Odborný článek

Červená karkulka

Anotace

Lekce na jeden až dva dny v MŠ či dva vyučovací dny na ZŠ, nebo lze také využít ve volnočasové organizaci – například v družině. Veškeré aktivity i činnosti jsou motivovány pohádkou o Červené karkulce. Naleznete zde tv, vv i dv výchovu. Aktivity lze použít i samostatně nebo na přeskáčku, jelikož na sebe nenavazují.

Cíl

Cílem bylo seznámit děti s pohádkou o Červené karkulce prostřednictvím zajímavých aktivit a činností. Poukázat na to, že vlk je zlý.

Místo toho, abychom dětem prozradili, o jakou pohádku jde, necháme je hádat.

Nejprve děti vezmeme na tajuplnou výpravu – bude to výprava do lesa. Začneme vyprávět, zatímco děti jsou za námi a tvoří tzv. hada. Postupují pomalu za námi. Paní učitelka vypráví, co kolem sebe vidí 

... právě stojíme na cestě, jak jsme si všichni jistě všimli, ale co takhle sejít z cesty na palouček plný květin? A co kdybychom pár květin natrhali i naší babičce? (všichni začnou trhat imaginární květiny) Pojďme kousek dál, pozor na větve! Musíme se kousek prodrat skrze křoví. Chraňte si obličej a zvedejte nohy! (v mírném podřepu) Ach, to byla ale náročná cesta, teď si radostí můžeme zahopsat. (v mírném klusu si poskakujeme po cestě) Cítíte taky tu krásnou vůni lesa? A co to počasí? Krásně nám na cestu svítí sluníčko a příjemně nás hřeje do zad. Cítíte to teplo?

Ach ne! To jsem se lekla! (všichni poskočí) Má to hrozně dlouhé chlupy, velké ostré zuby a zrovna moc to nevoní. (držíme se za nos) To je vlk! A má něco za zády! Vlku, co to máš za zády? To je přeci košíček, který jsme zapomněli babičce vzít. Maminka nám jej nachystala a my jsme ho zapomněli před domem. Vlku, ještě že tě máme. Jdeme totiž za babičkou oslavit její narozeniny. Ale co se to děje? Za vlkem se jen zaprášilo, zakryjme si oči rychle! (všichni si zakryjí ruce a kašlou) Nevíte, kam ten vlk asi tak běžel? (děti odpovídají, že za babičkou, protože pohádku o Červené karkulce již znají) Cože? Za babičkou? Tak to musíme běžet taky! (běžíme na místě, pak dokola a pak mezi překážkami) Stát! Jsme tady. Zaťukáme na babičku. (všichni ťukají na dveře) Můžeme jít dovnitř. Ahoj, babičko. Ráda tě vidím. Vypadáš nějak jinak než minule. (děti se mohou začít ptát) Proč máš tak velké oči – uši  zuby? Aaaaa! Pomoooooc! (všichni vykřikneme a voláme o pomoc) Zachrání nás statečný myslivec.

Vyprávění můžeme obohatit o vůně, hmatem rozpoznáváme srst a podobně. 

Děti, jakou pohádku jsme si teď zahráli? Pustíme si ji na videu / přečteme si celé její znění. (YouTube  https://www.youtube.com/watch?v=EEN9stN2PKQ)

Po přečtení či zhlédnutí si pohádku převyprávíme v kruhu společnými silami. Děti jedno po druhém, větu po větě, převypráví celý příběh. Mluví vždy pouze ten, který má v ruce červený šáteček. (Pokud se někdo zastaví a nebude vědět, jak to pokračuje, nebo přeskočí nějakou pasáž příběhu, pomůžeme a vstoupíme do vypravování.) 

Mezi tyto náročnější úkoly/aktivity z dramatické výchovy vkládáme odlehčující aktivity.

Honička  Vlci vs. Karkulky  Aby se děti poznaly, máme pro ně rozlišující prvky. Vlci mohou mít ocásky nebo masky na obličeji (kužel na gumičce hnědé barvy, na špičce zvýrazněný čumák a na bocích zuby), zatímco Karkulky mohou mít šátečky na hlavě nebo pláště červené barvy, červenou stužku nebo košíček z papíru. Vlci budou 2 : 10 Karkulkám. Mají za úkol chytit všechny Karkulky a odvést je do domečku, odkud je může vysvobodit pouze myslivec. Ten bude jen jeden. Myslivec nikoho nechytá, pouze chodí okolo, a když je mu to umožněno, vysvobodí jednu Karkulku po druhé.

Jak šel příběh...

Pro tuto dv činnost potřebujeme obrázky z příběhu, tedy klíčové obrázky, díky kterým se dozvíme, jak příběh probíhal od začátku do konce. Můžeme si je jednoduše nakreslit a zafóliovat. Děti poté řadí 16 obrázků za sebou tak, jak následují v příběhu.

  1. Karkulka vychází z domu od maminky.
  2. Karkulka si vesele poskakuje lesem.
  3. Karkulka se zastaví na paloučku a trhá zde květiny.
  4. Karkulku přepadne vlk, Karkulka přitom upustí košíček a ten se vysype.
  5. Vlk posbíral košíček a dal ho zpět Karkulce.
  6. Vlk se ptá Karkulky, kampak jde s tím košíčkem a květinami.
  7. Vlk se rozběhne směrem k babiččině chaloupce.
  8. Karkulka klepe na babiččinu chaloupku.
  9. Uvnitř Karkulka našla vlka místo babičky, ale nepanikaří.
  10. Karkulka se ptá vlka-babičky, proč má tak velké oči.
  11. Proč má tak velké uši?
  12. Proč má tak velké zuby? A v tom vlk odhodí čepec a otevře tlamu – abych tě mohl lépe sníst!
  13. Karkulka volá o pomoc, kterou uslyší myslivec.
  14. Myslivec přiběhne a rozpáře vlkovi břicho.
  15. Z vlkova břicha vyskočí babička.
  16. Všichni si šťastně dávají bábovku, kterou přinesla Karkulka na oslavu babiččiných narozenin.

Naplníme košíček

Babička se těší na košík plný dobrot a také na květiny. Nejprve však musíme naplnit košík. Co má babička asi tak ráda? Po místnosti rozmístíme buď opravdové potraviny nebo flashcards. Děti mají za úkol naplnit košík samými dobrotami, které by mohly babičce chutnat.

Sbírání květin

Chodíme s dětmi po louce plné květin, hraje nám přitom hudba. Jakmile hudbu zastavím, všechny děti musejí sbírat takovou barvu květin, jakou zvolím. Jednu po druhé nosí na hromádku na vyznačená místa v místnosti. 

Překážková dráha – cesta k babičce

Než začneme, pořádně si procvičíme/protáhneme celé tělo. Od hlavy až po paty. 

1. lavička – most přes řeku
2. tunel – houští malin
3. obruče – běžíme po paloučku, skáčeme z mechu do mechu
4. švédská bedna – přelézáme kopec
5. žebřiny – rozhlédneme se na stromě, jak daleko to ještě máme k babičce
6. květiny – sbíráme květiny a přenášíme je po jednom, z jednoho kruhu do druhého

VV – skupinová práce – cesta k babičce – prostorový výrobek – mapa – od domova Karkulky, cesta lesem až k babiččině chaloupce. Například takto: https://cz.pinterest.com/pin/368661919479604895/

Lze použít přírodní materiály, či pouze papírové – rolky od toaletního papíru, obyčejný papír, krepový papír apod.

Důležité je, aby děti na tomto projektu spolupracovaly. Necháme jim prostor, ať využijí svou vlastní fantazii. Dětem dáme časový limit. Pustíme jim k vyrábění pohádku na YouTube a necháme jim k dispozici obrázky, které tvoří celý příběh. Karkulku, vlka, babičku a maminku máme již předvyrobené jako prstové maňásky či z rolek.

