Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Doba měst a hradů; husité
Odborný článek

Doba měst a hradů; husité

26. 2. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.

Anotace

Příspěvek nabízí inspiraci, jak obohatit výuku v rámci vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět. Žáci se účastní interaktivní výstavy, zapamatování informací je podpořeno interaktivností aktivity i vyplňováním pracovních listů.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Pracovní list Městského muzea v Poličce je průřezem učiva vlastivědy 4. ročníku a dějepisu 5. ročníku ZŠ. Materiál vznikl jako pomůcka k absolvování interaktivní výstavy. Je psán přitažlivou formou kvízů, časových řad, příkladů a doplňovacích úkolů. Spolu s prohlídkou hmotných exponátů může iniciovat samostatnou poznávací aktivitu žáka. Pomáhá tak k trvalejšímu uchování poznatků.

Záměr výstavy
Základním smyslem interaktivní výstavy Městského muzea v Poličce bylo přiblížit žákům učivo s pomocí muzejních exponátů. Naprostá většina předmětů přitom je určena k dotýkání, aby žáci mohli vyzkoušet jejich materiálové vlastnosti - váhu, povrchovou úpravu, někdy i funkčnost (zčásti se jedná o odolné originály, zčásti o kvalitní repliky).
V expozici zaměřené na středověk budí pozornost třeba kompletní dětské brnění, které si může vybraný žák obléknout. Pro ostatní je k dispozici množství přileb, kroužková košile s kapucí, dámské gotické klobouky a dívčí a chlapecké šaty. Děti si také mohou vyzkoušet většinu vystavených zbraní (cep, sudlice, meč, hákovnice), písařský pult, vrhcáby... Třídy mohou využít kostýmů a zbrojních součástí k sehrání krátké scénky z historie (např. založení města).

Organizace aktivit
Žáci v muzeu nejprve dostanou pracovní sešity. Zčásti je vyplňují na místě, zčásti ve škole a doma. Návštěva trvá 45 minut, nejdéle jednu hodinu. Výjimkou mohou být odpolední návštěvy výtvarných kroužků - jejich návštěvy zpravidla přesahují i dvě hodiny.

Autoři a partneři programu
Autor vzdělávacího programu muzea: David Junek
Spolupráce na programu: Středisko experimentální archeologie Villa Nova v Uhřínově, Dům dětí a mládeže v Poličce, brněnská muzea.
Spolupráce při přípravě pracovních listů: Jitka Junková (ZŠ TGM, Polička) a Jaroslav Jan Glose (ZŠ Na Lukách, Polička).

Program je realizován díky podpoře Nadace Open Society Fund Praha.

Příloha 1 - Pracovní list Doba měst a hradů; husité

Stupeň vzdělávání a období vzdělávání 1. stupeň
Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení – vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě.
Kompetence občanská – respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit.
Mezioborové přesahy a vazby Český jazyk a literatura
Výtvarná výchova
Organizace řízení učební činnosti skupinová
individuální
Organizace prostorová exkurze
Organizace časová do 45 minut
blok více hodin
Vyučovací metoda aktivizující – heuristická
Nutné pomůcky a prostředky Pracovní list (viz příloha 1)
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
179.69 kB
PDF
Pracovní list Doba měst a hradů; husité

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • "respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Exkurze

Nutné pomůcky:

Pracovní list (viz příloha 1)