Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Prázdninová školka s dvouleťáky – Káťa a Škubánek
Odborný článek

Prázdninová školka s dvouleťáky – Káťa a Škubánek

17. 6. 2020 Předškolní vzdělávání
Autor
Petra Pšeničková

Anotace

Příspěvek nabízí aktivity pro práci učitelů s dvouletými dětmi. Aktivity jsou rozdělené na ranní tvořivou činnost, didaktickou část, případně venkovní činnost. Po celý týden budou děti provázet příběhy Káti a Škubánka. Seznámí se s příběhy: Vajíčko, Jak se Škubánek přestal bát, Sněžný muž, Démantový obojek, Narozeniny. Zažijí přendávání vajíček, počítání vuřtů, vzkaz v lahvi, klouzání po ledu, sněhové stavění, třídění démantů i dortíkové pohoštění. Vyrobí si dortíky z kinetického písku, sněžného muže v pytlíku, papírový démantový obojek, kouzlo i velikonoční zápich do květináče.

Cíl

Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:20–9:00 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra 
  • 9:00–9:10 – úklid hraček
  • 9:10–9:30 – společná didaktická činnost dle zaujetí a koncentrace dětí
  • 9:30 – společná hygiena
  • 9:40–10:00 – svačinka
  • 10:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, případně nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00 – příchod, převlékání, hygiena
  • 12.20 – oběd
  • 12.45–15:00 – odpočinek: čtená pohádka (Káťa a Škubánek), následně poslechová pohádka z CD, svévolné buzení dětí a svačinka
  • do 16.30 – svačinka, volná hra dětí, odchody domů

Pondělí

Celý den je inspirován příběhem „Vajíčko“.

Ranní tvořivá činnost – velikonoční/jarní zápichy do květináče

Učitel připraví drát, zalaminované obrázky květů (mohou být i z fleecu), různé druhy knoflíků. Děti na drátek navléknou jeden květ, poté 2–3 knoflíky. Učitel pomůže drátek zahnout. 

Didaktická část – uvítání, seznámení s tématem, přendávání vajíček

Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.

Učitel vytvoří pomůcku pro přendávání plstěných vajíček kleštičkami. Potřebuje houbičku na mytí nádobí, která je z hrubé strany lehce hrbolatá. Dětskou pinzeta – důležité je vybrat pinzetu se snadným ovládáním. Malé plstěné kuličky v barvě velikonočních vajíček a misky. Plstěná vajíčka vyskládá do ďůlků vzniklých mezi hrbolky drsné strany houbičky. Děti pinzetkou plstěná vajíčka přendávají do misky.

Obměna: Přendávání plstěných vajíček pinzetkou podle barev do odpovídajících misek.

Venkovní organizovaná chvilka – malování vajíček

Učitel dětem křídami na zahradě předkreslí obrys velikonočních vajíček, děti dozdobují dle své fantazie: křídami, přírodninami.

Úterý

Celý den je inspirován příběhem „Jak se Škubánek přestal bát“.

Ranní tvořivá činnost – kouzlo

Děti na čtvrtku namalují bílou voskovkou obrázek dle své volby. Poté přetřou vodovkami nebo více naředěnou temperou. Na voskovku barva nechytí a děti tak uvidí kouzlo.

Didaktická část – počítání vuřtíků

Učitel připraví plastový talířek, kartičky s puntíky 1, 2, 3 a karty s obrázky vuřtu. Učitel dětem ukáže kartu s puntíky, děti rozpoznají množství a na talířek vyskládají stejné množství vuřtů.

Venkovní organizovaná chvilka – vzkaz v lahvi

Učitel z obrázků vuřtů připraví trasu, na jejímž konci děti nenajdou opravdového Gina, ale pouze jeho obrázek. Kartičky z lahve vysypou a obrázek složí.

Středa

Celý den je inspirován příběhem „Sněžný muž“.

Ranní tvořivá činnost – sněhulák v pytlíku

Učitel připraví do uzavíratelných pytlíků bílou prstovou barvu. Po jejich důkladném uzavření malířskou páskou nalepí na pracovní stůl, okno. Děti prstíkem přes pytlík malují tvar sněhuláka, sněžného muže. 

Didaktická část – klouzání po ledu

Učitel připraví větší plastové talíře, víčka od PET lahví nebo hrací figurky, zmražené kostky ledu. Děti zkouší pohybováním talíře posílat ledové kostky za víčky nebo naopak. 

Venkovní organizovaná chvilka – stavění ze sněhu

Učitel připraví různé tvary polystyrenu, špejle, párátka, podkladovou polystyrenovou desku. Děti staví ze sněhových = polystyrenových destiček stavby. Spojují jednotlivé kousky polystyrenu, vpichují do základové desky.

Čtvrtek

Celý den je inspirován příběhem „Démantový obojek“.

Ranní tvořivá činnost – démantový obojek

Učitel připraví z pruhu čtvrtky základ pro obojek. Na obou koncích utvoří dírku, jednou z dírek provlékne stužku. Děti obrázek vykreslují dle své fantazie, zdobí samolepkami démantů.

Didaktická část – třídění démantů

Učitel připraví větší korálky = démanty do krytu na vajíčka, připraví kleštičky, misky. Děti postupně třídí kleštičkami démanty do připravených misek. V aktivitě se střídají.

Venkovní organizovaná chvilka – stavby z klacíků

Na Škubánka v muzue spadla kostra zvířete. Děti pomocí klacíků, kamínků a dalších přírodnin, případně i kříd vytvoří Škubánka, policistu, Káťu nebo i černou Margo.

Pátek

Celý den je inspirován příběhem „Narozeniny“.

Ranní tvořivá činnost – dortíky z kinetického písku

Učitel na pracovní stůl připraví podložky, do větších nádob kinetický písek, bábovičky, formičky. Děti připravují dortíky z písku, dozdobují.

Didaktická část – slyším x neslyším

Učitel naplní žlutá kinder vajíčka různým obsahem (téměř plná nebo pouze jeden korálek). Některá vajíčka nechá prázdná. Děti sluchem rozpoznávají, zda je vajíčko prázdné, nebo je v něm něco schované. Třídí do připravených nádob.

Venkovní organizovaná chvilka – dortíkové pohoštění

Děti připraví pohoštění – upečou paním učitelkám, ale i sobě dortíky, bábovky a další dobroty.

Použitá literatura:

  • LAMKOVÁ, H., LAMKA, J., KOUTNÁ, L.: Káťa a Škubánek. Albatrosmedia 2017. EAN 9788000046341.

Reflexe

Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petra Pšeničková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
17. 6. 2020
Příspěvek nabízí vzdělávací a tvořivé činnosti pro dvouleté děti, které jsou velmi nápadité a tvůrčí. Děti jistě zaujmou a pomohou jim v jejich rozvoji.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě