Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Využití tabletů v předškolním vzdělávání

Ikona inspiraceIkona dlouhodobe
Autor: Mgr. Karel Šimeček
Anotace: Článek pojednává o využití tabletů a chytrých mobilních zařízení v prostředí mateřských škol (v předškolním vzdělávání). Obsahuje různé typy aplikací pro rozvoj hudebního cítění, hraní v roli, jemné motoriky, jazyka a řeči, učení a poznání, kompetence k řešení problému a algoritmizaci a programování. Cílem je představení některých zajímavých aplikací pro tablety a chytrá mobilní zařízení a poskytnutí krátkých recenzí k nim.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Kompetence k učení » získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
  2. Předškolní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  3. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » poznat některá písmena a číslice, popř. slova
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace » vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: výuka jazyků, předškolní vzdělávání, algoritmizace, hudební vzdělávání, programování, hraní v roli, tablet, smartphone

Text článku:

First words 1, 2 – games for kids

Aplikace First words 1, 2 – games for kids (První slova 1, 2 – hry pro děti) od firmy Tiny Hands jsou velmi zdařilými aplikacemi pro děti od 2 let pro výuku poznávání oblečení, jídla, věcí denní potřeby, zvířat, hraček a hudebních nástrojů ve formě jednoduchých přiřazování pomocí pexesových kartiček. Aplikace jsou dostupné pouze v anglickém jazyce, ale jsou natolik intuitivní, že si s nimi děti poradí. Naopak je výhodou, pokud s aplikacemi pracuje učitel (případně rodič), že mimoděk vyučujeme i angličtinu. Nevýhodou aplikací je, že v módu, který je zdarma, má většinu možností uzamčených, pokud bychom chtěli odemknout všechny možnosti, musíme zaplatit částku 99 Kč za každou aplikaci zvlášť. Dostupné jsou na systém Android a iOS. 

Omalovánky – zvířátka pro děti

Omalovánky – zvířátka pro děti je velmi povedenou aplikací (opět pouze v angličtině), která disponuje velkým množstvím online obrázků na vybarvování a kreslení. Vlastní barvu si dokonce můžete zvolit úplně sami. Je možné si vybrat mód kreslení, nebo vybarvování jednotlivých ploch. Aplikace navíc při použití barvy vysloví její anglický název. Po dokončení vaší kresby můžete tento obrázek dokonce nasdílet. Nepříjemné je snad pouze zobrazování reklam.

Arctic birthday

Artictic birthday (Ledové narozeniny) opět pod taktovkou firmy Tiny Hands je aplikace určená pro předškolní děti, kde se naučí porovnávat tvary, barvy a velikosti předmětů v prostředí Antarktidy spolu s tučňáky a ledními medvědy. Nevýhodou je jen opět spousta zamčených možností. Pokud bychom tyto další možnosti chtěli odemknout, cena je 99 Kč.

Lego duplo train

Ptát se, zda znáte stavebnici lego a její odnož Duplo pro nejmenší, je asi zbytečné. Ale víte o tom, že se Lego poměrně aktivně podílí na vzdělávání? To už možná ne. Jedním takovým počinem je právě Lego duplo train. Tato aplikace vám postupně přiděluje role strojvedoucího, doplňovače materiálu, průvodčího, konstruktéra mostu, jeřábníka a mnoho dalších, a to bez jediného slova. Celá aplikace je navíc zdarma a bez reklam. Jediná malá výtka je za trochu krkolomnější ovládání páky pro zvyšování rychlosti.

Dino adventure

V aplikaci Dino adventure se snažíte najít zatoulané a na různých místech zakopané kosti bájných dinosaurů. Pokud se vám to povede, vybraný dinosaurus ožije a vy si s ním budete moci hrát. Hra je určená pro děti od 2–4 let (Jiříková, 2014). Jen je škoda, že aplikace nemá více možností než jen kopat a sbírat dinosaury, případně další předměty. Aplikace je navíc bez reklam. K dispozici jsou 2 verze. První zdarma je s omezeními a druhá v plném rozsahu za 79,99 Kč, ve které můžete získat více typů dinosaurů, více typů krajiny atd. 

Coosi Box: Creative Drawing and Share Imagination

Aplikace Coosi Box: Creative Drawing and Share Imagination (Coosi Box: Kreativní kreslení a sdílení představivosti) hned v úvodu umožňuje vybrat z mnoha možností svého avatara, případně zvolit náhodný výběr, poté se vám otevře možnost velmi specifického interaktivního kreslení, do kterého aplikace doplňuje příběh. Ke kreslení si můžete vybrat mnoho barev a nástroje tužka a dva druhy štětců, nechybí samozřejmě ani guma na případné korekce. Pokud podržíte 3 sekundy speciální tlačítko, obrázek se uloží a interpretuje do příběhu. Tyto obrázky můžete sdílet, případně využít funkci send a hearth (poslat srdce), která je obdobou facebookového „like“. Aplikace neobsahuje žádné reklamy. Sice je opět v angličtině, ale jazykové znalosti nejsou třeba.

Mia – The Happy Helper!

Aplikace Mia - The Happy Helper! (Mia – veselá pomocnice) je lokalizovaná do anglického a francouzského jazyka, avšak jazyková znalost není potřebná, naopak lze využít při výuce cizích jazyků. Mia – The Happy Helper! je určena pro děti ve věku 4–6 let. Lze ji spustit jak na platformě Android, tak iOS. Děti Mia učí jednoduché matematice prostřednictvím sbírání ovoce, hudbě při hře jednoduchých melodií na klavír, logice při hledání správných tvarů a barev a mnohé další. Navíc je aplikace plně zdarma a bez otravných reklam.

Curious Kid and the RC Toy Car

Aplikací Curious Kid and the RC Toy Car (Zvědavé dítě a auto na dálkové ovládání) potěšíte spíše automobilové nadšence, nenechte se zmýlit, že bude řeč jen o klucích, hned v úvodu si můžete vybrat automobil, který je spíše pro holky nebo pro kluky. Poté dostanete nářadí (šroubováky, klíče, olej, ...) a musíte auto rozložit, promazat a zase složit. Za odměnu se pak můžete vydat na závodní dráhu. Aplikace je kompletně zdarma bez reklam a v angličtině. Pro využití však netřeba znalosti cizího jazyka.

Magic Belles: Magic Music

Magic Belles: Magic music (Magické krasavice: magická hudba) je ideální aplikací pro první seznámení dětí s hudbou, případně pro získání vztahu k ní. Za doprovodu velmi pěkných animací si můžete zahrát 7 miniher, které pokrývají témata úvod do světa hudby a matematiky, strunné nástroje (kytara) a komponování symfonie. Aplikace je pro děti ve věkovém rozptylu 3–6 let. Je zdarma a bez přebytečných reklam a opět s velmi jednoduchou angličtinou. Vyzkoušet ji můžete na platformách Android i iOS.

Locomaster – Games for kids

Locomaster – Games for Kids (Locomaster – hry pro děti) je aplikace od společnosti Nerlaska studio, lokalizovaná do anglického jazyka, ve které se ocitáte v roli malého Lucase, který sestrojil svůj crazy machine (šílený stroj), pomocí kterého se mění na různá zvířata a následně prochází místnostmi svých sousedů, a sleduje, jak na něj všichni reagují. Může být včelkou, malou myškou, krokodýlem, beruškou, želvou, slonem atd. Během procházení místností vás čeká celá řada miniher, např. se stanete krokodýlem a polykáte jahody, nebo jste beruška, která se skrývá pod hrníčky. Aplikace je zdarma pouze na Android, pokud jste vlastníky iOS zařízení, je zpoplatněn cenou 1,99 $ (při aktuálním kurzu dolaru cca 50 Kč). Navíc je celá aplikace doprovázena nádhernými animacemi.

Lightbot: Code Hour

Lightbot: Code Hour (Žárovkobot: Hodina kódu) je velmi specifickou aplikací (s podporou českého jazyka) spíše pro velmi nadané, nebo pro předškoláky, kteří se připravují na nástup do školy. Programátory je hra doporučována od 4 let. Specifikum je založeno na tom, že si velmi hravou formou za doprovodu pěkných, minimalistických kreseb procházíte jednotlivá kola, ve kterých podle předem stanovených instrukcí musíte Žárovkobota dostat z bodu A do bodu B. Postupně vám přibývají možnosti, jakým způsobem s robotem manipulovat, a zároveň se zvyšuje obtížnost. Myslím si, že hra potěší nejen děti, ale i kdejakého dospělého. Navíc je součástí mezinárodní projektu Hour of code, o kterém je velmi pěkný článek na Spomocníkovi – Celosvětová kampaň Hour of code (Hanka Šandová) – jen věkový rozptyl se nám již zvětšil od 4 do 104 let. Na platformách Android, iOS, a dokonce i ve webovém rozhraní si můžete lámat hlavu zdarma.

Cargo-bot

Aplikace Cargo-bot principem velmi podobá předešlé aplikaci Lightbot: Code Hour s tím rozdílem, že místo robota ve 3D máme k dispozici jeřáb ve 2D pohledem z boku (Lipertová, 2014). Aplikace rovněž vyučuje základy programovacích a algoritmických konceptů. Obsahuje více než 30 úrovní, ve kterém musíte robotické rameno jeřábu donutit přeskládat krabice pomocí předem daných instrukcí. Na rozdíl však od předchozího kolegy není podporována čeština.

Citace a použitá literatura:
[1] - JIŘÍKOVÁ, Lucie. TOP 10 Nejlepších her pro děti dostupných na android tablety a telefony. 2014. [cit. 2016-6-30]. Dostupný z WWW: [http://www.androidtip.cz/top-10-nejlepsich-her-det...].  
[2] - LIPERTOVÁ, Martina. plikace, které naučí programovat vás i vaše děti. 2014. [cit. 2016-6-30]. Dostupný z WWW: [http://svetaplikaci.tyden.cz/aplikace-ktere-nauci-...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 20. 09. 2016
Zobrazeno: 3776krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 4

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŠIMEČEK, Karel. Využití tabletů v předškolním vzdělávání. Metodický portál: Články [online]. 20. 09. 2016, [cit. 2017-11-21]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PBB/21003/VYUZITI-TABLETU-V-PREDSKOLNIM-VZDELAVANI.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 20. 09. 2016 06:04
Vhodná inspirace pro práci s dětmi v PŠV.
1.Autor: Mgr. Karel ŠimečekVloženo: 20. 09. 2016 22:15

Až teď nedávno jsem objevil skvělou aplikaci na Android, která se zabývá jmenuje se Jdu do školy! Výuková hra CZ od české společnosti TechSophia, aplikace je v plné verzi podporována v českém jazyce a rozvíjí: zrakové a sluchové vnímání, matematické dovednosti, prostorovou a časovou orientaci, myšlení a řeč. Spolu s aplikací byl spuštěn io velmi zajímavý portál www.uceni-v-pohode.cz