Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Myš a krtek, kouzelníci - kapitola Dvě vstupenky
Odborný článek

Myš a krtek, kouzelníci - kapitola Dvě vstupenky

21. 3. 2013 Základní vzdělávání
Autor
Wong Herbert Yee
Spoluautor
Jitka Zukalová

Anotace

Ukázka z pokračování knihy pro malé i velké děti Myš a krtek, dobří sousedé. Krtek, milovník kouzel, se s Myškou vydají na představení kouzelníka Kulifera, které se ale pokazí. Nešťastnému Krtkovi pomůže jeho kamarádka Myška, která mu dokáže, že opravdická kouzla nejsou žádný trik a kejkle. V článku popisuji práci s knihou v hodině čtení s žáky první třídy, kteří jsou ještě nečtenáři.

Třída: 1., většina žáků jsou nečtenáři

Časová dotace: 60 minut

Motivace: Žákům jsem nesdělila téma hodiny, hádali ho z mého postupného kreslení na tabuli (hůlka, klobouk). Když uhodli kouzelníka, zamýšleli jsme se společně nad tím, jaké kouzelníky známe z filmů a pohádek. Děti hned jmenovaly Gargamela, Pokustóna a Dobroděje.

Skupinová práce: Žáci se rozdělili do dvou až tříčlenných skupin a povídali si o tom, co dělají kouzelníci a kdo má jaké zkušenosti z návštěvy kouzelnického představení. Na tabuli jsem zapsala, na čem se skupiny dohodly (trik s kartami, holubicemi a šátky; tahání králíků z klobouku; mají hůlku, klobouk a plášť; nechávají mizet lidi).

Čtení 1. kapitoly: V průběhu čtení jsem se zastavila na dvou místech a ptala se dětí na jejich zkušenost či názor, porozumění slovům. První přerušení bylo v místě, kde se Myška rozhoduje, jaké šaty si má vzít na sebe („Které si mám vzít?“). Někteří chlapci se rozhovořili o tom, že podobnou situaci znají z domova od maminky. Nejen co si mají vzít na sebe, ale i to, že příprava na odchod z domova jim dlouho trvá. Všichni myšce vybrali stejné šaty s hvězdami a měsícem. Význam věty „To se jen tak říká v šoubyznysu.“ jsem žákům vysvětlila, protože nikdo nevěděl, co to znamená.

Čtení 2. kapitoly: Kapitola je věnována kouzelnickému představení a různým trikům.

Po přečtení 2. kapitoly jsme se vrátili k zápisu na tabuli, kde jsme si odškrtali vše, co se nám o kouzlení potvrdilo v textu a připsali nové informace z přečteného textu.

Samostatná práce: Žáci si do sešitů opsali či překreslili zápis z tabule.

Na úplný závěr jsme si pustili krátké video věnované kouzlení s holubicemi. Žáci hodinu hodnotili kladně, bavila je.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Albatros z publikace Myš a krtek, kouzelníci.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
654.3 kB
PDF
Kapitola Dvě vstupenky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Wong Herbert Yee

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída