Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – PADAJÍCÍ HVĚZDA

Ikona zkusenost
Autor: Hana Kleisová
Spoluautor: Mgr. Kateřina Kořenková

Cíl výuky:

Vysvětlíme, co jsou to „padající hvězdy“, objasníme si pověru, která s nimi souvisí.  

1. Úvod

  • motivace – „Říká se, že když padají hvězdy, máme si něco přát, to se pak vyplní.“

„Padající hvězdy“ jsou meteory, tedy drobné částice meziplanetární hmoty o velikosti v průměru od 1 mm do 1 cm. Do atmosféry vlétají rychlostí 60 km za vteřinu. Rozžhaví se na teplotu několika tisíc stupňů a září ve výškách 80 až 100 km nad zemí. V atmosféře se úplně rozpadnou, odpaří a na zemský povrch nedopadnou.

  • Na obloze se nacházejí souhvězdí ve znamení, které se určuje dle data našeho narození.
  • geometrie – rýsujeme různou polohu bodů jednotlivých souhvězdí – spojujeme přímými čarami

Pozn. Všechny přílohy najdete v samostatném pohledu modulu Digifolio.


2. Létavice – list č. 1 + č. 2

List č. 1

Při pozorování oblohy se nám občas může zdát, že vidíme padat hvězdu. Je to však jen kousek pevné hmoty, který se z vesmíru dostal do ovzduší a při průchodu atmosférou hoří. Ze Země proto vidíme padající světlo. Těmto padajícím hvězdám říkáme létavice.

Urči slovní druhy u podtržených slov. – 1 6 2 7 1 8 5 2 2

  • pozorování – pozorovat, padající – padat atd.

Zkus jedním tahem namalovat hvězdu a potom i oblohou dle námětu.

  • jemná motorika, žáci si tahy vyzkouší

3. Výtvarná výchova

  • malujeme oblohu s hvězdami na větší formát
  • technika – voskovka + akvarel, pastely
  • barva – Jakou barvu má štěstí?

Přečti si básničku a pokus se ji dokončit podle vlastní fantazie.

Před padající hvězdou skláním se v pokoře,
kdo zajistil tam nahoře,
že zrovna ke mně byla poslána? 

Kdo vyslyšel touhu moji
smět si přání přát,
jistě to byl ten,
kdo má mě rád. 

Jednou jsem hvězdu padat viděl/a,
co přát si, hned jsem věděl/a...

4. Venuše

  • Učitel přednese text o Venuši, podává žákům reflexní otázky.
  • Učitel žákům text opět přednese i po prvním zapisování do tabulky.
  • Následně žáci obdrží pracovní list – viz příloha č. 2 – k větám v textu zaznamenávají značky.
  • znaménko +: informaci si pamatuji dobře
  • znaménko –: informaci si nepamatuji
  • znaménko !: informaci si nepamatuji přesně

Reflexe:

Metodou insert ověřujeme prostřednictvím textu o Venuši získané vědomosti. 

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Rádi bychom věděli, co přináší štěstí....

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 03. 08. 2016
Zobrazeno: 4593krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 2

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
2 uživatelé Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KLEISOVÁ, Hana. Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – PADAJÍCÍ HVĚZDA. Metodický portál: Články [online]. 03. 08. 2016, [cit. 2019-09-16]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZAAAA/20387/RADI-BYCHOM-VEDELI-CO-PRINASI-STESTI---PADAJICI-HVEZDA.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.