Odborný článek

Cesta kolem světa

20. 1. 2009 Předškolní vzdělávání
Autor
Bc. Eva Rybárová

Anotace

Poznávání odlišných kontinentů, národností, kultur, tradic a zvyků prostřednictvím různých aktivit.

 

Dílčí záměry:

1. Oblast Dítě a jeho tělo:

  • Rozvoj pohybových dovedností, zdokonalení hrubé i jemné motoriky
  • Rozvoj a užívání všech smyslů
  • Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
  • Osvojení si praktických dovedností

2. Oblast Dítě a jeho psychika

  • Rozvoj řečových schopností a komunikativních dovedností
  • Rozvoj smyslového vnímání, rozvoj paměti a pozornosti
  • Rozvoj tvořivosti
  • Posilování přirozených poznávacích citů
  • Vytvoření základů pro práci s informacemi
  • Poznávání sebe sama, získávání samostatnosti
  • Rozvoj sebeovládání
  • Rozvoj schopnosti vyjadřovat své pocity

3. Oblast Dítě a ten druhý

  • Seznamovat se s pravidly vzájemného soužití
  • Posilování prosociálního chování
  • Rozvoj kooperativních dovedností

4. Oblast Dítě a společnost

  • Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních
  • Rozvoj základních společenských postojů, návyků a dovedností
  • Seznamování se světem lidí, kultury a umění
  • Získání poznatků o existenci ostatních kultur a národností

5. Oblast Dítě a svět

  • Seznamovat se s místem a prostředím, ve kterém dítě žije
  • Poznávání jiných kultur
  • Rozvoj úcty k životu
  • Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
1. část „My jsme Češi"

Očekávané výstupy:

  • získání základního povědomí národní identity
  • uvědomění si shod a rozdílů mezi lidmi (vzhled, co má kdo rád či nerad...)
  • rozlišování základních geometrických tvarů
  • počátky práce s atlasy, samostatné získávání informací

Plánované činnosti:

  • skládáme puzzle - světadíly
  • píseň „Děti, děti, děláme kolečko"
    • práce s hlasem (potichu - hlasitě)
    • pohybové ztvárnění
  • komunitní kruh
    • co všechno může být kulaté
    • hledáme kulaté tvary ve třídě
    • ve hmatovém pytlíku hledáme bez zrakové kontroly kulaté předměty (rozlišujeme kulatý - špičatý, tvrdý - měkký, hladký - drsný...)
  • práce s glóbusem
    • země je kulatá
    • hledáme podle barvy moře a pevninu
    • hledáme Českou republiku (předem označená malou značkou) a Evropu
    • jaké známe další státy
  • práce s obrazovým atlasem
    • podle obrázků zjišťujeme, co se u nás pěstuje, jaká tu žijí zvířata, zda máme hory, moře..., jaké u nás bývá počasí
  • hra „Místo si vymění, kdo..." - barva vlasů, očí, velikost, oblíbená barva, zvíře, hračka...
  • výtvarná činnost - „Nakreslím Čecha = sebe sama" (temperové barvy, křídy, pastely...)
  • poslech národní pohádky
  • pobyt venku - „české" hry (kuličky, skákání panáka...)

Pomůcky:

  • sáček s různými předměty (kulička, kostka, kolíček, pastelka, plastové víčko...)
  • glóbus
  • dětské obrazové atlasy
  • čtvrtky, pastelky (materiál dle zvolené techniky)

Další možné činnosti:

  • kreslíme národní vlajku
  • poslech české hymny
  • nácvik písně „My jsme muzikanti"
  • koláž „Naše země" - výstřižky z časopisů či kalendářů lepíme na předkreslený tvar republiky)
2. část „Na návštěvě v Evropě"

Očekávané výstupy:

  • prohloubení vzájemné spolupráce
  • zvládnutí práce s papírem - vytrhávání
  • počátky práce s atlasy, samostatné získávání informací
  • rozvíjení zrakového vnímání - najdi na mapě...
  • rozvíjení čichu - rozlišovaná vůní jednotlivých ingrediencí
  • porovnávání množství - hodně, málo, stejně, více, méně, nejvíce, nejméně

Plánované činnosti:

  • práce s obrazovým atlasem
    • jaké jsou další země v Evropě
    • jak se mluví v Evropě, poslech nahrávky řečí vybraných národů
    • co máme stejného, co máme jiného, co nemáme vůbec
    • prohlížení obrázků z jednotlivých evropských měst
  • hudebně pohybová hra „Vlak"
    • chůze v řadě
    • reakce na signál
    • vzájemná spolupráce
    • cestujeme vlakem do jedné evropské země
  • hádáme, kam jsme přijeli (s pomocí dětského ilustrovaného atlasu, dávání nápovědi podle jednotlivých obrázků, např. je tam moře, pěstuje se tam..., jí se tam... - neočekáváme, že děti uhodnou název, ale že ukážou místo na mapě)
    (Pozn.: Při realizaci projektu jsem zvolila Itálii, jelikož v té době k nám do třídy začal docházet italský sourozenecký pár.)
    • učíme se italsky pozdravit a poděkovat
    • povídáme si o Itálii, jak vypadají Italové, co se k nám vozí italského (zmrzlina, špagety, pizza, Ferrari a Alfa Romeo, olej...)
  • poslech italské pohádky - např. Pinoccio
  • výtvarná činnost - italská mozaika
    • trhání, příp. stříhání barevného papíru, lepení do obrazců dle fantazie dětí
  • praktická činnost - pečeme pizzu
    • příprava těsta - vážení, míchání, hnětení (hned ráno, během dopoledne pozorujeme, jak těsto „roste")
    • příprava ingrediencí ke zdobení pizzy - strouháme, krájíme...
    • zdobení pizzy (rozlišujeme jednotlivé ingredience podle vůně - cibule, kečup, bylinky, salám...), učíme se myslet na druhé a dávat si přednost
  • pobyt venku - hrajeme si jako Italové - fotbal

Pomůcky:

  • obrazový atlas
  • obrázky Itálie (příroda, lidé...)
  • nahrávka jednotlivých řečí
  • ingredience na pizzu (mouka, voda, droždí, sůl, kečup, cibule, žampiony, kukuřice, salám, sýr, čerstvá bazalka, oregano...)
3. část „Cesta do Severní Ameriky"

Očekávané výstupy:

  • prohloubení vzájemné spolupráce
  • postihnutí charakteristického rysu
  • rozvíjení sluchového vnímání
  • zlepšení lokomočních dovedností - běh, chůze, plížení
  • rozvinutí předčtenářských dovedností - pochopení zástupné funkce symbolu

Plánované činnosti:

  • pohybová hra „Letadla v mlze" - děti se rozdělí do dvojic, ve dvojici má jedno zavázané oči, druhé je „řídící věží" - zvukovým signálem k sobě letadlo navádí. Poté si povídáme, že na další kontinent se dostaneme letadlem.
  • práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody USA
  • zpíváme píseň „One little indian"
  • povídáme si o původních obyvatelích Severní Ameriky - indiánech
    • jak si indiáni povídají
    • vymýšlíme si indiánská jména (jaký jsem, jací jsou kamarádi ve třídě - snaha vystihnout charakteristickou vlastnost, dovednost či jiný typický znak)
  • vyrábíme si indiánské čelenky (pírka - šikmá a lomená čára), oblečení z papírového sáčku (viz Výtvarné náměty z Asie, Afriky a Ameriky, s. 12) malujeme si obličeje
    • stavíme tee-pee - deky
  • čteme a píšeme jako indiáni (obrázkové písmo, zkoušíme hádat, co znamená, „čteme") - kartičky s obrázky, děti vše nejprve zkouší „přečíst", pak samy vymýšlejí nové věty změnou pořadí obrázků
    • Kimova hra s indiánským obrázkovým písmem
  • poslech indiánské pohádky „Kozel a jaguár"
  • malujeme jako Čipevajané - malování pomocí obtažených výstřižků (vystřihnout obrázek, položit na papír, houbičkou namočenou v barvě po obrázku přejíždět)
  • pobyt venku - indiánský běh, hod oštěpem, plížení
    • kreslíme pískem jako Navajové - na trávu rozprostřít papír či bílá prostěradla, udělat z papíru kornoutky, do nich nasypat písek, písek pak v obrazcích sypeme na bílou plochu

Pomůcky:

  • šátky
  • kartičky s obrázkovým písmem - jednoduchá symbolika (postava, stan, strom, ryba...)
  • papírové sáčky, nůžky, lepidlo, čtvrtky, fixy, pastelky, barvy, houbička...
  • divadelní líčidla či tekutý pudr
4. část „Cesta do Jižní Ameriky"

Očekávané výstupy:

  • rozvíjení čichu a chutě - rozlišování potravin bez zrakové kontroly
  • zlepšení práce se štětcem - uvolnění paže, správný úchop, přítlak, práce na velkém formátu
  • zlepšení pozornosti a sluchového vnímání

Plánované činnosti:

  • práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody
  • co máme z Jižní Ameriky - ochutnáváme kakao, čokoládu, banán apod. - bez zrakové kontroly
  • vyrábíme hispánské květiny - z hedvábného papíru
  • poslech argentinské pohádkyJak je dlouhý koňský krok", reakce na slovo kůň (tlesknutí)
  • malujeme hlínou na motivy pohádky - hlínu rozpustíme v trošce vody na kaši, kterou pak nanášíme štětcem na plátno
  • grafomotorické cvičení - vlny na řece Amazonce
  • pobyt venku - pohybová hra Anakonda

Další možné činnosti:

  • obrázky z vlny
  • malování deštného pralesa
  • fotbal

Pomůcky:

  • potraviny pocházející z Jižní a Střední Ameriky, šátky
  • výtvarný materiál - hedvábný papír, nůžky, drátky, štětce, hlína, plátno

5. část „Cesta do Afriky"

Očekávané výstupy:

  • prohloubení vzájemné spolupráce
  • zlepšení práce s nůžkami
  • rozvíjení sluchového vnímání, vnímání rytmu, intonace, schopnosti hudební improvizace
  • posílení svalstva celého těla

Plánované činnosti:

  • zpěv písně „Pět minut v Africe" - pohybové vyjádření jednotlivých slok
  • práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody Afriky
  • povídáme si o obyvatelích Afriky
    • jak bydlí, jaké mají oblečení, jídlo...
  • vyrábíme si africkou čepičku kufi - z proužků papíru (viz Výtvarné náměty z Asie, Afriky a Ameriky, s. 90)
  • poslech africké pohádky „Opatrnost" (Alžír)
    • lezeme ve dvojicích jako želvy
    • grafomotorické cvičení - želvička
  • poslech africké hudby
    • výroba chřestidel a bubínků (z krabiček od sýrů, kelímků od jogurtů, PET lahví...)
    • hra na rytmické nástroje, na ozvěnu, hudební štafeta (postupné opakování určitého zvuku)
    • pohybová improvizace
  • cvičíme jako africká zvířátka
    • lev - lezení ve vzporu klečmo
    • lev se protahuje - ve vzporu klečmo střídavě natahovat paži a nohu
    • zvířátka se lekla - leh na zádech - kolébka - posílení břišních svalů
    • had vykukuje - leh na břiše, zvedání trupu a hlavy, posílení zádových svalů
    • slon dupe - sed, nohy pokrčené, střídavě zvedat nohy
    • sloní uši - sed, ruce v týl, lokty dopředu a zpět, posílení mezilopatkových svalů
    • zvířátka usnou - relaxace
    • hra „Noc se blíží, džunglí se plíží..."
    • lev zařval - kdo je lev? - rozeznávání bez zrakové kontroly

Další možné činnosti:

  • výroba egyptských korálků z papíru
  • koláž na téma prales - lepíme z geometrických tvarů
  • hledání diamantů v písku

Pomůcky:

  • nahrávka africké hudby
  • pomůcky na výrobu nástrojů - kelímky, krabičky, barevné papíry, lepidlo, nůžky, čočka, rýže, písek...
6. část „Mezi Araby"

Očekávané výstupy:

  • prohloubení vzájemné spolupráce
  • zlepšení jemné motoriky
  • zlepšení fyzické zdatnosti - běh

Plánované činnosti:

  • práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody
  • povídáme si o Arabech, beduínech
    • převlékáme se - bílá velká trika, turbany
    • nepoužíváme stoly, židle, jíme na zemi, rukou...
    • v případě dobrého počasí se přesuneme na zahradu, uděláme z dek stany
    • grafomotorické cvičení - poušť, písek
  • tkáme koberce - na stavu z vlny či papírové tkaní, posloupnost v užívání barev
  • poslech africké pohádky „Opatrnost" (Alžír)
    • lezeme ve dvojicích jako želvy
  • pořádáme dostihy arabských koní
    • výroba koníků - vystřihnout hlavu, z vlny hřívu, upevnit na tyč
  • hra „Karavana velbloudů" - společné překonávání překážek v terénu
  • malujeme „mramorové dlaždice" - na bílou čtvrtku tuší a dřívkem květiny, kolorujeme anilinovými barvami

Pomůcky:

  • deky, prostěradla, velká trika, šátky
  • tkalcovský či papírový stav, vlny
7. část „Cestujeme do Asie"

Očekávané výstupy:

  • prohloubení vzájemné spolupráce
  • zlepšení jemné motoriky
  • zlepšení fyzické zdatnosti - běh

Plánované činnosti:

  • práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody
  • povídáme si o Asiatech
    • malujeme si oči, pozdrav, úklony
    • přebírání luštěnin pinzetou (hůlky) - jemná motorika, třídění
  • vyrábíme japonský vějíř učíwa - vystřihování, kresba tuší a dřívkem
  • poslech mongolské pohádky „Stařeček, vlk a tygr"
    • dramatizace pohádky
  • výroba japonské panenky kokeší
  • papírové skládanky origami
  • grafomotorické cvičení - medvídek panda
  • zápasy sumo - zdůraznění zásad čestnosti, vzájemná úcta mezi soupeři
  • stavíme velkou čínskou zeď z písku

Pomůcky:

  • pinzeta, luštěniny
  • výtvarný materiál - papíry bílé a barevné, špejle, tuš, dřívka od nanuků
8. část „Cestujeme do Austrálie"

Očekávané výstupy:

  • prohloubení vzájemné spolupráce
  • zlepšení skoku snožmo

Plánované činnosti:

  • práce s obrazovými atlasy, fotografiemi přírody
  • povídáme si o Australanech
    • surfujeme - rovnováha na balanční ploše
  • vyrábíme bumerang - stříháme z polypropylenových tácků, házíme jím
  • poslech australské pohádky „Jak přišlo sucho"
    • pantomima, snažíme se rozesmát kamaráda
    • jak je důležitá voda, připravujeme citronádu
  • hrajeme kroket, ragby
  • grafomotorické cvičení - klokan skáče - horní oblouk
  • cvičíme jako australská zvířata
    • skáčeme jako klokan
    • skáčeme jako zajíci
    • lezeme jako lenochodi
  • výroba papírových rybiček - libovolná technika, na každou rybu kancelářská sponka
    • lovíme ryby na prut s magnetem

Pomůcky:

  • polypropylenové tácky, sešívačka, nůžky
  • zástěrky s kapsou (do každé malá plyšová hračka)
  • výtvarný materiál - podle zvolené techniky, čtvrtky, kancelářské sponky, pruty s magnetem
  • citrony, cukr, voda, brčka

Návrh jídelníčku:

  • Česká republika - jakékoli české jídlo (např. škubánky)
  • Evropa - Itálie - pizza
  • Arábie - kuskus se zeleninou a krůtím masem, brokolicová polévka (podávaná v hrnečku, bude se jíst rukama)
  • Asie - jaki kimo, rýže
  • Austrálie - australská ryba, salát
  • Severní Amerika - americké sýrové těstoviny (ke svačině by mohly být americké skořicové tousty)
  • Jižní Amerika - chilli con carne, rýže
  • Afrika -zapečené brambory po egyptsku
  • Afrika - kotlík afrického domorodce, chléb

Literatura a použité zdroje

[1] – BLÁHOVÁ, D. Pohádky z klokaní kapsy. Praha : EGMONT ČR, s. r. o., 2007. ISBN 80-7186-224-X.
[2] – Atlas světa. Praha : Svojtka, 2002. ISBN 80-7237-585-7.
[3] – COOPER, A. Dětský ilustrovaný atlas světa. Havlíčkův Brod : Fragment, 1999. ISBN 80-7200-330-5.
[4] – DELALANDRE, B. Cesta kolem světa. Praha : Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01793-8.
[5] – Dětské hry z celého světa. Praha : Svojtka, 2001. ISBN 80-7237-270-X.
[6] – Dětský atlas světa. Praha : Svojtka, 2003. ISBN 80-7237-128-2.
[7] – DRIJVEROVÁ, M. Pohádky z celého světa. Praha : Brio, 2001. ISBN 80-86113-42-6.
[8] – HEGEROVÁ, V. Dětská atlas světa aneb Alík na cestách. Praha : Axióma, 2005. ISBN 80-7292-097-9.
[9] – KINDERSLAY, B. Děti jako já. Bratislav : Perfekt, 1996. ISBN 80-8046-051-5.
[10] – LANGEN, A. Dopisy od Felixe. Praha : Knižní klub, 2003. ISBN 80-242-1052-5.
[11] – SACKETT, E. Ilustrovaný atlas světa. Praha : Albatros, 2000. ISBN 80-00-00808-4.
[12] – TERZIAN, A. Výtvarné náměty z Asie, Afriky a indiánské Ameriky. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-188-6.
[13] – KEMP, R. Obrazový atlas světa. Praha : Slovart, 1994. ISBN 80-85871-73-4.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Eva Rybárová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna, Vycházka do přírodního prostředí