Cílem tohoto příspěvku je naučit žáky-cizince základní slovní zásobu, která se týká školní třídy. Je vybráno pouze deset slov, ale během vyučovacích hodin je potřeba pracovat s větší slovní zásobou a se slovesy být a mít. Žáci by po zvládnutí slov z těchto 10 přiložených karet, které na sebe obsahově navazují, měli ovládat časování slovesa mít a osvojit si základní slovní zásobu uvedeného tématu. Jednotlivé karty jsou seřazeny takto: škola, učitel/učitelka, tabule, lavice, židle, učebnice, sešit, tužka, pravítko, penál.
Cílová skupina: žáci-cizinci, začátečníci
Časový nárok: Časová náročnost závisí na znalostech českého jazyka u žáků-cizinců. Časové rozpětí je asi 20 až 30 minut.
Příprava
Před výukou je potřeba nachystat si obrázky se slovní zásobou týkající se školní třídy. Je nutné zajistit kopie jednotlivých karet dle počtu žáků, aby každý z nich mohl pracovat samostatně s vlastní kartou.
Metodika
Je důležité, aby žáci–cizinci již ovládali časování slovesa být. Používání tohoto slovesa s novým lexikem v tomto tématu je pak využitelné při tvoření jednoduchých slovních spojení a vět. Pokud žáci sloveso být ještě neovládají, zaměřte se nejprve na zvládnutí tohoto slovesa. Slovesa být a mít jsou první slovesa, která by měli žáci-cizinci ovládat. Aktivity týkající se školní třídy jsou velmi jednoduché a variabilní, aby každý učitel mohl pracovat s jednotlivými kartami dle své vlastní kreativity. Ve všech kartách v části kreslení mohou žáci-cizinci dokreslit chybějící body ze základního obrázku nebo vymalovat, co určí učitel v návaznosti na probírané učivo.
Karta č. 1 – ŠKOLA
Karta slouží k naučení se časování slovesa mít. U básničky, kterou čteme společně, je vhodné vysvětlit význam, případně i tvoření zdrobnělin u podstatných jmen.
Karta č. 2 – UČITEL/UČITELKA
U podstatného jména učitel/učitelka můžeme vysvětlit rodové rozlišení – mužský a ženský rod. V poslední aktivitě mohou žáci zakroužkovat pravdivost věty, ilustraci vybarvit nebo větu přepsat.
Karta č. 3 – TABULE
Básničku se žáci naučí číst a mohou pak do obrázku kreslení přepsat písmena z básničky.
Karta č. 4 – LAVICE
Zde můžeme s žáky procvičit skloňování slova lavice – obdobně se skloňují i slova židle a tabule, která jsou v následujících kartách. V poslední aktivitě mají žáci za úkol poskládat z předepsaných písmen správně slova: škola, tabule, lavice, učitelka. Dále je mohou přepsat psacím písmem a vymyslet ze slov, která už znají, přesmyčky pro spolužáky.
Karta č. 5 – ŽIDLE
Zde můžeme s žáky procvičit skloňování slova židle – připomenout si podobu se skloňováním slova lavice. Poslední aktivita slouží ke zopakování zdrobnělin. Nejprve společně přečtěte větu, poté zkontrolujte pochopení významu věty, žáci pak nakreslí ilustraci a naučí se větu zpaměti. Někteří žáci .pracují v tomto případě také s gesty. Chodí po třídě a ukazují, o čem mluví. Můžeme také pracovat se slovy, která už žáci znají (škola, hruška, atd.)
Karta č. 6 – UČEBNICE
Můžeme zde procvičit skloňování slova učebnice – připomenout si podobu se skloňováním slova lavice a židle V poslední aktivitě žáci identifikují již známá slova, pak si je vypíšou.
Karta č. 7 – SEŠIT
Na této kartě můžeme procvičit předložky, se kterými se již žáci seznámili v předchozích hodinách. V poslední aktivitě žáci do připravené mřížky vepisují slova, která znají. Cílem je vytvořit vlastní slovní mřížky.
Karta č. 8 – TUŽKA
Podle básničky, kterou se naučíme číst, vybarvíme obrázek na 1. straně.
Karta č. 9 – PRAVÍTKO
V poslední aktivitě mají žáci za úkol zakroužkovat/vybarvit obrázky, které odpovídají slovům z předepsané věty. Dále mají vymyslet/nakreslit jiné dvojice slov, které mají shodné zakončení slov (shodnou koncovku, případně příponu) a která se rýmují.
Karta č 10 – PENÁL
Na této kartě vyučující může vysvětlit význam slov penál – pouzdro. V poslední aktivitě si můžeme vybrat, co do penálu nepatří (svačina!). V aktivitě kreslení pak žák může vybarvit ty věci, které už zná.
Reflexe
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že výuka tohoto tématu je velmi příjemná. Nepoužívám pouze obrázky, ale využívám vše, co ve třídě žáci kolem sebe vidí. Žáci se slovní zásobu učí velmi rádi, mají rádi obrázky spojené s textem. Vizuální kontakt ve spojení s novým slovem je velmi podstatnou částí výuky žáků–cizinců. V každé hodině používám pouze jednu kartu, protože nechci žáky odradit stejnými či podobnými aktivitami. Psací písmo je nedílnou součástí výuky českého jazyka pro žáky–cizince na 1. stupni, proto využívám každou hodinu k procvičení a zopakování psacího písma. Tyto karty, které jsou vytvořeny v tiskací podobě, můžete využívat také hojně k přepisování.
Příloha – 10 karet
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: