Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Psaní jednoduchých textů v cizím jazyce, aplikace Classroomscreen
Odborný článek

Psaní jednoduchých textů v cizím jazyce, aplikace Classroomscreen

15. 12. 2020 Základní vzdělávání
Autor
Ing. Ivana Chmelařová

Anotace

Při vytváření dovednosti psát v cizím jazyce texty v elektronické podobě je důležité, aby zadání byla proveditelná, nebyla časově příliš náročná a dávala žákům prostor k vyjádření a sdílení svých názorů, jakmile jim toto jejich úroveň zvládnutí cizího jazyka umožní. A když mohou nejen psát, ale zapojit i jiný způsob vyjádření, například kreslení, píšou obvykle mnohem ochotněji a kvalita jejich písemného projevu bývá vyšší.

Při rozvíjení dovednosti psaní v cizím jazyce žáci dobře reagují na moje zadání, když:

  • si mohou vybrat téma z několika možností,
  • si mohou (aspoň někdy) sami zvolit náročnost, tj. lehký anebo obtížnější úkol,
  • dostanou modelový příklad,
  • mají možnost vytvořit něco „extra“, když jim zbude čas,
  • si mohou u toho psaní i tak trochu „pohrát“,
  • jejich povedený výtvor někoho zajímá, když ho někdo ocení.

Žáci se v psaní textů na klávesnici v cizím jazyce zlepšují, když:

  • píší krátce, ale často (frekvence),
  • pracují s tématem, které není úplně nové, tj. když se vrátíme k tématu, které už proběhlo, ale podíváme se na něj z jiného úhlu, nebo s ním pracujeme v jiném prostředí (opakování téhož, ale jinak),
  • se vracejí ke svým dřívějším písemným projevům a zjistí, že udělali pokrok (osobní portfolio),
  • nejen píšou, ale k tomu využívají i jiných dovedností, například když svůj text doplní slovním vyjádřením nebo jednoduchou ilustrací (kombinované činnosti).

Aktivita: Vytvořte o sobě další stránku do svého osobního portfolia

Zadání: Odpovězte na některou ze čtyř otázek v tabulce (pracovní list – příloha).

Postup:

1) Žák si vybere jedno ze zadání, např. svoje oblíbené číslo (nebo s výběrem pomůže učitel).

2) (offline) Žák napíše odpověď přímo pod modelovou odpověď do pracovního listu.

3) (online) Žák si otevře aplikaci Classroomscreen (https://app.classroomscreen.com) a napíše odpověď do textového pole.

4) Stále v aplikaci Classroomscreen: žák si vedle svého textu otevře pole pro kreslení a doplní svůj text jednoduchým obrázkem.

Autor díla: Ivana Chmelařová

5) Výsledek sdílí s učitelem, popřípadě s ostatními žáky, kteří mohou komentovat, vylepšovat, rozvíjet, klást otázky, porovnávat se svým výtvorem.

6) Druhý cizí jazyk: při navazující aktivitě – třeba příští hodinu nebo za domácí úkol – žák napíše variaci textu v druhém cizím jazyce (např. zvolí jiné oblíbené číslo, jinou písničku atd.). Délka a složitost odpovědi závisí na jazykových dovednostech v druhém jazyce. Žák nepřekládá z angličtiny – odpovídá na stejné zadání, ale v druhém cizím jazyce a s jiným obsahem. Opět doplní obrázkem.

Pokud žák nemá ve svém zařízení možnost používat německou, ruskou, francouzskou, popř. jinou klávesnici, použije virtuální klávesnici například na webu KLAVESNICE.info (http://klavesnice.info/) nebo jinou virtuální klávesnici a hotový text zkopíruje do cílového umístění (do pracovního listu nebo do textového pole na Classroomscreen).

Příloha: pracovní list a příklad odpovědí žáka.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
770.51 kB
Dokument
Pracovní list a příklad odpovědi žáka

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Ivana Chmelařová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
15. 12. 2020
Článek reflektuje současné potřeby ve výuce cizích jazyků. Aktivita je jednoduchým návodem, jak procvičit v online prostoru dovednost psaní.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Notebook nebo tablet, internetové připojení