hned napoprvé jako samostatná práce a většinou úspěšně zvládán. Závěrečná diskuse proběhla nejen nad dosaženými výsledky, ale i nad praktickými možnostmi úspor v provozu automobilu.
Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.