Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Hrátky s knoflíky

Ikona zkusenostIkona kratkodobe
Autor: Markéta Šmydkeová
Spoluautor: Jana Šmydkeová
Anotace: Následující příspěvek nabízí řadu námětů na činnosti a výrobky, při nichž hrají zásadní roli obyčejné knoflíky. V dnešní přetechnizované době drahých a někdy nefunkčních hraček se tak snažíme ukázat, jak se dají vyrobit zábavné a účelné pomůcky a krásné výrobky s takřka nulovými náklady. V úvodu je zmíněna krátká historie knoflíku, poté následují výše avizované náměty a v závěru jsou uvedeny nápady, jak se dá téma knoflíku dále rozvíjet a využít (například při odpoledních s rodiči…). Součástí jsou také námi vytvořené pracovní listy, šablona na stolní hru a na obrázky vytvořené pomocí knoflíků. Jelikož je příspěvek založen na práci s drobnými předměty, je důležité při každé aktivitě dbát ve zvýšené míře na bezpečnost. Aby nedošlo k poranění dětí, rovněž s tavnou pistolí pracuje pouze učitelka.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  2. Předškolní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
  3. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a ten druhý » spolupracovat s ostatními
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída, Učebna v přírodě
Klíčová slova: knoflík, jemná motorika, pohybové hry, předmatematické představy, levné pomůcky, sběratelství

Úvod:

Knoflíky používali lidé už v pravěku. Později ve starověkém Řecku i Římě získaly podobu provrtaných kamínků nebo kousků dřeva, které se zapínaly pomocí smyček. První knoflíky, které se provlékaly dírkou jako ty, které dnes na košilích nosíme my, měly tvar kuličky s ouškem. Byly vyráběny ze stříbra, zlata, mědi nebo dokonce pravých perel. Takovéto knoflíky byly ale velice drahé a mohli si je koupit jen velice bohatí lidé. Ostatní používali knoflíky olověné, které navíc později získaly svůj dnešní tvar. Dnes se knoflíky vyrábějí z nejrůznějších materiálů – dřeva, mušlí, kostí, skla, kamení, kovu a především z plastu. Ty nejmodernější umějí například při zapnutí zahrát melodii, ale jen když jsou zapnuty ve správném pořadí.

Cíl výuky:

Cílem příspěvku je ukázat, že i v dnešní přetechnizované době drahých a někdy nefunkčních hraček lze vyrobit zábavné a účelné pomůcky a krásné výrobky s takřka nulovými náklady.

Knoflíkový týden

Komunitní kruh s knoflíkem

Otázky:

  • Co všechno lidé sbírají? (známky, mince, pivní tácky, pohledy, ubrousky, kartičky, turistické známky, odznaky, autíčka…)
  • Sbíráte něco ve vaší rodině?
  • Proč myslíte, že lidé něco sbírají? (zábava, soutěživost, trávení volného času…)
  • Co byste chtěli sbírat?
  • Slyšeli jste o někom, kdo sbírá knoflíky?

Děti vyzveme k tomu, že si společně zahrajeme na sběratele knoflíků. Motivujeme je tak, že jim paní učitelka řekne, aby do školky přinesly co největší množství knoflíků, jelikož jich je pro následující činnosti nezbytné velké množství. Dobrým zdrojem se ukázaly i babičky z místního klubu seniorů, se kterým již několik let spolupracujeme. Jako správné hospodyňky totiž ustřihnou knoflík z každého kousku vyřazeného oblečení.

Výroba „šperkovnice“

Pomůcky:

  • malé a velké krabičky od sirek
  • karton
  • barevné papíry
  • nůžky
  • lepidlo
  • tavná pistole
  • velké množství knoflíků různých barev a velikostí

Postup:

  1. Vystřihneme barevný papír a oblepíme jím krabičku od zápalek ze všech stran.
  2. Z každé barvy zhotovíme tři malé a tři velké krabičky.
  3. Hotové krabičky přilepíme na karton pomocí tavné pistole tak, že každou řadu tvoří jedna barva.
  4. Děti roztřídí knoflíky podle barvy a podle velikosti (není rozhodující ani materiál ani tvar). Ty, které nelze zařadit, necháme v jiné nádobě a využijeme je k jiným hrám.

Tiskátka z knoflíků

Pomůcky:

  • tavná pistole
  • korkové zátky
  • knoflíky
  • výkres
  • temperové barvy

Postup:

  1. Na korkové zátky přilepíme knoflíky s výrazným reliéfem.
  2. Tato tiskátka namáčíme do barvy a můžeme je využít k mnoha účelům (zdobení kapesníků, abstraktní obrázky….)

