Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Matematické soupeření - aktivizující prvek v hodině matematiky
Odborný článek

Matematické soupeření - aktivizující prvek v hodině matematiky

7. 9. 2007 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Alena Jedličková

Anotace

Návrh na zpestření hodiny matematiky u mladších žáků (8. třída ZŠ, 3. ročník osmiletého nebo 1. ročník šestiletého gymnázia) při procvičování řešení úloh s využitím lineárních rovnic o jedné neznámé. Článek též obsahuje soubor deseti slovních úloh ve formě kartiček (včetně řešení).

Soutěž vznikla jako jedna z možností, jak zábavnou formou zapojit žáky v hodině matematiky. Vzhledem k atraktivitě této činnosti dochází u žáků nenásilnou formou k rozvoji některých klíčových kompetencí (viz tabulka), k aktivizaci k dalším činnostem a také k důkladnému procvičení dovedností týkajících se daného tématu.

V článku uvádím soubor deseti úloh zaměřených převážně na řešení lineárních rovnic s jednou neznámou. Při řešení úloh žák neužívá jen naučený algoritmus řešení, ale také logické myšlení a úvahu. Součástí článku je soubor s vytvořenými kartičkami se zadáním a řešením. Každý si samozřejmě může vytvořit vlastní soubor úloh týkajících se i jiných témat.

Pro které žáky je soutěž určena?

Soutěž lze použít v opakovacích hodinách při pobírání tématu Slovní úlohy řešené užitím rovnic s jednou neznámou. Jedná se tedy o 8. ročník ZŠ, což odpovídá 1. ročníku šestiletého a 3. ročníku osmiletého gymnázia. Nutno podotknout, že uvedený způsob procvičování je právě pro mladší žáky silně aktivizující, zatímco pro ročníky vyššího gymnázia už ztrácí na atraktivnosti.

Pomůcky

Žáci si připraví:

  • tužku
  • papír nebo sešit, do kterého budou psát řešení úloh

Učitel si připraví:

  • vytištěné kartičky se zadáním a řešením úloh
  • tužku a papír, na který si bude zapisovat počty úspěšných řešitelů
  • pro přehlednost je dobré aktuální skóre zapisovat na tabuli
Pravidla soutěže
  • Soutěží proti sobě děvčata a chlapci. V případě, že ve třídě je velký rozdíl v počtu děvčat a chlapců, lze vytvořit jiné dvě soupeřící skupiny o přibližně stejném počtu členů, např. podle oddělení.
  • Žák, který sedí v první lavici u okna (z pohledu učitele napravo), vylosuje kartičku se zadáním první úlohy.
  • Učitel přečte zadání poprvé, podruhé si žáci stručně zapisují znění úlohy do sešitu nebo na papír.
  • Všichni začínají řešit. Úkolem žáka je úlohu co nejdříve vyřešit a přinést ke katedře ukázat řešení učiteli. Každý z žáků počítá za svůj tým. Podstatné je, že úloha musí být kompletně vyřešená včetně vhodného zápisu a odpovědi, což podporuje důkladné procvičení tématu.
  • Jakmile přinese ke katedře ukázat správné řešení úlohy třetí žák z jednoho družstva, tým získává bod. Učitel napíše na tabuli tomuto týmu čárku (= 1 bod).
  • Další úlohu losuje právě třetí žák, díky kterému tým získal bod.
  • Celý postup se opakuje až do vypršení časového limitu, který si učitel pro tuto činnost předem stanovil.
  • Vítězný tým je ten, který získá největší počet bodů. V další hodině je možné provést odvetu.

Součástí hry může být také více či méně důkladná kontrola výsledků a postupů v rámci celé třídy. Tuto část a její průběh naplánuje učitel podle možností, např. tak, že u každé úlohy (tj. v každém kole) vybere žáka z týmu, který za danou úlohu bod neobdržel. Ten pak vysvětlí řešení ostatním. Dojde tak zároveň k zapojení žáků z méně úspěšného týmu, a tím se eliminuje nepříjemný pocit z prohry v daném kole.

Závěr

Soutěž byla vyzkoušena při pedagogické praxi v roce 2006 v nižším gymnáziu. Uvedená motivační činnost velkou měrou tyto mladší žáky aktivizovala. Výhodou je časová flexibilita, neboť sám učitel určí časovou dotaci, která může být od 15 minut až po celou vyučovací hodinu, případně v následující hodině lze realizovat odvetu. Při tomto způsobu procvičování učiva dochází navíc ke spojení s průřezovým tématem OSV a k rozvoji žáka především v oblasti Spolupráce a soutěž.

Literatura a použité zdroje

[1] – HERRMAN, Jiří. Matematika pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Tercie. Rovnice a nerovnice. Praha : Prometheus, 1997.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
129.88 kB
PDF
Příklady s řešením

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Alena Jedličková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Seberegulace a sebeorganizace

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Žák: •tužka •papír nebo sešit, do kterého bude psát řešení úloh Učitel: •vytištěné kartičky se zadáním a řešením úloh •tužka a papír •tabule