Zdramatizování pohádky

Pohádku si krátce zdramatizujeme. Do rolí obsadíme ty, kteří sami chtějí hrát. Každý dostane jeden charakterizující prvek – Karkulka: červený čepeček nebo plášť, Vlk: nos nebo ocas, Maminka: sukni nebo vařečku, Babička: pyžamo nebo bačkory, Myslivec: klobouk nebo flintu.

Zdramatizování pohádky podpoříme ještě vypravěčem, kterým může být paní učitelka nebo paní učitelka společně s dětmi. Příběh vyprávíme ve zkrácené verzi tak, aby děti i herci udrželi svou pozornost. Jakmile představení skončí, zatleskáme nejprve hercům a poté divákům alias vypravěčům.

Hledá se vlk!

Wanted/hledaný! – vytvoříme plakát – děti hledají podle stop vlka. Stanou se z nich detektivové, plní různé úkoly, aby našly hledaného vlka. Každé dítě, které jej najde, dostane odměnu zmíněnou na plakátu hledaného.

Aby to bylo zajímavější, mohou děti hledat po dvojicích. Rozmístit také můžeme po místnostech více než jednoho vlka. Každá z dvojic tak může hledat jednoho vlka. Rozdělit můžeme dvojice také podle barev. Každé z dětí dostane jednu barvičku, podle které si poté najde parťáka, a nakonec podle barvy hledá také vlka.

Děti hledají stopy, např. cestička plná chlupů, zubů nebo otisků od tlapek. Jakmile je tyto stopy zavedou do nějakého kouta, najdou zde papírek, na kterém bude stát, co mají za úkol, např. dvakrát poskoč na pravé noze a vlka poté v mlze najdeš, když zavřeš pravé oko a na hnědou se zamíříš, vlka ihned na ní spatříš. Pokud je na vlkovi něco červeného, našly děti svého vlka. Pokud však ne, musí vlka nechat být a hledat dál. Detektivové si mohou dávat echo, pokud se potkají na cestě za stopou.

Na plakátu hledaného je zmíněná odměna – např. pytlík bonbonů.

Pečeme bábovičky

A co má babička nejradši? No přeci bábovku!

Společně si bábovku upečeme. Nejprve je třeba umíchat těsto. Nachystáme si předem ingredience, nejlépe tak, aby každé z dětí mělo před sebou malou bábovičku (formičku na pečení bábovky v malém podání) a v ní jednu z ingrediencí. Je jednoduché mezi děti rozdělit ingredience. Bokem si nachystáme 2 vejce, 0,5 hrnku oleje, 1 hrnek mléka, 1 balení vanilkového cukru, 2 hrnky polohrubé mouky, 1 balení prášku do pečiva, 2 lžíce kakaa, 1 hrnek cukru krupice. Podle počtu dětí rozdělíme do jejich báboviček tyto ingredience. Zatímco my máme pouze vařečku a mísu. Budeme si děti volat postupně. Nejprve mi přinese svou bábovičku ten, kdo v něm má vajíčko. Přijdou dvě děti, každé má ve své bábovičce jedno vajíčko, dají ho do misky. Další a další a další... Dokud neumícháme těsto, nerozdělíme jej na dvě části – větší a menší, abychom tu menší část mohli ochutit a obarvit kakaem. Po zamíchání a umytí malých báboviček rozdělíme těsto dětem do předpřipravených báboviček a dáme péct. Nakonec je všechny společně sníme. 

Reflexe

S dětmi jsme se seznámili s pohádkou velice pečlivě. Objasnili jsme si, že vlk je zde záporný a také zlý.

Při každé činnosti nám všem probíhal příběh hlavami, byli jsme tak neustále v příběhu.

Dětem se podařilo pohádku velice pěkně zdramatizovat. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Veronika Lorgerová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
3. 10. 2018
Zajímavým způsobem zpracovaná klasická pohádka, děj pohádky se prolíná všemi souvisejícími činnostmi.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída