Odborný článek

Hrajeme si na piráty

4. 12. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Bartoňová

Anotace

Příspěvek zahrnuje soubor her a tvůrčích činností tematicky propojených s blížícími se prázdninami. Prostřednictvím těchto aktivit lze rozvíjet pocit sounáležitosti se skupinou (dětí i rodičů) a podílet se na řešení problémových situací. Realizace integrovaného bloku předpokládá vytvoření přátelského prostředí, které umožní společně prožít radostné chvilky dětem i rodičům na konci školního roku.

Před plánovaným pirátským odpolednem, kterého se zúčastní rodiče společně s dětmi, se již celý týden seznamujeme s příběhy o pirátech.

Nabízené činnosti:
  • prohlížení obrázků a rozhovory - kdo to jsou piráti, jak se oblékají, jak žijí
  • vyprávění zážitků z příběhů o pirátech
  • stavba pirátské lodi - molitanová stavebnice
  • výroba pirátské vlajky - symbolem pirátů je lebka
  • zdobení šátků pro piráty - technikou tupování, nanášením barvy štětcem na látku přes šablonu ve tvaru lebky
  • kresba mapy ostrova pirátů - společná práce dětí
  • modelování pirátských dukátů - otisk znaku do modelíny
  • luštění pirátských zpráv - labyrinty, hádanky
  • překážková dráha pro piráty na školní zahradě
  • pirátská bitva - papírové koule
  • hledání ukrytého pokladu a plnění úkolů dle schovaného dopisu (prověřování pohybových zdatností dětí - hod, skok
  • logické myšlení - vyřešení hádanek, poznávacích schopností - pojmenování s pomocí atlasů (květiny, zvířata, stromy...)
Pirátské odpoledne

Pirátské odpoledne je vyvrcholením tematického celku HRAJEME SI NA PIRÁTY. Uskuteční se za spolupráce rodičů na školní zahradě, kde si děti spolu s rodiči zasoutěží. Piráti se ozdobí vlastnoručně vyrobeným pirátským šátkem nebo dokonce obléknou pirátský kostým.

Soutěže pro děti a rodiče ve 2-3 družstvech
Stavba komínu na pirátskou loď

Pomůcky: dostatečné množství dřevěných kostek, nízký stoleček

Popis: Na smluvený signál začínají dvě dvojice (dítě+rodič) stavět komín, jednu kostku pokládá rodič, jednu dítě. Vyhrává ta dvojice, která v daném limitu postaví co nejvyšší komín.

Naplň pirátskou čutoru na plavbu

Pomůcky pro 2 družstva: 2x voda v kbelíku, 2x naběračka,2x umělý hrneček, 2x PET láhev, 2x trychtýř

Popis: Dítě nalije rodiči do hrnečku naběračkou vodu, a ten s ní běží k pirátské čutoře (PET lahvi), nalije vodu do lahve, a tak pokračuje, dokud ji nenaplní po vyznačenou rysku. Vyhrává ta dvojice, která jako první naplní pirátskou čutoru.

Posilnění pirátů před plavbou

Pomůcky: misky s krupicovou kaší nebo pudinkem, malá lžička, nápoj

Popis: Dítě krmí po lžičkách rodiče kaší nebo pudinkem.

Nalodění pirátů

Pomůcky: kuželky na slalom dvou družstev, vyznačený start a cíl

Popis: Rodič vezme své dítě za ruku a proběhne s ním vyznačený slalom.

Sbírání rozsypaného pirátského pokladu

Pomůcky: 2x šátek, lano, molitanová kolečka - dukáty, 2x kbelíček

Popis: V určeném prostoru a v daném limitu sbírá rodič poslepu a podle navigace svého dítěte rozsypané dukáty.

Útěk pirátských zajatců

Pomůcky: stuhy na svázání nohou, vyznačený start a cíl

Popis: Rodič a dítě mají svázané nohy stuhou a po třech nohách musí co nejrychleji dosáhnout cíle.

Malí piráti dostanou podle umístění v každé soutěži razítka na svou pirátskou vlajku. Na závěr podle mapy a tajné šifry piráti hledají na zahradě schovaný poklad - dopis s pochvalou, buřty a sladkosti. Následuje opékání buřtů s rodiči, občerstvení a zpěv písní s doprovodem hry na kytaru.

Malí piráti mohou podle zájmu přespat sami bez rodičů na pirátském ostrově (ve škole). Následující den navážeme na prožitky a dojmy z pirátského odpoledne. Dětem dáme prostor k realizaci jejich zážitků, např. výtvarnému (různé techniky), slovnímu vyjádření (komunitní kruh), pohybovému a dramatickému vyjádření.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Bartoňová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě