
James Bond je zpět


Cíl a motivace
Cílem této lekce je rozvíjet u žáků dovednost rozpoznávat hodnotící prvky v mediálním sdělení a odhadovat autorský záměr sdělení. Motivačně jsem zvolil text, který je žákům blízký (zpráva o nově vycházející bondovce, navíc zdrojem je právě internetová podoba novin). Jako evokaci jsem na začátku hodiny položil jednoduchou otázku: „Co vám říká číslo 007?"
Popis lekce
Žáci pracují se čtyřmi variantami zprávy. Plní postupně tyto úkoly:
- Vyhledej v textu hodnotící prvky a roztřiď je do T-grafu na „kladné" a „záporné".
- Vypiš přívlastky neutrální (např. dobrodružný příběh, nový příběh).
- Roztřiď hodnotící prvky po jazykové stránce na přívlastky, ironie a ustálená slovní spojení).
- Pojmenuj autorské postoje a záměry jednotlivých textů.
Popis autorských postojů a záměrů:
- Varianta A: nezaujatý, objektivní postoj autora , psáno se záměrem informovat čtenáře
- Varianta B: vůči bondovkám kladně zaujatý, více se ale přiklání k filmu, má pochybnosti o novém autorovi, záměrem je nejenom informovat, ale také vyjádřit pochybnosti
- Varianta C: k bondovkám má velmi kladný vztah, samozřejmě očekává filmové zpracování, novému autorovi zcela důvěřuje, záměrem je pochvalná informace o nové knize s cílem přilákat pozornost čtenářů
- Varianta D: je proti bondovkám, ironicky se strefuje jak do čtenářů, tak do hlavní postavy, nového autora i vydavatelů, opatrný respekt má pouze k původnímu autorovi, tvůrci hlavní postavy, záměrem je kritika, autor zprávy dává najevo určitý despekt
Rozšiřující úkoly:
- Prohlédni si titulky, srovnej je a vytvoř jejich další vhodné varianty.
Poznámka: Je možný opačný postup: nejdřív samostatně tvořit titulky, teprve potom je hodnotit a srovnávat. - Žáci se seznámí s originálem textu a jeho zdrojem.
- Vyhledej na vhodném webu jiné drobné zprávy z kultury a utvoř dvě varianty zprávy, první „kladnou" a druhou „zápornou".
Závěr a hodnocení
První tři úkoly lze zadat jak k individuální, tak i ke skupinové práci. Na čtvrtém úkolu by se ale měli podílet všichni.
Hodnocení provádíme společně, žáci vytvářejí společné flipy s T-grafem hodnotících výrazů, seznamem neutrálních přívlastků a přehledem roztříděných hodnotících výrazů. Hlavním cílem lekce je samozřejmě 4. úkol, ve kterém na základě vyhledaných hodnotících prvků žáci odhalují autorský postoj a záměr. Jako nápovědu autorských postojů používám čtyři symboly:
- 0 (neutrální)
- + (kladný)
- ++ (velmi kladný)
- - (záporný)
Symboly rozmístím do čtyř rohů třídy a při hodnocení jednotlivých textů se žáci přesunují vždy k tomu symbolu, který nejvíce vystihuje jejich názor/postoj. „Ke kterému postoji byste zařadili text č. ... ?" Své rozhodnutí musí žáci vždy vysvětlit a obhájit pomocí citace z textů.
Rozšiřující úkoly se samozřejmě nevejdou do jedné vyučovací hodiny, práci s vyhledáváním a tvořením textů obvykle zadávám jako domácí cvičení.
Zobrazeno: 6182krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo


Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.
Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.