• získat a využívat poznatky o přírodě
  • uplatňovat poznatky a zkušenosti
  • rozvíjet komunikaci a spolupráci
  • Časový rozsah: 1 den
    Věková skupina: 3 - 6 let" /> Zaťukalo jaro

    Zobrazit na úvodní stránce článků

    Na začátek článku

    Ikona prakticky

    Zaťukalo jaro

    Ikona inspiraceIkona kratkodobe
    Autor: Jana Bartoňová
    Anotace: Charakteristika integrovaného bloku: Ukázka integrovaného bloku ve ŠVP PV rozvíjí výtvarnou fantazii a tvořivost, podporuje získávání vědomostí o přírodě kolem nás i charakteristických znacích ročního období jara a rozvíjí manuální dovednost dětí.

    Očekávané výstupy:

    • získat a využívat poznatky o přírodě

    • uplatňovat poznatky a zkušenosti

    • rozvíjet komunikaci a spolupráci

    Časový rozsah: 1 den

    Věková skupina: 3 - 6 let
    Podpora výuky jazyka:
    Klíčové kompetence:
    1. Předškolní vzdělávání » Činnostní a občanské kompetence » dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
    2. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
    3. Předškolní vzdělávání » Sociální a personální kompetence » uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
    Očekávaný výstup:
    1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
    2. předškolní vzdělávání » Dítě a společnost » vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus)
    3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
    Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
    Průřezová témata:

    Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

    Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
    Organizace prostorová: Školní třída, Učebna v přírodě
    Nutné pomůcky: * pracovní listy - grafomotorické cvičení;
    * chůdy (optimální k výšce dětí);
    * masírující kuličky;
    * nafukovací dětský bazén nebo jiná vhodná nádoba;
    * obyčejné kuličky;
    * pentle;
    * květy živé nebo jejich obrázky.

    Záměry integrovaného bloku

    Cílem je vést děti k lásce k přírodě, seznamovat je s novým prostředím, upevňovat jejich tělesnou zdatnost, podporovat kamarádství, toleranci, rozvíjet estetické cítění. Děti se učí vnímat přírodu, která je obklopuje, a je v nich rozvíjen pocit sounáležitosti s ní.

    Budeme se snažit rozvíjet zvídavost, zájem a radost dětí z objevovaného. Na prožitky z poznávání květin a stromů v jarní přírodě navážeme dalšími aktivitami. Nabídneme činnosti, tematicky propojené vítáním jara. Děti seznámíme s novými básněmi, říkadly, procvičíme si orientaci v prostoru, sladíme pohyb s rytmem písní o jaru. Při třídění přírodního materiálu si děti zopakují základní matematické pojmy. Prostřednictvím výtvarných a pracovních činností budeme rozvíjet jejich fantazii a tvořivost, při zacházení s nástroji zlepšíme jejich koordinaci ruky a oka. Předpokládáme, že se děti budou těšit z přírodních krás a své zážitky vyjádří slovně, výtvarně, pohybem a dramatickou improvizací.

    Hlavní cíle integrovaného bloku:

    • získávání a využívání poznatků o přírodě;
    • uplatňování poznatků a zkušeností;
    • rozvíjení komunikace a spolupráce.

    Očekávané kompetence integrovaného bloku:

    • vnímat přírodu všemi smysly;
    • všímat si změn v přírodě a umět je slovně vyjádřit;
    • seznámit se s ročním obdobím - jarem;
    • dokázat koordinovat pohyby s rytmem;
    • vnímat přírodu všemi smysly;
    • ovládat správný úchop kresebného a psacího nástroje;
    • uvědomovat si rytmus;
    • rozšířit si slovní zásobu;
    • uvědomovat si prostorovou orientaci a správně používat příslovce místa;
    • mít přiměřeně k věku rozvinutou hrubou i jemnou motoriku;
    • umět klást otázky a hledat na ně odpovědi;
    • být ohleduplný k druhému, umět spolupracovat ve skupině;
    • být tvořivý, mít rozvinutou fantazii a představivost.
    Příprava integrovaného bloku
    • vytvoření myšlenkové mapy pro plánované činnosti;
    • zajištění bezpečnosti dětí při činnostech na zahradě.
    Motivace

    Součástí záměrů tématu je i rozvíjení sociálních kompetencí sloužících k poznání toho, že jsou mezi námi lidé, kteří jsou nějakým způsobem v životě znevýhodněni (např. nevidí). Proto děti sbírají květy pro dívku Andulku, která nevidí. I když je nevidomá, pozná květy dle jejich vůně, po hmatu. Nevidomou dívku - loutku naučíme, jak uplést z květů věneček.

    Vzdělávací nabídka

    Místo

    • zahrada MŠ.

    Na zahradě MŠ jsou připravena 4 stanoviště. Stanoviště jsou označena dle barev vybraných jarních květů. Děti mají samy nebo po skupinách v libovolném pořadí obejít všechna stanoviště. Ta pro ně nabízejí atraktivní činnosti. Za splnění dané činnosti děti na stanovišti získávají obrázek květu, samotný květ nebo barevnou pentli v barvě daného stanoviště. Děti nasbírají od každé barvy jednu věc (1 žlutá, červená, modrá a zelená barva).

    Stanoviště (rozdělena dle barev květů)
    • Žlutá (smetanka lékařská/pampeliška, narcis) - kresba v písku
      Zde si děti s pedagogem procvičí grafomotoriku, uvolnění zápěstí, správné držení psacího nebo kresebného nástroje. Děti si vše procvičují pomocí pohybů prstů v bedýnce s pískem. Prst dítěte nahrazuje kresebný nebo psací nástroj. Činnost postupně graduje, tedy od nejjednodušších tvarů k obtížným. Například rovná čára - vlnovka - ovál - spirála. Děti se také snaží prstem do písku zaznamenat tvar vejce. Vejce představuje symbol jara, znovuzrození. Žlutou barvu zde představuje žloutek a kuře. Děti po splnění činnosti na stanovišti získávají květ smetanky lékařské nebo její obrázek či žlutou pentli. Procvičování básně: báseň "Sluníčko".

      Podívej se, babičko, namaluji sluníčko,
      sluníčko má očka, jak nějaká kočka,
      sluníčko se usmívá a tiše si povídá:
      "Svítím, svítím na stromy, posvítím i na domy,
      svítím také kotěti, nejvíc svítím na děti."

    • Modrá (pomněnka) - chůze na chůdách
      • pohybové činnosti:
        • chůze na dětských chůdách (jejich výška musí být optimální k výšce dítěte);
        • koordinace pohybů, překonání strachu;
      • motivace:
        • přišla velká voda po jarní oblevě a my si nechceme namočit kalhoty;
      • nácvik písně:
        • lidová píseň Holka modrooká;
        • hra na Orfovy nástroje, správné držení hudebního nástroje, udržení rytmu písně;
      • výtvarné aktivity:
        • zachycení pohybu na téma "Holka modrooká, nesedávej u potoka";
        • modelování figury, vyřešení proporcionálních vztahů jednotlivých částí těla;
        • zachycení figury v kresebném seriálu, zachycení myšlenky, rozvíjení fantazie;
      • výtvarný úkol a (nebo) řešený problém:
        • při modelování v práci s materiálem snaha o uvědomění si jednotlivých částí figury, jejich velikostí;
        • zachycení a promítnutí vlastní zkušenosti a představy do kresebného seriálu "Holka modrooká, nesedávej u potoka";
      • klíčová slova:
        • zachycení figury, proporcionální cítění, pohyb, prostředí, čas, představy, vlastní zkušenost, fantazie;
      • druh(y) výtvarné činnosti:
        • modelování lidské postavy;
        • kresba seriálu "Holka modrooká, nesedávej u potoka" - proč holka neměla sedět u potoka a jak její putování dopadlo;
      • technické a realizační prostředky:
        • instrumenty - modelína, fix se silnou stopou;
        • materiály - čtvrtky formát A4.
    • Červená (planá růže)
      Procvičení smyslů čichu a hmatu - děti mají za úkol se zavřenýma očima z pytle vybrat předmět, po hmatu ho identifikovat a popsat ostatním. Děti nesmí říct název předmětu, ale popsat ho jeho vlastnostmi a užitím. Děti po hmatu vyhledávají tzv. ježky. Z pytle, dětského nafukovacího bazénku nebo jiné vhodné nádoby vyberou předmět, který mají svým spoluhráčům popsat tak, aby ho odhalili. V nádobě se nacházejí umělohmotné kuličky a kuličky na masírování dlaně, které připomínají ježka.
      Prostřednictvím frotážování pozorování struktury listu - děti frotážují nejen přírodniny od listů, přes kůru stromů, ale i předměty běžného užití.
      Kalendář přírody, herbář, sběr přírodnin a rostlin a jejich poznávání.

    • Zelená (tráva)
      • lidová píseň "Travička zelená":
        • hra na tělo;
        • hra na Orfovy nástroje, správné držení hudebního nástroje;
        • rytmus;
      • píseň "Uvíjíme věneček":
        • rytmus, rozvoj slovní zásoby, sladění pohybu s hudbou:

          Uvíjíme věneček ze všech našich kytiček.
          Svážeme si do věnečku kvítek, lístek i větvičku.
          Jaké jméno máš?
          Pojď, Ty, mezi nás!

      • zaplétání věnečku pro Andulku:
        • děti představují kytičky;
        • po místnosti chodí zahradník, zpívá píseň a postupně se zastavuje u každého dítěte, které na část písně: "Které jméno máš?" odpoví název libovolné rostliny;
      • dramatizace:
        • děti si vyberou květ, který se pokusí napodobit pohybem;
      • procvičování představivosti:
        • umístění květů v místnosti, prostorová představivost, určování příslovcí místa.

    Pomůcky

    • pracovní listy - grafomotorické cvičení;
    • chůdy (optimální k výšce dětí);
    • masírující kuličky;
    • nafukovací dětský bazén nebo jiná vhodná nádoba;
    • obyčejné kuličky;
    • pentle;
    • květy živé nebo jejich obrázky.

    Zpětné hodnocení činností dětmi

    • v komunikativním kruhu, kdy děti zaplétají získané květy do věnečku, hodnotí předešlé činnosti.
    Anotované odkazy:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
    Přiřazené DUM:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
    Přiřazené aktivity:
    Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
     
    INFO
    Publikován: 21. 06. 2007
    Zobrazeno: 37071krát
    Hodnocení příspěvku
    Hodnocení týmu RVP:
    Hodnocení článku : 0

    Hodnocení uživatelů:
    Hodnocení článku :
    Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

    zatím nikdo Hodnocení článku : 5
    zatím nikdo Hodnocení článku : 4
    zatím nikdo Hodnocení článku : 3
    zatím nikdo Hodnocení článku : 2
    zatím nikdo Hodnocení článku : 1
    Jak citovat tento materiál
    BARTOŇOVÁ, Jana. Zaťukalo jaro. Metodický portál: Články [online]. 21. 06. 2007, [cit. 2019-08-20]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PDO/1442/ZATUKALO-JARO.html>. ISSN 1802-4785.
    Licence Licence Creative Commons

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


    Komentáře
    Příspěvek nebyl zatím komentován.
    Vložit komentář:

    Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.