Knoflíková kytka

Pomůcky:

  • barevné papíry
  • nůžky
  • knoflík
  • tavná pistole
  • karton
  • tužka

Postup:

  1. Z barevného papíru vystřihneme dva čtverce – jeden o velikosti 10 x 10 cm a druhý 7 x 7 cm.
  2. U obou každý rožek založíme do středu.
  3. Složíme okvětní lístky kytky tak, že menší čtverec vlepíme do většího a přehnuté rožky obou na tužce natočíme směrem ven.
  4. Do středu květu nalepíme knoflík.
  5. Z kartonu vystřihneme stonek a lístek a kytičku dotvoříme.

Třešňový strom

Pomůcky:

  • karton
  • nůžky
  • štětec
  • temperové barvy
  • knoflíky
  • tavná pistole

Postup:

  1. Z kartonu vystřihneme korunu a kmen stromu.
  2. Poté obě části vybarvíme temperovými barvami a spojíme je dohromady.
  3. Korunu ozdobíme knoflíky vhodné barvy – jablka, květy, listy… (knoflíky lze koupit i ve tvaru ovoce)
  4. Tuto pomůcku využijeme k procvičování vzájemné polohy, počtu, více/méně…

Knoflíková mandala

Pomůcky:

  • mandala s tematikou knoflíků
  • knoflíky
  • lepidlo
  • pastelky

Postup:

  1. Nejprve připravíme mandalu z knoflíků – podklad vybarvíme a přilepíme či namalujeme několik knoflíků.
  2. Úkolem dětí je dodělat obrázek tak, aby vytvořily zrcadlově shodná mandala.

Abstrakce v krabici

Pomůcky:

  • krabice od bonboniéry
  • výkres
  • malé kulaté knoflíčky
  • misky
  • lžičky
  • barvy
  • rámeček nebo pasparta

Postup:

  1. Vystřihneme výkres o stejných rozměrech jako má naše krabice a vložíme jej na dno.
  2. Do misek si nachystáme různé barvy a v každé z nich namočíme jeden knoflík.
  3. Lžičkou je vylovíme, dáme do krabice a třepeme všemi směry.
  4. Vyndáme knoflíky i výkres a necháme jej uschnout.
  5. Poté vložíme do rámečku nebo pasparty.

Výroba knoflíků

Pomůcky:

  • samotvrdnoucí hmota
  • plastový nožík
  • fix
  • váleček
  • vršek od laku na vlasy
  • špejle

Postup:

  1. Ze samotvrdnoucí hmoty vyválíme plát.
  2. Vrškem od laku vykrojíme kolečko.
  3. Špejlí protlačíme dírky.
  4. Povrch knoflíku zdobíme vytlačováním hrotem fixu nebo jeho opačným koncem.
  5. Okraje můžeme ozdobit naříznutím pomocí nožíku.

Bavlnkové knoflíky

Pomůcky:

  • tekuté lepidlo
  • nůžky
  • bavlnky
  • výkres
  • špejle

Postup:

  1. Děti si podle šablonky předkreslí kruh a vystřihnou jej.
  2. Poté celou jeho plochu potřou tekutým lepidlem.
  3. Ihned začneme od středu kruhu lepit bavlnku tak, aby se z ní vytvořila spirála. Pokud se bavlnka při lepení zvedá, je vhodné použit pro snazší práci například špejle.
  4. Po zaschnutí do knoflíku uděláme dírky.

Knoflíkový klobouk

Pomůcky:

  • klobouk
  • tavná pistole
  • knoflíky

Postup:

  1. Každé dítě vybere nejhezčí knoflík.
  2. Společně je všechny nalepíme tavnou pistolí na klobouk.
  3. Hotový výrobek můžeme používat k dalším hrám – například honička, za odměnu, narozeniny dětí...

Využití:

Dítě, které má na hlavě klobouk, honí ostatní a snaží se jej někomu dalšímu nasadit na hlavu. Pokud se mu to podaří, vymění se role a babu má další dítě. Hru můžeme obrátit – dítě mající klobouk utíká před ostatními dětmi, které se mu jej snaží vzít. Dítě, které ve své snaze uspěje, přebírá klobouk a dává se na úprk. Klobouk můžeme rovněž využít jako motivační prvek za odměnu či při narozeninách dětí…

Skládací stonožka

Pomůcky:

  • výkres
  • štětec
  • lepidlo Herkules
  • knoflíky
  • tavná pistole
  • látka

Postup:

  1. Výkres potřeme lepidle (nejlépe Herkulesem) a přilepíme na něj látku.
  2. Po zaschnutí si dítě obkreslí a vystřihne tvar těla stonožky a dvě nohy.
  3. Na zadní část vpravo přilepíme tavnou pistolí velký knoflík, dolů dva malé knoflíky.
  4. Učitelka vyřízne na levé straně každé části těla a na každé nožce otvor pro zapnutí knoflíku.
  5. Postupně všechny děti spojí své práce, čímž vznikne velká společná stonožka.
  6. Hlavu připojíme obdobným způsobem, také oči mohou být zhotoveny z knoflíku.

Sádrové odlitky

Pomůcky:

  • plastelína
  • knoflík
  • lžička
  • sádra
  • voda
  • krabička od pomazánkového másla
  • barvy

Postup:

  1. Kelímek od pomazánkového másla vyplníme plastelínou.
  2. Do plastelíny obtiskneme knoflík s výrazným reliéfem.
  3. Připravíme si sádru a nalijeme ji do kelímku.
  4. Po vyschnutí a vytvrdnutí odlitek vyklopíme.
  5. Poté můžeme výrobek nabarvit.

Knoflíky s magnetky

Pomůcky:

  • magnety
  • knoflíky
  • lepidlo

Postup:

  1. Na magnety nalepíme ozdobné knoflíky.
  2. Hotové výrobky můžeme použít k mnoha účelům – dekorace, procvičování vzájemné polohy, počtu, pořadí v řadě…

Zdobení noční košilky

Pomůcky:

  • kniha Povídání o pejskovi a kočičce
  • knoflíky
  • výkres
  • nůžky
  • lepidlo
  • tužka
  • šablona noční košilky

Postup:

  1. Dětem přečteme ze zmíněné knížky pohádku O pyšné noční košilce.
  2. Každé dítě si poté předkreslí podle šablony na výkres noční košilku a vystřihne si ji.
  3. Košilku ozdobíme pomocí lepidla a knoflíků.

Mramorované knoflíky

Pomůcky:

  • modurit
  • podložka
  • váleček
  • plastový nožík
  • voda
  • miska
  • rukavice
  • mramorovací barvy
  • igelitový sáček
  • špejle
  • hrnec
  • voda
  • vařič

Postup:

  1. Kousky moduritu rozválíme.
  2. Poté z hmoty vykrojíme knoflík, do kterého špejlí uděláme dírky.
  3. Hotové knoflíky uvaříme dle návodu na moduritu.
  4. Do misky dáme vodu, do níž přidáme pár kapek mramorovacích barev více odstínů. Aby se barvy spojily a vytvořily zajímavější vzory, rozmícháme je špejlí.
  5. Děti v rukavicích namáčí do tekutiny své knoflíky a ihned je vyndávají a nechají uschnout na igelitovém sáčku.

Obraz z knoflíků

Pomůcky:

  • knoflíky
  • provázek
  • podložka
  • rám ze starého obrazu
  • tavná pistole

Postup:

  1. Postupně navlékáme různobarevné knoflíky na provázek.
  2. Aby se knoflík nemohl pohybovat a mezi jednotlivými knoflíky byly mezery, z obou stran zajistíme každý knoflík uzlíky.
  3. Když máme provázek dostatečně dlouhý (vzhledem k velikosti podložky a rámečku), děti vytváří abstraktní obraz, který poté přilepíme.
  4. Poté může následovat diskuse, co děti v jednotlivých obrázcích vidí.

Sluníčko

Pomůcky:

  • výkres
  • velký žlutý knoflík
  • lepidlo
  • jehla
  • nit
  • nůžky

Postup:

  1. Velký žlutý knoflík nalepíme na střed výkresu.
  2. Dětem předpřipravíme dírky, do kterých pak budou vyšívat sluneční paprsky.

Abstraktní obrázek

Pomůcky:

  • lepidlo Herkules
  • štětec
  • nůžky
  • různobarevné vlny
  • ozdobné knoflíky
  • výkres

Postup:

  1. Celou plochu výkresu potřeme silnou vrstvou lepidla Herkulesu.
  2. Děti dle své fantazie pokládají do lepidla kousky vlny a ozdobné knoflíky.

Neposedný knoflík

Pomůcky:

  • větší knoflík s dvěma dírkami
  • bavlnka
  • nůžky

Postup:

  1. Ustřihneme bavlnku dlouhou cca 1 m, provlečeme ji oběma dírkami knoflíku a svážeme.
  2. Dítě si oba konce navlékne na ruce tak, aby knoflík byl uprostřed.
  3. Krouživými pohyby v jednom směru se snažíme bavlnku co nejvíce natočit.
  4. Poté napneme – knoflík by se měl sám otáčet zpět.

