Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Odkud máme svetr

Ikona inspiraceIkona kratkodobe
Autor: Kateřina Tomášová
Anotace: Projekt nejen o ovečkách, vlně a svetru.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Sociální a personální kompetence » samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  2. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  3. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a společnost » vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus)
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách)
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída, Specializovaná učebna

Hlavní cíl projektu a další cíle:
  • seznámit se s významem hospodářských zvířat, konkrétně ovcí (hlavní cíl)
  • rozvíjet dětskou fantazii a tvořivost
  • rozvoj komunikativních dovedností, schopnost vyjádřit svůj názor
  • rozvíjet schopnost žít ve společenství ostatních, i když se od nás nějakým způsobem odlišují
  • rozvoj vytváření citových vztahů
  • rozvoj dovednosti vyjádřit své vlastní prožitky

Jádro projektu - environmentální oblast (dítě a svět)

Další integrované oblasti - všechny z RVP (biologická, psychologická, interpersonální, sociálně-kulturní)

Předpokládané činnosti dětí:
  • pohybové (lokomoční) činnosti
  • verbální i neverbální komunikace
  • pěvecké a hudebně-pohybové činnosti
  • manipulace s předměty
  • grafomotorika, pracovní činnosti
Záměr

Záměrem tohoto projektu je objasnit dětem z čeho se vyrábí vlna, ze které mají svetr, zdůvodnit užitek ovcí, prakticky si vyzkoušet manipulaci s vlnou, hledat její další využití (i netradiční), uvědomit si, že ač nejsou všichni stejní, jsou si i přesto sobě rovni.

Plánování:
  • jednotlivé složky projektu na sebe budou navazovat
  • zajištění dostatečného množství materiálu - vlny - v různých barvách
  • budou využity nápady dětí - možnost rozšíření projektu o nové věci
  • snažit se o prolínání činností - pohybové a klidové činnosti
  • využití obrazového materiálu, zvukových nahrávek
Úvod - rozehřátí, uvolnění:
  • svetry poházené na koberci
    • Z čeho jsou upletené?
    • Kde se ta vlna vzala?
    • Jaký má klubíčko tvar, barvu...
  • cesta za ovčí babičkou - překážková dráha, různé druhy chůze a běhu
  • odpočinek po cestě - poslech pohádky O beránkovi, kterou vypráví učitelka v roli ovčí babičky
Hlavní část - soustředění:
  • rozhovory s ovčí babičkou na téma ovečky - kde žijí, čím se živí, jaký mají užitek, nepřátelé ovcí...
  • jak se stříhá vlna a její další zpracování - pantomimické ztvárnění dětmi
  • pohybové hry - Pásla ovečky, Na ovečky a vlka...
  • zpíváme si o ovečkách - Beskyde, Ovečky...
  • grafomotorická cvičení - klubíčko, vlnky
  • nalepování kousků vlny - výroba svetru
  • poslech pohádky Ovečka s černou skvrnou
  • rozhovory na téma jak se asi cítila ovečka, když ji odstrkovali, protože byla jiná
  • praktické vyzkoušení dětmi
  • sdělování pocitů obou stran
  • uvedení do problému rasistického chování - jak se asi cítí lidé s jinou barvou kůže, kteří u nás žijí - srovnání s pohádkou
  • pavučina přátelství - posílání klubíčka vlny kamarádovi s odůvodněním, proč posílám klubíčko právě jemu
Závěr, reflexe, hodnocení
  • shrnutí poznatků - co nám dávají ovce
  • chtěl bys být ovečkou a proč
  • co se ti líbilo a nelíbilo, jak ses cítil při určité činnosti, co tě bavilo nejvíc
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 19. 08. 2008
Zobrazeno: 10431krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
TOMÁŠOVÁ, Kateřina. Odkud máme svetr. Metodický portál: Články [online]. 19. 08. 2008, [cit. 2019-08-19]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PD/2554/ODKUD-MAME-SVETR.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.