Není jednoduché vymyslet činnosti, které dospívající žáky zaujmou a ještě se i něco přirozenou formou naučí. Následující příspěvek nabízí inspiraci do hodin hudební výchovy, ukazuje možnosti práce s tématem komorní hudba, přináší pracovní listy, doplňovačky, tajenky, náměty na hry a činnosti žáků a možnosti testování znalostí žáků.
Příspěvek podrobně popisuje pěti vyučovacích hodin, během kterých se pracuje s tématem komorní hudba. Je zpracovaný tak, že je možné ho vzít a rovnou vstoupit do vyučovací hodiny.
Nejprve uvádím stručný přehled obsahu vyučovacích hodin, jenž je výčtem činností, které se věnují tématu komorní hudby. Předkládané činnosti tvoří zhruba polovinu vyučovací hodiny, protože další část vyučovací hodiny je vyplněna zpěvem žáků – opakováním známých písní, tanců, rytmickými cvičeními…, uvedených v následujícím podrobném přehledu obsahu vyučovacích hodin. Podrobný přehled zahrnuje – pro lepší představu – i pracovní listy a učební texty. V závěru příspěvek obsahuje postřehy a poznámky k realizaci daných vyučovacích hodin.
1. vyučovací jednotka
2. vyučovací jednotka
3. vyučovací jednotka
4. vyučovací jednotka
5. vyučovací jednotka
a) úvod – zahájení vyučovací hodiny, hudební pozdrav, seznámení s cílem…
b) hlasová rozcvička, opakování známých písní, rytmická cvičení…(hudební činnosti žáků)
c) práce s daným tématem:
d) závěr – shrnutí vyučovací hodiny, rozloučení
1. Poskládej slabiky správně tak, aby vznikla dvě slova a napiš je:
NÍ MOR BA KO HUD ________________________________________
2. Přečti si pozorně text a doplň chybějící písmena do slov:
D__ O
T__ __ O
KV __ R __ __ TO
K __ INT __ __ O
S __ XT __ TO
SEP __ __ TO
O __ TETO
N __ N __ TO
1. expertní skupina
Co je hudba orchestrální, víme dobře: hraje ji orchestr. A co je hudba komorní? Koncerty komorní hudby se odlišují od orchestrálních v tom, že při nich vystupuje pouze malý počet hudebníků (každý z nich hraje samostatný hlas skladby) a jejich hudební program má intimní (komorní) ráz. Proto se dnes i malé orchestry někdy nazývají komorní; některé dokonce hrávají bez dirigenta.
2. expertní skupina
Seskupení hráčů komorní hudby mohou být velmi rozmanitá a ujala se pro ně charakteristická označení (pocházejí z italštiny a jsou dnes mezinárodní):
Dva hráči a také skladba pro dva hráče se nazývá duo (např. Smetanovo duo Z domoviny pro housle a klavír).
Tři hráči a skladba pro tři hráče jsou trio.
3. expertní skupina
Soubor čtyř hráčů se nazývá kvarteto, skladba pro ně určená kvartet. (České kvarteto bylo slavné komorní sdružení, jehož členem byl i skladatel Josef Suk.) Nejčastěji se setkáváme se smyčcovým kvartetem.
Skladbě pro pět hráčů říkáme kvintet, pro šest sextet, pro sedm septet, pro osm oktet, pro devět nonet.
4. expertní skupina
Oblast komorní hudby zahrnuje i skladby pro sólové nástroje (např. pro klavír, ale i pro sólové housle apod.). Většina nástrojů je doprovázena hrou na klavír.
Hlavní typ komorních skladeb pro sólový nástroj s klavírem se nazývá sonáta. Mívá nejčastěji čtyři nebo tři věty.
a) úvod – zahájení vyučovací hodiny, hudební pozdrav, seznámení s cílem…
b) hlasová rozcvička, opakování známých písní, rytmická cvičení…(hudební činnosti žáků)
c) práce s daným tématem:
d) závěr – shrnutí vyučovací hodiny, rozloučení
1. Kolik slov najdeš? Znáš jejich význam? Slova napiš na linky.
TÓNOTAKORDUOKTÁVAKCENTAMBURÍNAAPASSIONATOKTETENORYTMUSYNKOPAMABILEN
HARMONIEDURAPIANISSIMOPERACAPPELLANDANTENERGICORCHESTRITARDANDOPERETA
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
2. Doplň chybějící slova:
Komorní hudba je hudba, kterou hraje ______________________________ hudebníků.
Názvy pro seskupení hráčů pochází z _______________________.
Dva hráči se nazývají ___________,
tři hráči se nazývají _________________,
čtyři hráči se nazývají _________________,
pět hráčů se nazývá ___________________,
šest hráčů se nazývá __________________,
sedm hráčů se nazývá __________________,
osm hráčů se nazývá __________________,
devět hráčů se nazývá _________________.
Nejčastější sólové hudební nástroje jsou v komorní hudbě:
_________________ a _______________.
Hlavní typ komorní skladby se nazývá ___________________.
a) úvod – zahájení vyučovací hodiny, hudební pozdrav, seznámení s cílem…
b) práce s daným tématem (tato vyučovací hodina je věnována vyhledávání, zpracovávání a interpretaci informací)
d) závěr – shrnutí vyučovací hodiny, rozloučení
a) úvod – zahájení vyučovací hodiny, hudební pozdrav, seznámení s cílem…
b) hlasová rozcvička, opakování známých písní, rytmická cvičení…(hudební činnosti žáků)
c) práce s daným tématem:
d) závěr – shrnutí vyučovací hodiny, rozloučení
(uvádím zde tajenku již vyřešenou – nevyřešená tajenka je součástí příloh)
1. Vyřeš tajenku
a) Stavba vedoucí přes řeku m o S t
b) Druh pečiva r O h l í k
c) Den v týdnu p o N d ě l í
d) Zbytky stébel obilí s l Á m a
e) Dřevina s kmenem s T r o m
f) Nástroj typický pro komorní hudbu k l A v í r
ROZHOVOR HOUSLÍ A KLAVÍRU
Od 18. století najdeme pod označením sonáta nejčastěji skladbu o čtyřech větách pro klavír nebo pro sólový nástroj s klavírem. Je obvykle členěna takto:
1. věta – rychlá (allegro),
2. věta – pomalá (adagio),
3. věta – taneční (např. menuet),
4. věta – rychlá (allegro, někdy rondo).
Brahmsova sonáta je ukázkou sonáty romantické (romantismus – v hudbě slohové období přibližně od dvacátých let minulého století do jeho konce). Její volná věta, Adagio, podmanivý zpěv houslí, je toho názorným dokladem. Působivé nástrojové barvy zde Brahms dosahuje například tím, že melodii umístil do hluboké polohy houslí; zcela jinak vyzní pak její návrat ve vyšší poloze. Když se toto nádherné téma vynoří v závěru věty, zaznívá jako vzdálená vzpomínka a s ní tiše dohasíná celý proud – což je opět rysem romantického ladění díla.
JOHANNES BRAHMS A JEHO HUDBA (1833–1897)
Německý skladatel, jeden z nejvýznamnějších skladatelů devatenáctého století.
Z Brahmsovy tvorby zpopulárněly Uherské tance, některé jeho Valčíky, Ukolébavka. To je jedna stránka jeho tvorby – typická melodickým bohatstvím skladeb a Brahmsovou láskou k lidovému projevu. Těžiště jeho práce bylo však jinde. Stejně jako náš Antonín Dvořák, přimkl se jeho přítel Johanes Brahms především k formám hudby symfonické a komorní: psal symfonie, koncerty, sonáty, skladby pro rozmanité komorní obsazení; rovněž několik kantát a četné písně.
Operu nenapsal Brahms ani jedinou, symfonickou báseň také ne. Věřil v přirozenou sílu hudby, nepřikrášlenou poetickými představami. Naladil tím proti sobě řadu kritiků, ale postupně si dobyl všeobecné uznání a obdiv. Jeho mistrovská tvorba se těší trvalému zájmu na celém světě.
a) úvod – zahájení vyučovací hodiny, hudební pozdrav, seznámení s cílem…
b) hlasová rozcvička, opakování známých písní, rytmická cvičení… (hudební činnosti žáků)
c) práce s daným tématem:
d) závěr – shrnutí vyučovací hodiny, rozloučení
a) velký počet hudebníků
b) malý počet hudebníků
c) kdo chce
a) kvinteto
b) septeto
c) kvarteto
a) trio
b) duo
c) noneto
a) francouzštiny
b) angličtiny
c) italštiny
a) klavír a housle
b) klavír a kontrabas
c) housle a flétna
a) sonatina
b) sonáta
c) kantáta
1. Johannes Brahms pochází:
a) z Německa
b) z Francie
c) z USA
2. Johannes Brahms žil v období:
a) klasicismu
b) romantismu
c) gotiky
3. Johannes Brahms:
a) napsal 9 oper
b) napsal 4 opery
c) nenapsal žádnou operu
4. Z jeho díla jsou nejznámější:
a) Uherské tance
b) Národní tance
c) Sedlácké tance
5. Pro romantismus je typické:
a) vyjádření pocitů ve skladě
b) hudební jednotvárnost
c) tiché skladby
6. Johannes Brahms se přátelil s:
a) komisařem Rexem
b) Leošem Marešem
c) Antonínem Dvořákem
Vyučovací hodiny byly realizovány podle uvedeného popisu. Ve vyučovacích hodinách jsou skloubeny hudební činnosti žáků (zpěv, rytmická a hlasová cvičení…) a poslechové činnosti se získáváním základních poznatků z hudební teorie a dějin hudby. Jsou využívány aktivační vyučovací metody – skládankové učení, kooperační činnosti, didaktická hra, využití informační technologie aj.
MIHULE, J.; STŘELÁK, M. Hudební výchova pro šestý ročník základní školy. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-23817-3.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.