Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Taktilní vnímání a jeho rozvoj

Ikona zkusenostIkona dlouhodobe
Autor: Věra Fišerová
Spoluautor: Mgr.et Mgr. Věra Gošová
Anotace: Taktilní vnímání je smyslovým vnímáním. Na první pohled by se mohlo zdát, že je hmat pro rozvoj dítěte nepodstatný, ovšem uvědomíme-li si, že u rozvoje osobnosti dítěte je třeba postihnout ve cvičení všechny složky, nesmíme tedy hmat opomenout. Rozvoj taktilního vnímání hodně prolíná se cvičením jemné motoriky. V tomto článku nabízím možnosti jak rozvíjet taktilní vnímání.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída, Učebna v přírodě
Klíčová slova: hmat, taktilní vnímání

Cíl výuky:

Seznámení s možnostmi rozvoje taktilního vnímání.

1) Na první cvičení si vezmeme pytlíček z neprůhledné látky o velikosti 20x30 cm. Připravíme si dvě dvojice tvarově rozdílných předmětů (dvě kostky, dvě autíčka). Do pytlíčku dáme jednu kostku a jedno autíčko. Dítě vidí, co do pytlíku vkládáme. Pak dostane instrukci, vyndej autíčko, nebo vyndej kostku. Postupně dáváme do sáčku předměty různých tvarů i velikostí. Instrukce pak zní: „Vyndej velké auto“. „Vytáhni větší kostku“.

Obměnou tohoto cvičení je cvičení postavené opačně. V tomto případě dítě nevidí, co do sáčku vkládáme a jeho úkolem je poznat, co v sáčku je. Pokud rozvíjíme taktilní vnímání u dítěte s problémem s komunikací, můžeme použít fotografie, obrázky nebo piktogramy, předmětů vložených v pytlíčku. Nemusíme vkládat to konkrétní auto, ale jakékoli auto.

Dalším krokem je hledání tvarů. Dítě hledá ne trojrozměrné předměty, ale jen dvojrozměrné. Z tvrdého kartonu si vystřihneme v prvním kroku základní tvary – kruh, čtverec, trojúhelník a v dalším kroku můžeme použít auto, psa, žirafu. Dítě hledá dle pokynu daný tvar. Je to těžší, ale jako další stupeň tréninku skvělé.

Všechna cvičení lze použít nejen s pomocí pytlíčku, ale také jako práci se zavázanýma očima.

2) Taktilní vnímání můžeme trénovat i s pomocí hmatových desek nebo disků, které se dají koupit. Výroba je ale velmi jednoduchá – na dřevotřískové destičky o velikosti 10x10 cm nalepíte různé materiály (koberec, manšestr, bavlněnou látku, flís, vatu, umělou kožešinku, pleteninu, molitan, ale i písek, ostré a větší kamínky, rýži, čočku – prostě jen co fantazie a co domácnost dovolí). Destičky jsou vždy po dvou stejné a opět přichází na řadu pytlík. Do pytlíčku vložíme jednu destičku, kterou si dítě osahá a z druhé sady vybere stejnou. Časem se ovšem dítě může naučit omakat destičku v pytlíku a pak už jen bez dotyku a podle paměti vybrat ze sady tu správnou. Je pravdou, že vata a kamínky vypadají různě. Pokud nechcete propojovat taktilní a zrakové vnímání, tak je možné to ztížit. Do starého povlaku od polštáře naskládejte druhou sadu destiček a pak polštář zapněte tak, aby dítě mohlo prostrčit otvorem jen ruce. Tak musí pouze hmatem přiřazovat stejné destičky.

3) Další cvičení je hledání předmětů. V hluboké misce máme nasypanou rýži. Do misky zahrabeme malé předměty (většinou jsou to různé hračky z kindervajíček). Dítě dostane instrukci, aby našel myšku nebo autíčko apod. Rýže je velmi příjemná na dotyk, a když se v ní dítě hraboší, tak se mu zároveň i masírují ručičky.

4) Posledním nástrojem na taktilní vnímání je pískovnička. Pískovničky se dají zakoupit, ale jsou dle mého soudu velmi drahé. Lze si vyrobit dřevěnou krabici, do které nasypeme jemňoučký písek. V písku můžeme hledat různé předměty, od kamínků počínaje, přes mušličky až po knoflíčky. Fantazii se meze nekladou. Pískovnička je taková univerzální pomůcka. Dá se v ní prsty kreslit, trénovat grafomotoriku, hrát si s magnetem či stavět apod. Je prostě úžasná, ale i velice náročná na následný úklid, písek je pak všude. Vřele doporučuji, pokud ovšem člověk chce, aby sloužila svému účelu, je třeba počítat s tím, že po skončení práce pokoj či pracovna vypadá, jakoby se jím přehnala písečná bouře. Dá se to ale vyřešit tím, že si hrajeme venku.

Práce s pískovničkou
1. Práce s pískovničkou
Autor © Věra Gošová

Reflexe:

Uvedené činnosti rozvíjí taktilní vnímání v co možná nejširším měřítku. Všechny pomůcky lze snadno vyrobit i s dětmi. Rozvíjíme tím ne jen hmat, ale i jemnou motoriku.  Z vlastní zkušenosti vím, že se dětem se práce líbí a stala se často vyhledávanou.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 05. 04. 2011
Zobrazeno: 11268krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
FIŠEROVÁ, Věra. Taktilní vnímání a jeho rozvoj. Metodický portál: Články [online]. 05. 04. 2011, [cit. 2020-02-19]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PBBM/11157/TAKTILNI-VNIMANI-A-JEHO-ROZVOJ.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 05. 04. 2011 16:04
Velmi užitečné podněty pro práci s dětmi, určitě stojí za to vyzkoušet!
2.Autor: Recenzent2Vloženo: 05. 04. 2011 16:04
Inspirativní článek seznamuje s rozvojem taktilního vnímání u dětí předškolního věku.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.