Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Písničky na hraní: Marmeládovník

Ikona inspiraceIkona lekce
Autor: R. Král, J. Pazour
Anotace: Kniha Písničky na hraní z nakladatelství Portál rozvíjí hudební tvořivost dětí předškolního a mladšího školního věku.
V článku je ukázka kapitoly nazvané Marmeládovník. Veselá písnička je doplněna různými aktivitami jak pohybovými, hudebními, rytmickými tak i řečovými.
Nedílnou součástí knihy je přiložené CD autorských písní.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a společnost » vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus)
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: píseň, hudební aktivity, hudební kreativita, hudební výchova, portálkniha

Motivační básnička v úvodu:

Když se roste jako z vody,
tak to mívá nejrůznější
výhody a nevýhody.

Na světě se dějí věci.
Co se všechno neudá?
Nám vyrostla jako z vody
prapodivná obluda.

Text písničky:

Marmeládovník

V marmeládě na dně kádě
– byla tuším sobota –
zničehonic začla bujet
nová forma života.

Divně se to šklebí,
furt to říká „dík“.
Dal jsem tomu jméno
Marmeládovník.

Může to být nebezpečné,
to já cítím v kostech.
Živí se to jahodami,
den co den to roste.

Má to sedm očí,
hlavu jako fík.
Dal jsem tomu jméno
Marmeládovník.

Má to sedm lačných očí,
je to dílo náhody.
Na koho to asi skočí
až mi dojdou jahody?

Stejně si ho nechám,
holt už jsem si zvyk.
V nejhorším mě spolkne
Marmeládovník.

Aktivity k písničce:

Podle téhle písničky se jednou v sobotu ve veliké staré nádobě, které se říká káď, narodilo něco velice zvláštního. Protože nádoba byla původně plná marmelády, dostala záhadná bytost jméno Marmeládovník. Pamatujete si z písničky, jak Marmeládovník vypadá? Má sedm očí a jeho hlava se podobá cizokrajnému ovoci zvanému fík. Ostatně jste si ho sami mohli prohlédnout na obrázku. Jeho oči jsou lačné, to znamená, že je z nich vidět, že Marmeládovník má hlad. Zatím se živí jahodami, to asi proto, že se narodil právě v jahodové marmeládě. Je docela roztomilý, ale přece jen z něj máme i trochu strach. Co kdyby se chtěl zakousnout do nás, až nám všechny jahody dojdou?

  • Proč se příšerka z písničky jmenuje Marmeládovník? 
  • Co je to káď?
  • Čemu se podobá Marmeládovníkova hlava?
  • Co znamená, že má Marmeládovník lačné oči?
  • Co se ve skutečnosti stane, když necháte marmeládu příliš dlouho otevřenou?

Marmeládovník podle písničky roste den co den. To asi proto, že jí tolik jahod. Pojďme si vyzkoušet růst spolu s Marmeládovníkem! Na začátku písničky si všichni lehněte na zem. S koncem každého refrénu pak paní učitelka tleskne a všichni o něco „povyrostou“. Z lehu se zvednete na kolena, po dalším znamení na všechny čtyři a nakonec do stoje.

  • Podle písničky se Marmeládovník narodil v sobotu. Jaké příšerky se asi narodily v ostatní dny?
  • Proč se vlastně dny v týdnu jmenují tak, jak se jmenují? Třeba u „neděle“ je to jasné – v neděli se nechodí do práce – nedělá se. Pondělí je zase „po neděli“. Ale co ostatní dny? Zkuste přijít na to, podle čeho se jmenují. 

Dnů v týdnu je sedm, to je vlastně stejně, jako je celých tónů ve stupnici, když nepočítáme osmý tón, který se jmenuje stejně jako první. Zkuste si zazpívat jména dnů v týdnu, každé na jednom tónu ve stupnici. Začněte tónem C na slovo „pondělí“ a pokračujte dále. Můžete si tóny a dny rozdělit tak, aby každý měl svůj. Pak si zazpívejte jména dnů za sebou, aby zazněla celá stupnice. Dokážete to i pozpátku?

Jména dnů v týdnu jsou ovšem různě dlouhá a jsou v nich různě dlouhé samohlásky: pon-dě-lí, ú-te-rý, stře-da atd. Zkuste si nyní zazpívat jména dnů nejen podle tónů, ale zdůraznit také rytmus každého z nich.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Písničky na hraní.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf667 kBMarmeládovník - text, obrázky, notace
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 13. 10. 2014
Zobrazeno: 10885krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
J., Král,. Písničky na hraní: Marmeládovník. Metodický portál: Články [online]. 13. 10. 2014, [cit. 2019-12-14]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PDO/19065/PISNICKY-NA-HRANI-MARMELADOVNIK.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.