Šperky z knoflíků

Pomůcky:

  • knoflíky
  • tavná pistole
  • sponka
  • plastový náramek
  • spínací špendlík
  • průhledná silonová guma
  • plastová čelenka
  • klipsy

Postup:

Jednoduchým postupem můžeme vytvořit mnoho zajímavých doplňků:

  • brož – knoflík přilepíme tavnou pistolí na spínací špendlík
  • náramek – obdobně můžeme přilepit knoflíky na plastový náramek či je navléci na průhlednou silonovou gumu
  • sponka – knoflík přilepíme na vlásenku či jinou sponku
  • korále – knoflík navlečeme na gumu a uděláme pod ním uzel, obdobně s několikacentimetrovými mezerami pokračujeme, dokud není náhrdelník hotov
  • čelenka – hladkou plastovou čelenku ozdobíme knoflíky
  • náušnice – na klipsové zapínání tavnou pistolí přilepíme knoflíky

Hry s váhou

Pomůcky:

  • dětská váha
  • závaží
  • knoflíky

Postup:

Učitelka do jedné z misek vah vloží závaží. Úkolem dítěte je do druhé misky vložit potřebný počet knoflíků k vyvážení, přitom děti vedeme k tomu, aby ke splnění úkoly našly více řešení (např. dva velké knoflíky nebo čtyři malé…).

Obměna:

Dítě si do jedné misky samo vloží libovolný počet knoflíků, pokusí se najít a dát do druhé misky knoflíky stejné váhy.

Třídění podle materiálu

Pomůcky:

  • obruče
  • knoflíky a předměty z různých materiálů

Postup:

Nejdříve si s dětmi zopakujeme hru „Co se z čeho vyrábí“. Za úkol jim dáme najít ve třídě předměty z těchto materiálů – dřevo, plast, kov, látka, sklo, korek, guma… Do každé z obručí vložíme jeden předmět z daného materiálu. Poté do obručí roztřídíme i knoflíky. Některé mohou zůstat nezařazeny (např. nitěné, kostěné), u nich si vysvětlíme, proč tomu tak je. U předškoláků můžeme na závěr zopakovat, jak a kde se jednotlivé materiály získávají či vyrábějí.

Ve kterém domečku bydlí?

Pomůcky:

  • knoflíky různých tvarů
  • dřevěné kostky
  • geometrické tvary

Postup:

Děti rozdělíme do čtyř skupin. Každé družstvo postaví z kostek domeček se zahrádkou, v němž bude bydlet jeden z geometrických tvarů. Aby se děti lépe orientovaly, vložíme jeho maketu na zahrádku. Postupně si všechny děti vyberou geometrický tvar jeho domečku a daný knoflík do něj umístí. Ostatní děti kontrolují správnost přiřazení.

Zametání metlou

Pomůcky:

  • proutěné metly
  • knoflíky

Postup:

Děti vytvoří dvojice. Do středu asfaltové plochy nasypeme dvě stejné hromádky různých knoflíků. Ve vzdálenosti cca 3 m vyznačíme cíl. Děti závodí, které z nich nejdříve vymete všechny knoflíky za cílovou čáru.

Hra s knoflíky a kostkou

Pomůcky:

  • kostka
  • knoflíky
  • lana

Postup:

Hru hrají tři děti, které se střídají v házení kostkou. Jejich úkolem je pomocí knoflíků spojit startovací a cílovou čáru tak, že do řady skládají knoflíky podle toho, kolik hodily kostkou. Dbáme na to, aby mezi jednotlivými knoflíky nebyly mezery. Jelikož knoflíky mají rozdílnou velikost, chytré děti volí ty největší.

Počítání pohmatu

Pomůcky:

  • šátek
  • knoflíky přilepené na tvrdém papíře

Postup:

Předem si připravíme karty, na kterých je přilepen různý počet knoflíků. Dětem zavážeme oči a necháme je, aby pouze hmatem určili jejich počet.

Obměna:

Děti hledají dvě karty se stejným počtem knoflíků.

Sepínání dvojic látek

Pomůcky:

  • potahová látka různých barev a vzorů
  • knoflíky

Postup:

Pro tuto hru musíme připravit dvojice stejných látek – na první přišijeme libovolný počet knoflíků a na druhém vyšijeme dírky. Dítě musí vyhledat dvojici stejné látky a sepnout je k sobě tak, aby pasovaly okraje.

Knoflíkové závody

Pomůcky:

  • lžíce
  • knoflíky
  • kužely

Postup:

Děti rozdělíme do dvou družstev, ve kterých budou závodit. Úkolem je do cíle přenést knoflík na lžíci. Aby byl závod obtížnější, můžeme dětem na trase vytyčit slalom.

Obměna:

Trať mohou děti zdolat tak, že knoflík ponesou na špičce své boty.

Přitahovaná

Pomůcky:

  • motouz
  • knoflík
  • váleček

Postup:

Děti si utvoří dvojice. Každému dáme knoflík navázaný na motouzu a váleček, na který budou v rámci závodu špagát namotávat a díky tomu přitahovat knoflík směrem k sobě.

Knoflíkové blešky

Pomůcky:

  • knoflíky
  • obruč

Postup:

Každé z dětí dostane jeden menší a druhý větší knoflík a utvoří kruh, do jehož středu umístíme obruč. Jejich úkolem je cvrnkáním větším knoflíkem přemístit menší do obruče.

Třídění kleštěmi

Pomůcky:

  • kleště na cukr
  • knoflíky různých barev
  • kelímky od jogurtů

Postup:

Každé dítě má za úkol pomocí kleštiček na cukr sbírat knoflíky jedné barvy. Posbírané úlovky dává do kelímku od jogurtu. Vždy však může vzít jen jeden knoflík. Vyhrává ten, kdo nejdříve posbírá všechny knoflíky své barvy.

Na obchod

Pomůcky:

  • hračky
  • cenovky
  • knoflíky

Postup:

Na dobře viditelné místo vystavíme různé hračky a každou z nich opatříme kartičkou, na které bude cena znázorněna počtem koleček. Pokud např. panenka stojí pět koleček, dítě za ní musí zaplatit pět knoflíků a poté si s ní může hrát.

Obměna:

Pro šikovnější děti je možné cenu vyjádřit nikoliv počtem koleček, ale číslicí.

Panák s knoflíky

Pomůcky:

  • knoflíky
  • křída

Postup:

Předkreslíme tradičního panáka. Každé dítě si vybere svůj knoflík, který vhazuje do příslušného políčka. Poté hra pokračuje klasickým způsobem.

Najdi knoflík

Pomůcky:

  • knoflík

Postup:

Jedno z dětí jde za dveře. Knoflík mezitím schováme někde ve třídě. Po návratu dítěte do místnosti ho navigujeme slovy – mráz, zima, teplo, hoří.

Knoflíkové noty

Pomůcky:

  • výkres
  • fix
  • knoflíky
  • klavír

Postup:

Na výkres předkreslíme notovou osnovu. Dítěti dáme 5–8 knoflíků, které pak ukládá podle své fantazie do notové osnovy (do mezer či na linku). Poté podle tohoto notového zápisu dítěti jeho melodii několikrát zahrajeme. Pokračujeme, dokud se všechny děti nevystřídají.

Obměna:

Děti mohou motiv opakovat jako ozvěnu.

Počet slabik

Pomůcky:

  • knoflíky
  • obrázky

Postup:

Dětem rozdáme knoflíky a do prostoru rozmístíme obrázky. Děti si postupně vybírají vždy jeden obrázek a určují, kolik slabik má slovo označující vyobrazený objekt. Pokud je spočítají správně, přiloží příslušný počet knoflíku k obrázku.

Obměna:

V prostoru rozmístíme obruče, do kterých umístíme jeden, dva, tři a čtyři knoflíky. Dětem rozdáme obrázky. Jejich úkolem je přiřadit jej do jednoho z kruhů opět podle počtu slabik.

Navlékání korálků

Pomůcky:

  • výkres
  • fix
  • knoflíky

Postup:

Na výkres předkreslíme šňůrku, na jejíž počátek přiložíme dítěti sérii různých knoflíků. Jeho úkolem je pokládáním dalších pokračovat v tomto jednoduchém algoritmu.

Obměna:

Obtížnější verzí je, pokud dítě musí hlídat dvě vlastnosti knoflíků – například tvar a barvu či tvar a velikost…

Popletené knoflíky

Pomůcky:

  • knoflíky
  • výkres
  • tavná pistole
  • nůžky

Postup:

Nejprve si z výkresu připravíme několik stejně velkých kartiček. Většinu z nich použijeme na výrobu karet se zadáním. Do tří sloupců a čtyř řad na ně tavnou pistolí nalepíme knoflíky různých barev tak, abychom vytvořili co nejvíce možných kombinací. Úkolem dětí je na prázdnou kartičku poskládat knoflíky přesně podle námi vyrobeného zadání.

Provlékání knoflíků

Pomůcky:

  • látka
  • jehla
  • nit
  • nůžky
  • knoflík

Postup:

Na větší kus látky přišijeme menší tak, aby se nám vytvořil tunýlek. Děti se střídají v provlékání knoflíku tímto tunýlkem obdobně, jako se provléká guma pomocí zavíracího špendlíku.

Jemná motorika

Pomůcky:

  • knoflíky – velké, těžké, placaté

Postup:

Děti se posadí do kruhu a postupně provádějí následující cviky:

  • knoflík si položí na dlaň, mírně vyhodí a zpět chytají do celé dlaně (pokud se to dětem daří, mohou vyzkoušet i druhou ruku)
  • knoflík si položí na dlaň, mírně vyhodí a zpět chytají na hřbet ruky s nataženými prsty (pokud se to dětem daří, mohou vyzkoušet i druhou ruku)
  • knoflík si děti položí před sebe na zem a postupně jej zvedají – prvním a druhým prstem, prvním a třetím….
  • děti knoflíkem otáčejí pomocí konečků prstů v obou směrech (pokud se to dětem daří, mohou vyzkoušet i druhou ruku)
  • knoflík si děti postupně pokládají na čelo, nos, bradu a loket a snaží se o to, aby jim neupadnul (pokud se to dětem daří, mohou vyzkoušet s knoflíkem i chodit)
  • děti si knoflíkem házejí z ruky do ruky
  • děti si knoflík položí na nárt a mírným výkopem jej vyhodí a chytí do ruky

Hledání pokladu na zahradě

Pomůcky:

  • knoflíky
  • obal od tenisových míčků

Postup:

Na školní zahradě rozmístíme několik prázdných obalů od tenisových míčků, ale jen v jednom budou knoflíky. Děti se snaží společně ukrytý poklad najít.

Knoflíková hra

Pomůcky:

  • hrací deska
  • knoflíky
  • kostka

Postup:

Pro tuto hru si nejprve musíme vytvořit pracovní desku (viz příloha). Hru nejdříve hrajeme jen ve dvojicích a později s více dětmi najednou. Každé dítě obdrží stejný počet knoflíků (cca 10). Postupně děti hází kostkou a umisťují své knoflíky na políčko se stejnou hodnotou, jakou hodily na kostce. Pokud je již políčko obsazené jiným knoflíkem, hráč zde nemůže knoflík odložit svůj, ale musí si jej vzít. Výjimkou tvoří políčko s číslem 6, do kterého se knoflíky přikládají stále bez omezení. Vyhrává ten, kdo se nejdříve zbaví všech svých knoflíků.

Házení knoflíkem

Pomůcky:

  • knoflíky
  • obruče
  • švédská bedna

Postup:

Děti házejí knoflíky nejprve do jedné části švédské bedny, později jim můžeme úkol ztížit a zvětšovat vzdálenost či zmenšovat cíl.

Obměna:

Ve vzdálenosti dva metry od startovní čáry umístíme vedle sebe dvě obruče. První hráč si jednu z nich vybere a položí do ní knoflík. Ostatní děti se připraví na startu a začnou házet knoflíky, pokud zasáhnou obruč s knoflíkem, získají dva body, pokud druhou z nich jeden bod.

Na knoflíky

Pomůcky:

  • knoflíky

Postup:

Děti s knoflíkem v ruce sedí se zavřenýma očima rozmístěné v prostoru. Učitelka chodí mezi nimi a říká: „Knoflíky se rozsypaly, do všech koutů zatoulaly. Kde je najdu, kde je mám? Všechny si je posbírám.“ Poté pohladí dvě děti, které se uchopí za ruce a pokračují v procházení a recitování s učitelkou. Pokračujeme, dokud nejsou posbírány všechny „knoflíky“.

Na barevné housenky

Pomůcky:

  • barevné knoflíky

Postup:

Děti dostanou knoflíky různých barev a volně se s nimi pohybují po místnosti. Na pokyn učitelky se děti se shodnou barvou knoflíku seběhnou a vytvoří housenku – zástup.

Na zloděje

Pomůcky:

  • knoflíky
  • obruč

Postup:

Dětem vysvětlíme, že se do pokladnice vloupal zloděj a svůj lup si vyhazuje oknem ven. Jedno z dětí bude představovat tohoto zloděje a jeho úkolem bude vyhazovat knoflíky z obruče. Ostatní děti se budou snažit poklad zachránit a po jednom nosit knoflíky zpět. Důležité je, že zatímco zloděj může knoflíky házet po hrstech, ostatní děti mohou nosit zpět vždy jen jeden.

Poznej písničku

Pomůcky:

  • obrázky s motivem lidových písní
  • hudební nástroj
  • knoflíky

Postup:

Každé dítě dostane do ruky knoflík a usadí se na zem. Po podlaze rozložíme obrázky s motivem lidových písní. Učitelka zahraje úryvek z jedné z nich. Ten, kdo jako první pozná, o kterou písničku se jedná, vyskočí a utíká položit knoflík na obrázek o dané písničce. Hrajeme tak dlouho, až každé dítě umístí svůj knoflík.

Cvičení s knoflíkem

Pomůcky:

  • knoflík

Postup:

Knoflíky můžeme použít i jako pomůcku pro klasické ranní cvičení. Děti mohou například položit každé svůj knoflík doprostřed třídy, čímž vytvoří řadu, kterou všechny děti přeskakují jako vrabec, žába, přelézají jako pejsek, kachna… Také je lze využít při průpravných cvicích.

Dechová cvičení s knoflíkem

Pomůcky:

  • vlasec
  • plochý lehký knoflík

Postup:

Každému dítěti dáme knoflík připevněný na vlasec a provádíme dechová cvičení (prodloužený, přerušovaný výdech, síla dechu…)

Rozstříhaný knoflík

Pomůcky:

  • barevné papíry
  • laminovací fólie
  • laminátor

Postup:

Z barevných papírů vystřihneme kruhy a domalujeme jim dírky, aby vypadaly jako knoflíky. Ty poté rozstřihneme na proužky, třetiny, čtvrtiny, pětiny, šestiny… a potáhneme fólií. Všechny rozstříhané knoflíky nasypeme na hromadu a necháme děti, aby každé jeden z nich poskládalo.

Obrázky z knoflíků

Pomůcky:

  • knoflíky
  • karton
  • podložky
  • předkreslené pracovní listy
  • omalovánky
  • fix

Postup:

Ukážeme dětem náměty na obrázky vyrobené z knoflíků (viz příloha). Každé dítě si zvolí, co by chtělo vyrábět. Podle toho si vybere potřebné knoflíky a nalepí je na karton. Na závěr fixem dokreslí detaily. Pro tento účel jsou vhodnější ploché knoflíky. Ty, které mají ouško k přišití na zadní straně, hůře drží a je nutno přilepit je tavnou pistolí.

Obměna:

Děti dle své fantazie vytváří obrázky z knoflíku a volně je přikládají na podložky. Lehčí variantou je tvoření pouze kontur obrázků, těžším úkolem je vyplnit celou plochu.

Knoflík cestovatel

Pomůcky:

  • provázek (dostatečně dlouhý)
  • knoflík

Postup:

Na tenký provázek navlékneme knoflík s velkými dírkami a oba konce svážeme. Děti se usadí do kroužku a položí si šňůrku do klína. Poté co nejnenápadněji knoflík posunují po provázku a předávají si jej tak mezi sebou. Jedno dítě stojí uprostřed kruhu a snaží se uhodnout, u koho se knoflík právě nachází. Pokud se mu to podaří, vymění si místo s dítětem, u něhož knoflík objevil.

Chytni knoflík

Pomůcky:

  • barevné knoflíky
  • plastový kelímek
  • barevná kostka
  • provázek

Postup:

Knoflíky odpovídající barvám na kostce přivážeme na cca 30 cm dlouhé provázky. Děti se usadí do kruhu a každé z nich na konci uchopí jeden provázek. Jedno dítě si místo něj vezme kelímek a barevnou kostku. Pokud mu padne např. červená barva, pokusí se kelímkem přiklopit červený knoflík, přičemž dítě držící provázek s červeným knoflíkem se jím snaží ucuknout a zachránit jej tak před chycením. Pokud je knoflík do kelímku chycen, hráč vypadává ze hry. Takto pokračujeme dokud nezůstane ve hře pouze jedno dítě s knoflíkem, to se pak v dalším kole stává lovcem.

Závěr

V průběhu našeho knoflíkového týdne jsme se společně s dětmi vypravili do muzea v Bílovci, kde jsou v rámci stále expozice vystaveny nejrůznější historické i moderní knoflíky. Vyvrcholením bylo vystavení nejkrásnějších knoflíků (každé dítě vybralo jeden) a nejpovedenějších výrobků na výstavce v MŠ a poslání dopisu a některých zajímavých a vzácných kousků z naší sbírky paní Lucii Bílé, o níž jsme se v časopise dočetli, že je jejich vášnivou sběratelkou. Na úplný závěr jsme v MŠ zrealizovali odpoledne s rodiči, tentokrát jsme si společně vyzkoušeli nejpovedenější činnosti a zhotovili složitější výrobky.

Reflexe:

Uvedené činnosti jsme realizovali v průběhu týdne, který předcházel zápisu do prvních tříd. Díky komplexnímu záběru aktivit jsme si s dětmi zábavnou formou procvičili a zopakovali vše potřebné. Největší úspěch měly činnosti nazvané Knoflíková hra a Kouzelný klobouk, který je stejně jako ostatní pomůcky vyrobené z knoflíků dětem běžně k dispozici ve třídě. Dětem se práce s nimi natolik zalíbila, že se staly často vyhledávanými hrami.

Evaluace

V příspěvku je zařazena celá řada zajímavých námětů, které jsou vhodné k rozvíjení široké škály dovedností dětí. Největší pozitivum příspěvku je snadná dostupnost použitých pomůcek a malé finanční náklady na jejich pořízení. Právě neobvyklé pomůcky a pestrost činností motivuje děti k dalšímu učení i opakování stávajících vědomostí. (Jana Šmydkeová, vedoucí učitelka)

Citace a použitá literatura:
[1] - CLAYCOMBOVÁ, P. Školka plná zábavy. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-069-3. 
[2] - MAZAL, Ferdinand. Pohybové pohádky předškoláků. 1. vydání. Olomouc : Hanex, 1994. 108 s. ISBN 80-85783-04-5. 
[3] - ČAPEK, J. Povídání o pejskovi a kočičce. Praha : Albatros, 2006. ISBN 80-00-01878-0. 
Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitdoc51 kBHrací deska
Odstranitdoc76 kBObrázky
Odstranitdoc2396 kBPracovní listy
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 15. 02. 2011
Zobrazeno: 23385krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3.16665

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŠMYDKEOVÁ, Markéta. Hrátky s knoflíky. Metodický portál: Články [online]. 15. 02. 2011, [cit. 2019-09-17]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PCH/10003/HRATKY-S-KNOFLIKY.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 15. 02. 2011 15:18
Věcně , nápaditě a přehledně zpracované téma. Ukázka možného zpracování v třídním vzdělávacím programu.
2.Autor: Recenzent2Vloženo: 15. 02. 2011 15:18
Velmi inspirativní článek, vhodný nejen pro učitelky MŠ, nabízí řadu námětů na činnosti a výrobky, při nichž hrají zásadní roli obyčejné knoflíky.
1.Autor: Jaroslava PachlováVloženo: 15. 02. 2011 20:19
To je opravdu inspirativní a vyčerpávající materiál. S dětmi knoflíky používám k jednoduchým pokusům a výrobě hraček, jako např. vámi uvedený "neposedný knoflík", což je vlastně setrvačník a prastará oblíbená hračka, dále jo-jo ze dvou knoflíků apod. Oblíbená je i hra "ztracený knoflík", kdy si děti ze sáčku vylosují originální knoflík a vymýšlejí příběh, kdo ho ztratil, kdo jej nosil... Děkuji - moc pěkné!
2.Autor: Jaroslava PachlováVloženo: 15. 02. 2011 20:21
Doplňuji - dá se využít nejen v předškolní výchově.
3.Autor: Jana KneřováVloženo: 15. 02. 2011 20:37
Na knoflíky doporučuji bazar v Melounové ulici, Praha 2, sběračka různorodých knoflíků stojí 5 Kč. My z nich doma zatím jen "vaříme".
4.Autor: Bohunka TrelováVloženo: 26. 02. 2011 18:59
Velice nápadité a inspirativní. Děkuji za nápady. Knoflíky miluji od dětství a rovněž je používám při hrách s dětmi. Opět jsem skvěle naladěna. Díky!
5.Autor: Mgr. Hana PilařováVloženo: 26. 02. 2011 19:31
před několika lety knoflíkovala kolegyně z 1. stupně a děti nakonec psaly i "příběh jednoho knoflíku"
6.Autor: Marie KrausováVloženo: 06. 03. 2011 14:52
Velmi pěkně zpracovaný materiál. Podobně lze využít i víčka z pet láhví. Při své práci s dětmi v MŠ je používám téměř denně a děti to velmi baví. S knoflíky to určitě vyzkouším taky. Děkuji za nápad!
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.