Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > předškolní vzdělávání > Dítě a jeho psychika > Jazyk a řeč > pojmenovat většinu toho, čím je obklopen...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Prázdninová školka s dvouleťáky – Rákosníček

Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Autor Petra Pšeničková

Cíl výuky:

Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:20–9:00 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra 
  • 9:00–9:10 – úklid hraček
  • 9:10–9:30 – společná didaktická činnost dle zaujetí a koncentrace dětí
  • 9:30 – společná hygiena
  • 9:40–10:00 – svačinka
  • 10:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, případně nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00 – příchod, převlékání, hygiena
  • 12.20 – oběd
  • 12.45–15:00 – odpočinek: čtená pohádka (Rákosníček), následně poslechová pohádka z CD, svévolné buzení dětí a svačinka
  • do 16.30 – svačinka, volná hra dětí, odchody domů

Pondělí

Ranní tvořivá činnost – Rákosníček

Učitel připraví šablony Rákosníčka, děti vymalovávají temperami.

Didaktická část – uvítání, seznámení s tématem, pexeso

Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.

Děti hrají v menších skupinách hru pexeso s motivem obrázků z večerníčků a menším počtem karet.

Úterý

Celý den je inspirován příběhem „Rákosníček a hvězdy“.

Ranní tvořivá činnost – nebeská lochneska

Rákosníček pomohl hvězdnému drakovi udělat ze sebe hvězdnou lochnesku. Děti si nevytvoří přímo kolotoč, ale brčkový labyrint. Budou jím otáčet jako kolotočem, aby kulička mohla projet labyrintem.

Učitel připraví víka od krabic (např. od bot), rozstřihaná brčka, lepidlo Herkules nebo tavnou pistoli, kuličky.

Děti vybarví dno víka dle své fantazie. Vybírají si kousky brček, která podélně rozmístí do víka krabice. Učitel brčka přilepí. 

Didaktická část – hra nebeská lochneska

Děti si do levého horního rohu víka vloží kuličku, kterou vpravují do dolní části víka. Kulička putuje přes labyrint z brček, hledá si cestičky nakláněním a otáčením víka.

Venkovní organizovaná chvilka – hra kroket

Děti si vyzkoušejí jinou formu zvládnutí labyrintu. Učitel rozmístí branky, cílem je pálkou odťuknout míček směrem k brance nebo ji přímo projet. Důležité je dětem ukázat správné zjednodušené držení pálky, aby mohly být úspěšné.

Středa

Celý den je inspirován příběhem „Jak Rákosníček zachránil Polárku před slunečním paprskem“.

Ranní tvořivá činnost – žlutá koláž 

Učitel připraví kartony formátu A4, které polepí oboustrannou lepicí páskou. Do misek pro děti připraví předměty žluté barvy: kolíčky, víčka od PET lahví, plstěné kuličky, těstoviny... Děti vytváří koláž ze žlutých předmětů přikládáním na karton. 

Didaktická část – brčkádo

Děti hrají obdobu hry mikádo se žlutými brčky. Motivací pro děti je podobnost tvaru brček paprskům sluníčka. Děti hrají ve skupinkách, učitel rozmístí brčka. Dítě, které je na řadě, bere jedno brčko, přitom se snaží nedotknout ostatních. Doporučuji snadné rozmístění brček, aby děti mohly být ve hře úspěšné.

Venkovní organizovaná chvilka – slunečníky

Učitel namaluje křídami na zahradě slunečníčky, které mají děti ochránit před slunečními paprsky. Vždy dva slunečníky jsou shodné. Každé dítě si najde dvě přírodniny, které položí na dva shodné slunečníky.

Čtvrtek

Celý den je inspirován příběhem „Jak Rákosníček udělal na nebi kluziště“.

Ranní tvořivá činnost – brusle

Učitel na obyčejný papír formátu A3 předkreslí menší tvar brusle. Děti obrázek vypichují jehlou na vyšívání: papír položí na podložku z fleecu nebo korku a mohou vypichovat = tvořit dírky jednu vedle druhé. Na závěr jde obrázek pěkně vyloupnout.

Didaktická část – zavazování bruslí

Učitel vyrobí z kartonu brusle/boty, vytvoří vždy dvě dírky naproti sobě. Děti provlékají kratší tkaničky, poté vytvoří uzel. Může využít i různých zapínacích pomůcek, skutečných bot. Mašle je pro děti v tomto věku ještě složitá, mohou však provléci krátkou tkaničku a pokusit se o uzel.

Venkovní organizovaná chvilka – florbal

Děti si vyzkouší letní variantu zimního bruslení. Zkouší používat florbalovou hokejku a míček.

Pátek

Celý den je inspirován příběhem „Jak Rákosníček obstarával pro kapry penízky“.

Ranní tvořivá činnost – rybník

Děti natřou čtvrtku inkoustem, chvíli nechají zaschnout. Následně do vytvořeného rybníčku zmizíkem malují rybky, žáby, rákosí, květiny, stromy a možná i Rákosníčka.

Didaktická část – karty

Učitel si s dětmi zahraje karetní hru Černý Petr. Rozdá všechny karty, některé děti mohou hrát i ve dvojici. Hra začíná vyložením shodných dvojic na stůl. Poté si hráči postupně berou kartu ve směru hodinových ručiček od svého souseda. Hra končí odebráním všech shodných dvojic.

Venkovní organizovaná chvilka – počítání šupinek

Učitel připraví karty s obrázky kapříků. Protože se kapříci v kartách obehrávali o šupiny, budou mít jen několik šupinek: jednu, dvě nebo tři. Děti hledají na zahradě kapříky, třídí podle množství šupin na hromádky.

Použitá literatura:

  • KINCL, J.: Rákosníček. Albatros 2008. EAN 9788000019857.
  • KINCL, J.: Rákosníček a rybník. Albatros 2015. EAN 9788000039534.

Reflexe:

Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám