Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Matematika v galeriích II
Odborný článek

Matematika v galeriích II

17. 12. 2015 Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Eva Zelendová

Anotace

Vyžití výtvarných děl pro aktivity v hodinách matematiky s možným zapojením ICT.

Cíl

Výběr vhodné žákovské strategie pro řešení předložených úkolů s případným využitím ICT.

Jak bylo uvedeno v článku Matematika v galeriích, který byl na Metodickém portálu www.rvp.cz publikován v loňském roce, využití výtvarných objektů pro rozvíjení matematické gramotnosti žáků nebývá příliš obvyklé. Důvodem mohou být zvýšené nároky, které jsou v tomto případě kladeny na učitele. Jestliže si učitel vybere vhodný umělecký objekt, musí si v první řadě promyslet, zda s žáky bude pracovat přímo v prostorách, kde je objekt umístěn (galerie, park, atrium nákupního střediska apod.), nebo zda objekt vyfotografuje a matematické úkoly bude s žáky řešit ve třídě. V obou případech musí učitel zvolit vhodnou formu výuky a pro žáky připravit pracovní listy. Vynaložené úsilí však může pomoci snížit obavu a strach z matematiky.

Ve výše zmíněném článku byly čtenářům předloženy náměty na využití tří uměleckých děl (Neúplná otevřená krychle – autor Solomon Sol LeWitt, ZIG ZAG – autor Petr Kvíčala a Socha v kvádru – autor neuveden). Nyní si vám dovolujeme nabídnout další tři aktivity (Dalekohled – autor Lubomír Jarcovák, Černobílé nápovědi – autor Stanislav Kolíbal a Etuda No. 8 – autorka Dóra Maurer, Maďarsko). Všechny aktivity lze využít při výuce jak na druhém stupně základní školy nebo na nižším stupni gymnázia, tak na střední škole. Při jejich řešení je možné s výhodou využít ICT prostředky.

Pro všechny aktivity byly připraveny pracovní listy a následně byly aktivity ověřeny ve výuce. Poděkování patří RNDr. H. Liškové (VOŠP a SPgŠ Litomyšl), Mgr. J. Plíškové (ZŠ J. Ressla Pardubice), Mgr. J. Strupkové (Gymnázium Budějovická Praha), Mgr. V. Semerákové (Gymnázium Christiana Dopplera Praha), Mgr. J. Vaňkové (gymnázium FXŠ Liberec) a učitelům z třeboňského gymnázia (Mgr. I. Čurdové, Mgr. M. Krynickému a Mgr. K. Pazourkovi, Ph.D.), kteří na základě zkušeností z ověřování pomohli upravit zadání aktivit, přispěli metodickými radami k využití pracovních listů a poskytli zajímavá žákovská řešení.

Podrobné zpracování postupu řešení s metodickými poznámkami a postřehy z ověřování jednotlivých aktivit ve školách naleznete spolu s pracovními listy pro žáky v přílohách tohoto článku.

V rámci ověřování byly předkládané aktivity žáky i učiteli hodnoceny kladně. Spojení matematiky s uměleckými díly bylo pro žáky nezvyklé, připravené úkoly však řešili vesměs s velkým zájmem. Využití ICT se ukázalo jako samozřejmost u menšího počtu žáků, než bylo předpokládáno. Přesto se našli žáci, kteří v aktivitě Dalekohled využili tabulkový procesor, v aktivitě Černobílé nápovědi grafické prostředí PC a v aktivitě Etuda No. 8 prostředí pro tvorbu grafů. Během řešení zadaných úkolů mohli žáci kdykoliv využít internet pro vyhledání informací.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
374.02 kB
PDF
Dalekohled
pdf
217.77 kB
PDF
Dalekohled_PL
pdf
346.68 kB
PDF
Černobílé nápovědy
pdf
176.76 kB
PDF
Černobílé nápovědy_PL
pdf
558.59 kB
PDF
Etuda No. 8
pdf
275.39 kB
PDF
Etuda No. 8_PL

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Eva Zelendová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Vazby na další články:

Předchozí díl:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

rýsovací prostředky, výpočetní technika