Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání > Dítě a jeho psychika > Jazyk a řeč > pojmenovat většinu toho, čím je obklopen...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Prázdninová školka s dvouleťáky – Prasátko Peppa

Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Autor Petra Pšeničková

Cíl výuky:

Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:20–9:00 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra 
  • 9:00–9:10 – úklid hraček
  • 9:10–9:30 – společná didaktická činnost dle zaujetí a koncentrace dětí
  • 9:30 – společná hygiena
  • 9:40–10:00 – svačinka
  • 10:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, případně nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00 – příchod, převlékání, hygiena
  • 12.20 – oběd
  • 12.45–15:00 – odpočinek: čtená pohádka (prasátko Peppa), následně poslechová pohádka z CD, svévolné buzení dětí a svačinka
  • do 16.30 – svačinka, volná hra dětí, odchody domů

Pondělí 

Ranní tvořivá činnost – šaty

Učitel připraví barevné šablony šatů: červené pro prasátko Peppu a modré pro bratříčka prasátko Toma. Šablony děti dozdobují dle své fantazie pastelkami, voskovkami, samolepkami.

Didaktická část – uvítání, seznámení s tématem, hledání holínek

Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.

Učitel na velký kus kartonu namaluje/nalepí obrázek Peppy, jak skáče v kalužích. Karton rozstříhá, na jednotlivé karty z druhé strany namaluje/nalepí obrázky holínek. Karty rozmístí po třídě. Děti karty s holínkami hledají, obrácením karet složí společně obrázek.

Venkovní organizovaná chvilka – skákání v blátivých kalužích

Učitel připraví na zahradě blátivé kaluže = obruče omotané hnědým krepovým papírem, nebo pouze vyznačené kaluže z krepového papíru. Počet kaluží odpovídá počtu dětí, případně polovině počtu dětí (max. 2 děti v jedné kaluži). Hra začíná pobíháním dětí kolem kaluží, na smluvené slovo děti zaběhnou do kaluže a skákají jako Peppa.

Úterý

Celý den je inspirován příběhem „Malování“.

Ranní tvořivá činnost – bramborová razítka

Učitel připraví razítka z brambor rozříznutím menších brambor na polovinu. Děti razítka máčí v temperové barvě a tisknou obrázky dle své fantazie. Mohou tisknout taktéž pouze prstíky.

Didaktická část – pokusy s krepovým papírem

Učitel připraví ke stolu silné (snadno nerozbitné) sklenice s vodou. Do misek proužky krepového papíru: modrá, žlutá a červená barva. S pomocí dětí vkládá vždy pouze jednu barvu papíru do sklenice, děti sledují, jak se voda obarvuje. Poté míchají barvy: z modrého a žlutého krepového papíru vznikne zelená barva. Ze zelené a červené vznikne hnědá barva.

Další možnosti: z červené a žluté vznikne oranžová, z modré a červené vznikne fialová.

Venkovní organizovaná chvilka – otisky rukou

Učitel na zahradě připraví lavůrek s vodou. Děti zkouší další možnosti otiskování: rukou, listů, klacíků, kamínků, plosek nohou. Na suché betonové cestě jsou vodové otisky pěkně vidět.

Středa

Celý den je inspirován příběhem „Zlatá rybka“.

Ranní tvořivá činnost – akvárium

Učitel připraví šablony akvária z modré čtvrtky. Děti dolepují obrázky rybek, krmiva (drobné kousky barevného papíru). Mohou dokreslit vodní rostliny, písek.

Didaktická část – u veterináře

Učitel po třídě poschovává plyšové a gumové hračky zvířátek. Děti zvířátka hledají, následně ošetřují pomocí náčiní z lékařských kufříků. Mohou si hrát na koupání zvířátek, jejich vysoušení, promazávání krémem, kartáčování. Ošetření pomocí náplastí, obvazů apod.

Venkovní organizovaná chvilka – jízda autobusem

Učitel dětem rozdá hrací penízky. Děti za penízky kupují jízdenky pro jízdu autobusem k veterináři. Penízek vhazují do kasičky a vybírají si barvu jízdenky dle své volby. Následně se všichni chytnou za ramena (jako při hře mašinka) a projíždějí „autobusem“ třídou.

Čtvrtek

Celý den je inspirován příběhem „V přírodě“.

Ranní tvořivá činnost – prasátko

Děti lepí na šablonu prasátka kousky růžového fleecu, hýbací oči, rypáček z barevného papíru. Ocásek nalepí a vyrobí zakroucením růžového proužku papíru na tužku.

Didaktická část – mapa

Učitel každému dítěti připraví mapku. Čtvrtku A4 podélně rozdělí na polovinu. Polovinu čtvrtky rozdělí fixem na 4 sloupce. Razítkem do levého horního rohu vyznačí směr mapy. Děti pracují s barevnými víčky od PET lahví, figurkami ze hry Člověče, nezlob se. Učitel vkládá do čtvrtky víčka = zakreslí mapu. Děti zakreslí mapu stejným způsobem = vkládají barevná víčka na čtvrtku podle učitele.

Venkovní organizovaná chvilka – stopovaná

Učitel na zahradě připraví dětem stopovanou = trasu vyznačí pomocí šipek namalovaných křídou. U některých stop děti najdou i fáborek se zprávou. Zprávy obsahují obrázky zvířat, která můžeme potkat při výletě do přírody. Na konci trasy se děti snaží vzpomenout na všechna zvířata.

Pátek

Celý den je inspirován příběhem „Tomovo nachlazení“.

Ranní tvořivá činnost – deštník

Učitel připraví z barevných papírů vršky deštníků a rukojeti. Děti si dle své volby sestavují na čtvrtku přehlídku deštníků, lepí lepidlem, dozdobují.

Didaktická část – hrnečky

Učitel připraví karty s obrázky hrnečků. Na hrnečky namaluje puntíky do maximálního množství tři. Na kartonové krabice/tašky taktéž namaluje odpovídající množství puntíků. Děti karty hledají, třídí podle množství puntíků do krabic.

Venkovní organizovaná chvilka – vaření čaje

Děti na zahradě hrají hru na vaření čaje = ve skupinách v nádobách s vodou „vaří“ čaj = nosí různé lístky, přírodniny, míchají, rozlévají do kelímků.

Použitá literatura:

  • BAKER, A.: Peppa – Příběhy o prasátku Peppě 2. Egmont 2015. ISBN 978-80-252-3193-7.

Reflexe:

Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám