Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Pedagogická intervence u žáka s kortikálním postižením zraku a mentálním postižením
Odborný článek

Pedagogická intervence u žáka s kortikálním postižením zraku a mentálním postižením

26. 1. 2011 Speciální vzdělávání
Autor
Bc. Lenka Džambiková PhD.

Anotace

V tomto příspěvku je popsáno kortikální postižení zraku v kombinaci s mentálním postižením. Naleznete zde praktické pomůcky, které používáme při výuce žáků s takovýmto postižením.

Úvod

Kortikální postižení zraku je postižení, k němuž došlo následkem poranění mozku, nebo tím, jak se uspořádání mozku konfigurovalo během prenatálního vývoje. Příčinou je možná hypoxie, asfyxie, krvácení do mozkových komor při poškození motorických neuronů, infekce, traumata, ale i domácí násilí.

Cíl

Cílem příspěvku je obeznámit speciální pedagogy pracující s žáky s mentálním postižením v kombinaci se zrakovým postižením s možností používání pomůcek a také je celkově informovat o tomto postižení a přístupu k žákům s tímto postižením.

Toto postižení výrazně ovlivňuje, jakým způsobem člověk chápe vizuální informace přijímané zrakem.  Mohou se vázat jiná smyslová i fyzická postižení. Velké rozdíly u žáků jsou v účinném používání zraku i z hlediska dodatečných vad. Mohou se kombinovat postižení, při kterých je nejčastější mozková obrna a mentální postižení od lehké až po hlubokou formu.

Projevy dle rozsahu mozkového postižení demonstrované například:

  • tendencí používat periferní vidění více než centrální vidění
  • potížemi při vnímání hloubky
  • tendencí dívat se při hmatání po objektech stranou
  • individuálními rozdíly ve funkčním používání zraku
  • potížemi při uskutečňování motorických funkcí
  • obtížemi při zvládání multisenzorických požadavků
  • přidruženými potížemi se zpracováním sluchových informací
  • potížemi s neznámými vizuálními podněty
  • výskytem asymetrie při ztrátě zorného pole či slepá místa
  • kolísavou výkonností vidění
  • fotofobií
  • zkresleným vnímáním pohybující se vizuální informace
  • strabismem
  • nystagmem
  • potížemi s orientací v prostoru, na ploše

Speciálněpedagogické metody a pomůcky:

Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • černotisk
  • termotisk
  • Braillova abeceda
  • šestibod
  • ozvučené hračky, předměty
  • pomůcky pro zrakovou stimulaci
  • prstová kluzná technika – trailing
  • desenzibilizace nepříjemných materiálů a činností

Speciálněpedagogická a psychologická péče:

  • orientace v budově i blízkém okolí
  • orientace na ploše
  • muzikoterapie
  • canistrapie
  • arteterapie
  • ergoterapie
  • hydroterapie
  • logopedická péče

Speciálněpedagogické vybavení:

Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • licht box
  • temná komora
  • interaktivní tabule
  • dotyková obrazovka
  • výukové počítačové programy
  • stavitelný nábytek

Rozvoj jemné motoriky:

  • V Základní škole speciální Jihlava se zaměřujeme na rozvoj jemné motoriky i pomocí metodiky Brajlík, která byla vytvořena podle námětů Josefa Smýkala a zkušeností speciálních pedagogů v SPC pro zrakově postižené.

Sestává z manipulačních úkonů:

  • vhazování předmětů do lahvičky s nastavitelnou obtížností
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • navlékání předmětů na trn, později na měkčí materiály
  • vedení pohyblivého předmětu
Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • třídění (přírodní materiály, textilie, koření, tvary)
  • hmatová stimulace – různost povrchů materiálů
Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • Kimova hra, Najdi, v čem se liší, hra na Popelku
  • kolíčkování (stimulace pravolevé orientace)
  • hmatová cvičení (tvary, povrchy, předměty, nepříjemné taktilní podněty)
Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • vkládání – kubus, ploché i prostorové vkládanky, dřevěné stavebnice, mozaiky
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková

  • šroubování
  • vedení tužky dráhou
  • výtvarné činnosti – modelína, písek, keramická hlína, těsto, přírodniny

Rozvoj hrubé motoriky:

  • základní pohybové vzorce
  • cvičení pro správné držení těla (dětská jóga, zdravotní tělesná výchova)
  • bezpečná samostatná chůze ve známém i méně známém prostředí s fyzikou i slovní asistencí
  • hry s míčem
  • základní gymnastické prvky (chůze po špičkách, taneční kroky, práce s nářadím – míč, obruč, stuha
  • rehabilitační cvičení (trampolinink, polohovací míče, vodní lůžko)

Smyslová výchova:

  • sluchová cvičení (směr a zdroj zvuku, hlasitost)
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • zraková cvičení (intenzita světla, tma, sledování pohybujícího se předmětu, práce na licht boxu)
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • plastické obrázky při využití „termokopírky“ – rozšíření hmatových zkušeností, získání představy o velikosti a vztahu jednotlivých předmětů, představa o abstraktních věcech
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • rozvoj manuálních dovedností – chytání míče, hledání skrytého předmětu, obracení stránek, práce s vodou, sebeobslužné činnosti
  • chuťová a čichová cvičení (libé a nelibé vůně, typické potraviny)
  • poznávání citově zabarvených výrazů obličeje
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková

Braillovo písmo:

  • nácvik odhmatávání bodů
  • poznávání písmen abecedy
  • poznávání číslic
  • práce s šestibodem
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková

Řečová výchova:

  • gymnastika mluvidel (odborná logopedická péče)
  • rozvíjení slovní zásoby (poslech čtených i vyprávěných pohádek, příběhů)
  • odpovědi na návodné otázky
  • jednoduchý dialog (oblíbená témata, denní zážitky)
  • dramatizace (říkadla, pohádky, písně)

Práce s drobným materiálem:

  • přebírání (přírodniny, drobné předměty, těstoviny, šroubky, mušle)
  • navlékání (trn, chenilie, bužírka, silon, tupá jehla a nit)

Autor
Autor © Lenka Džambiková
Autor
Autor © Lenka Džambiková
  • ukládání předmětů do krabic (strukturovaná plocha)
  • napichování (špejle, koktejlové párátko)

Pracovní výchova:

Sebeobslužné činnosti:

  • osobní hygiena
  • používání toalety
  • oblékání, svlékání oděvů
  • manipulace s obuví
  • otevírání a zavírání dveří
  • stolování, používání příboru

Výtvarná výchova:

  • malba na velkou plochu – různé techniky (prsty, houbou, štětcem, křídou, otisky)
  • práce s papírem – mačkání, trhání, stříhání, lepení

Vaření:

  • poznávání a manipulace s kuchyňským náčiním
  • identifikace potravin
  • jednoduché úkony – strouhání, míchání těsta, sypání surovin
  • asistované vaření čaje
  • úklid prostoru
  • mytí a ukládání nádobí

Hudební výchova:

  • dechová a řečová cvičení (dechová gymnastika, hra na flétnu)
  • instrumentální cvičení (Orffovy a dětské nástroje)
Autor © Lenka Džambiková
Autor © Lenka Džambiková
  • rytmická cvičení (hra na tělo, nápodoba rytmu, vytleskávání slabik, slov)
  • hudebně pohybová cvičení (kolektivní tanec, hry, pohyb na hudbu)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Lenka Džambiková PhD.

Hodnocení od uživatelů

Mgr. Lenka Říhová
26. 1. 2011, 20:21
velmi inspirativní fotografie, děkuji
Mgr. Růžena Pekařová
26. 1. 2011, 20:59
Také děkuji za fotografie. Obrázky se suchým zipem jsou dobrý nápad! :-)

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • chápe jednoduché, běžně užívané texty, záznamy a obrazové materiály
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence k učení
  • používá učebnice, učební materiály a učební pomůcky
  • Základní vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • poznává známé osoby a dorozumívá se s nimi verbálními nebo nonverbálními formami komunikace

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Osobnostní rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Morální rozvoj

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

uvedené v textu