V některé z předchozích hodin si žáci vyrobí nelepený skládaný notýsek, „podepíší“ (jméno, značka, nebo identifikační obrázek). To bude jejich „řidičský“ pro Dopravní den s koloběžkou. Budou do něj sbírat razítka v průběhu celého dne.
Pracujeme s obrázky z učebnice, fotografiemi nebo dopravními situacemi promítanými na interaktivní tabuli.
Povídáme si o rizicích, která čekají na chodce. Všímáme si dopravních značení – vyhledáváme je na obrazech a pojmenováváme jejich identifikační prvky (tvar, barvu, ústřední obrázek apod.).
Návrhy otázek:
Pracujeme se značkami, které se nacházejí v okolí školy a které jsou důležité pro bezpečný pohyb žáků cestou do/ze školy.
Žáci sedí v kruhu a uprostřed jsou karty/kartičky se značkami – každá by měla být k dispozici vícekrát (lze použít DUM, viz odkaz v příloze). Požádáme jednoho žáka, aby vybral jednu značku. Opět ji popíšeme (tvar, barva, ústřední motiv), pojmenujeme. Požádáme další děti, aby vyhledaly další značky:
Správné roztřídění značek do tří skupin = první razítko do průkazu.
Pracovní list, viz DUM v příloze.
Skupiny po 3–4 členech. Jakmile je aktivita připravena, hrají vždy dva ze skupiny „přiřazovačku“ – jeden má karty s tečkami, druhý karty s autíčky. Jeden zvolí kartu a položí ji na stůl, druhý vybere odpovídající svou a přiřadí do dvojice. Žáci se vystřídají.
Obměna: Třetí žák má karty s číslicemi – ke dvojici přiřadí číslici. Opět se žáci vystřídají tak, aby každý jednou začínal a dvakrát přiřazoval. Případný čtvrtý žák vše kontroluje.
Správné splnění aktivit = razítka do průkazu.
Na školním hřišti učitel společně s žáky připraví jednoduchou trasu závodu zručnosti. Cílem je pečlivě projet trasu bez pádu a nárazů. Rychlost se neměří!
Před začátkem soutěže ukáže učitel lékárničku a vyvodí s žáky její smysl. Mohou se podívat dovnitř a okomentovat obsah. Zdůrazníme bezpečí a pozornost při jízdě.
Závodem lze některým žákům doplnit počet razítek (jel/a opravdu velmi pečlivě, zaslouží si ... razítek).
Žáci postupně získávali razítka do průkazu. Snažíme se, aby měli všechna políčka zaplněna. Pokud to nevyjde, připravíme si jednoduché otázky, např. nad fotografiemi z úvodní aktivity.
Vyhodnocení proběhne v kruhu:
Skupinovou aktivitu s autíčky lze vynechat, zabere poměrně dost času. Pro její zrychlení je také možné vše předem vystříhat.
Vycházku do okolí školy je třeba dobře naplánovat, abyste opravdu potkali dopravní značení, o kterém jste si povídali ve třídě.
Jízda na koloběžkách žáky opravdu bavila. Kdo neměl koloběžku, mohl si půjčit od kamaráda (je dobré toto kamarádské gesto také ocenit). Důležité bylo, že se nejelo na čas, a tak měl každý šanci zvládnout trasu jako vítěz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.