Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Týden pro inkluzi - hudební výchova
Odborný článek

Týden pro inkluzi - hudební výchova

24. 10. 2013 Speciální vzdělávání
Autor
Mgr. Michaela Krajská

Anotace

Náměty na inkluzivní vyučování - 1. stupeň, vyučovací předmět hudební výchova.

Týden pro inkluzi ve školách 2013

První listopadový týden je vyhlášen jako Týden pro inkluzi ve školách.

Naše škola je základní škola se všemi ročníky a třemi speciálními třídami. V nich se vzdělávají žáci se středně těžkým až těžkým mentálním postižením a dále žáci s více vadami a autismem.

V loňském školním roce jsme v rámci projektu o inkluzi začali inkluzivní vyučovací hodiny zařazovat do rozvrhu, a protože se osvědčily, pokračujeme v nich i letos.

Do vyhlášeného Týdne pro inkluzi 2013 se tedy naše škola také zapojí. Bude se jednat o vyučovací hodiny na 1. stupni základní školy, věk žáků je 6 – 10 let. Některé aktivity se jeví i pro tento věk příliš jednoduché, ale je to z toho důvodu, že jsou určeny pro inkluzivní vyučovací hodiny, kde se musí brát zřetel na schopnosti a zvláštnosti každého z inkludovaných žáků. 

Hudební výchova

Náměty na práci

Dechová cvičení

Stoj vedle lavice nebo před tabulí – procvičujeme výdech, nádech, silně vydechujeme, jako bychom chtěli sfouknout svíčku, udělat bublinu z bublifuku apod.

Leh na zádech - natažené nohy, nádech. Ruka dítěte je volně položená na břiše na místě, které se při nádechu nafukuje. Vhodné je dát dětem na toto místo například plyšovou hračku, aby i očima vidělo, jak se bříško nafukuje.

Hlasová  cvičení

Zvuky zvířat a další zvuky – ukazujeme žákům obrázky se zvířaty a různými předměty, děti reagují – "haf", "bé", "crrr", "fííí" apod.

Déšť - tleskáme, pleskáme o stehna; zpomalujeme, zrychlujeme a doprovázíme slovy: "Ťuk, ťuk, ťuky ťuk".

Zvoneček - kýváme hlavou ze strany na stranu, a přitom střídavě u hlavy dvakrát lehce tleskneme. Doprovázíme slovy: "Cink, cink, cililink" nebo "Bim, bam".

Míček - pleskáme si do stehen nebo tleskáme nad hlavou nebo vyskakujeme do výšky, doprovázíme slovy: "Hop, hop, hopy hop".

Tichá pošta, šeptání

Měníme sílu hlasu 

  • Hra na medvěda, medvědici a medvídka – rozdíly: medvěd má hluboký hlas, medvědice má slabší hlas, medvídek má tenoučký hlas "brum, brum";
  • malý budík tiká tichonce a rychle "tik, tak", velký budík tiká hlasitě a pomalu "tik, tak";
  • velký zvon se houpe a bimbá hluboce a pomalu "bim, bam"; malý zvonek bimbá rychleji a ve vyšší poloze; ten nejmenší zvoneček bimbá vysoko a rychle. Děti stojí a houpou se: celým tělem (velký zvon), přidají pohyby paží (menší zvonek), vzpaží  a rychle kmitají prsty (nejmenší zvoneček).

Hra na ozvěnu 

  • Žáci sedí v kroužku. Učitel řekne hlásku, slabiku, slovo – děti dokola popořadě opakují, dle schopností žáků se mohou přidávat stále delší slova nebo i věty;
  • učitel předtleská jednoduchý rytmus, žáci ho jeden po druhém opakují (dle potřeby ruce žáků vede učitel nebo asistent).

Uspávání hraček – ukolébavka – tenoučkým hlasem zpíváme ukolébavky a napodobujeme uspávání dítěte, žáci si mohou z domova přinést plyšovou hračku, kterou jakoby uspí.

Hlasová rozcvička – představíme si strom, z něj padají jablka, říkáme: "júú", "jéé"; měníme sílu hlasu: hlasitě – středně - šepot.

Svalová cvičení, svaly obličeje

Sed na bobku - roste strom; vstáváme z bobku a kmitáme se ve větru, hlava se naklání ze strany na stranu, přidá se i trup, až se celí ze strany na stranu nakláníme.

Špulení rtů

  • posíláme pusinku;
  • děláme kapříka;
  • pískáme;
  • foukáme jako vítr.

Široký úsměv

  • smějeme se na mámu, tátu, paní učitelku;
  • máme velkou radost.

Nafukování tváří

  • sysel - má velké tváře;
  • bouchnou kamna;
  • auto jede a fouká z výfuku;
  • vyfukujeme vzduch, sfoukneme svíčku z dortu;
  • nafukujeme balónek.

Vyplazování jazyka

  • čertík - rychlé pohyby jazyka ven a dovnitř;
  • sekačka - seká trávu ze strany na stranu.

Vtahování rtů dovnitř

  • vcucneme (schováme ) rty.

Mlaskání

  • měli jsem dobrý oběd, moc nám chutnal, mňam, mňam.

Lížeme mlíčko

  • napodobujeme kočičku, kočička jazýčkem pije mlíčko, olizuje si kožíšek;
  • kočička nebo pejsek se po dobrém jídle olizují - olizujeme si horní a dolní ret jazykem.

Zvuky:

  • brrrrm - auto
  • cink, cink - zvonek
  • bum, bác, křup, prásk - něco padá a rozbije se
  • šššššhú - vlak
  • tik, tak - hodiny
  • pif, paf - myslivec
  • hyje - povel pro koně
  • ťuk, ťuk - někdo ťuká, klepe (kladívko, datel)
  • dupy, dup - ježek
  • fííí -vítr
  • žbluňk - voda, něco do ní spadlo
  • au - něco nás bolí
  • fuj, ňam, plác, šup, hop

Hra na chůzi

Učitel hraje na různé hudební nástroje a žáci podle nich různě mění chůzi - její tempo i styl (obrázek č. 1)

  • na buben – děti chodí jako medvědi, dupou jako ježek;
  • na dřívka – děti skáčou jako vrabci;
  • na tamburínu – chodí jako čápi;
  • na triangl - našlapují tiše jako kočka;
  • na xylofon – cupitají jako laně.
Obrázek č. 1, Autor díla: Michaela Krajská

Cvičení při hudbě

  • posílání předmětu (hračky) v kruhu od jednoho žáka k druhému, děti zpívají nebo hraje hudba. Když hudba utichne, tak u koho se hračka zastavila, vypadává ze hry;
  • děti chodí do kruhu. Jeden žák sedí uvnitř kruhu a hraje na nějaký hudební nástroj. Když přestane zpěv nebo se ztiší hudba, žák vstane a předá nástroj některému ze spolužáků.

Hry s hudebními nástrojky

Na vlak - v ruce máme například rumbakoule. Chřestíme pomalu; ale vlak se rozjíždí stále rychleji, takže i chřestění zrychlujeme.

Na déšť - v ruce máme rumbakoule, tamburínu, činely. Drobně prší, pak stále více - přidáváme na rychlosti, ale pršet přestává (zpomalujeme tempo), až úplně přestane.

Na ptáčky - v ruce máme rolničky, dřívka, xylofon. Ptáčci vesele poskakují, uzobávají zrníčka, pomalu, rychleji, až přestanou a vzlétnou.

Na koně - v ruce máme dřívka, tamburínu, buben. Koně jedou po rovince, ale najednou musí do kopce; vezou těžký náklad, takže zpomalí; jedou dolů z kopce a koně běží jako o závod.

Na motýly - v ruce triangl. Motýli létají pomalu od kytičky ke kytičce; začíná pršet - honem, ať jim nezmoknou křidélka - tempo se zrychluje; vysvitne sluníčko a motýlci mohou zase létat, tempo se zpomaluje.

Na medvědy - v ruce buben, tamburína, činely. Medvěd se koulí dopředu; uvidí zajíce, chce ho chytit, tak začne utíkat - tempo se zrychluje.

Na veverku - v ruce rolničky. Poskakujeme jako veverky, pomalu/rychle; malé/velké skoky; nízké skoky, vysoko do výšky.

Na zajíčka -v ruce triangl. Zajíček odpočívá, spí; sluníčko ho probudilo - vstal, protáhl se a vyběhl ven před pelíšek.

Doporučení:

Tyto hry se mi více osvědčily, pokud hudební nástroje má v ruce učitelka a děti pouze napodobují pohybem zvířátka. Společnou činnost (nástroj + pohyb) většinou nezvládají.         

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Michaela Krajská

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
24. 10. 2013
Autorka článku čtivou formou seznamuje čtenáře s možnostmi aplikace základních principů inkluzivního rozvoje, výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - především žáků s mentálním postižením - v hodinách hudební výchovy na prvním stupni ZŠ. Autorka zhodnocuje své praktické pedagogické zkušenosti a nabízí pestrou škálu moderních metod a forem práce při výuce.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • navazuje a udržuje vztahy s vrstevníky, respektuje druhé lidi
  • Základní vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • navazuje kontakt a adekvátně se dorozumívá s okolím

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

plyšové hračky, hudební nástroje