Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Přespání ve školce čar a kouzel
Odborný článek

Přespání ve školce čar a kouzel

3. 5. 2016 Předškolní vzdělávání
Autor
Dominika Dominika Bečáková

Anotace

Zpracovaný program pro večerní program v MŠ, je možné spojit s přespáním.

Úvod

  • přivítání, uvedení do tématu, převlečení do kostýmů
Učitelka v kostýmu čarodějky se dětem představí a poté jim vysvětlí, že jsme v čarodějné školičce, kde se naučí čarovat, vařit nejrůznější lektvary a létat na koštěti. Poté voláme dítě po dítěti, každého pokřtíme čarodějným jménem a nasadíme mu čarodějnickou čepici a pláštík (možno vyrobit s dětmi předchozí dny).

Vaření lektvaru

Ve třídě je větší nádoba, vařečky a mističky s vysypanými bylinnými čaji. Učitelka si s dětmi mističky projde, děti si ke každé čichnou. Učitelka okomentuje, o jakou přísadu jde. Samozřejmě si všechno přitažlivě pojmenujeme. Příklady: „Drcený roh jednorožce“, „Lisované vlasy Bludníčka“, „Mléko fialové žirafy“ atd. Poté děti společně vaří lektvar moudrosti. Během vaření přichází učitelka a vnáší do situace konflikt. „Děti! To ne! Chybí nám nejdůležitější ze všech ingrediencí... Žabí bradavice... Ty jsou v tomto období hodně vzácné. Co budeme dělat?“ Necháme děti diskutovat a poté navrhneme, že ježibaba, která bydlí v chaloupce za zapovězeným lesem, je vlastní, a že by bylo přínosné pro ně přes les zajít.

Cesta k ježibabě

  • dramatické činnosti inspirované zapovězeným lesem a motivované cestou k čarodějnici, která má ingredienci důležitou k dovaření našeho lektvaru
Jednomu z dětí zavážeme oči (v zapovězeném lese je tma) a ostatní rozdělíme na keře (štipkají jemně dítě do nohou), bludný kořen (jen tak leží na zemi, ale může se i převalovat do stran), a hejkala (chodí po prostoru a vydává zvuky). Učitelka drží dítě za ruku a provádí jej zapovězeným lesem. Děti se v rolích prostřídají.

U ježibaby

Dostali jsme se k ježibabě, ale ta zrovna není doma, proto prozkoumáme chaloupku a hledáme skrytou ingredienci. Někde v prostoru bude 5litrová zavařovačka, v ní voda obarvená barvivem a na ní nálepka žáby s bradavicemi. Jakmile děti nádobu najdou, vysvětlíme, že musejí ingredienci v tekutině po hmatu najít (může jít třeba o skleněné kuličky).

Dovaření lektvaru

Po návratu z daleké cesty poslední přísadu přidáme k lektvaru. A lektvar nalijeme do skleniček od přesnídávek. Děti si poté uzavřené sklenice ozdobí lepkami a stužkou a odnesou si lektvar domů jako upomínku na čarodějnou noc v MŠ.

Škola létání na koštěti

Postavíme překážkovou dráhu a děti ji překonávají na koštěti.

Večeře v hostinci „U dvou čarodějnic“

Pro děti bude připravena čarodějná hostina. K pití můžete podávat šumivé nápoje s kyselými žížalkami. Jde o opravdu pěkné efekty a děti baví pozorování šumění. Jídlo bude přizpůsobeno tématu, např. čarodějnické prsty, tyčky s listového těsta ve tvaru kostí, zmrzlinové kornouty přilepené čokoládou k BeBe sušenkám. Všechny recepty jsou volně dostupné na internetu.

Procházka zakletým krajem

  • trasa osvícená svíčkami, kterou děti projdou společně s učitelkami
Děti hledají indicie, které je dovedou k místu, kde najdou své čarodějné kočičky (malé kočičí přívěšky, které každému připneme na krk). Tato část je naprosto individuální, protože každá školka je v jiném prostředí.

Čarodějný rej

Večer je vhodné ukončit čarodějnou oslavou s hudbou.
 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Dominika Dominika Bečáková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
3. 5. 2016
Příspěvek je nápaditý, zaměřený na téma čar a kouzel. Využitelný v době svátku čarodějnic 30.4.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim