Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Prázdninová školka s dvouleťáky – Cipísek

Ikona zkusenostIkona strednedobe
Autor: Petra Pšeničková
Anotace: Příspěvek nabízí aktivity pro práci učitelů s dvouletými dětmi. Aktivity jsou rozdělené na ranní tvořivou činnost, didaktickou část, případně venkovní činnost. Po celý týden budou děti provázet příběhy Cipíska. Seznámí se s příběhy: Jak se narodil a prošlapal střevíčky, Jak probudil studánku, Jak přechytračil lišku, Jak stavěl knížeti kuželky. Zažijí střílení žaludů po Rumcajsku, výpravu po stopách Cipískových střevíčků, čištění studánky i hru v kuželky. Vyrobí si Cipískovy střevíčky, studánku, kuželkovou hru, složí lišku z papíru.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Předškolní vzdělávání » Komunikativní kompetence » průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
Očekávaný výstup:
  1. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji ap
  2. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho psychika » Jazyk a řeč » pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  3. předškolní vzdělávání » Dítě a jeho tělo » zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí, pohybovat se na sněhu, ledu, ve vodě, v písku)
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová
Organizace prostorová: Školní třída, Učebna v přírodě
Klíčová slova: prázdninová školka, dětská skupina, Cipísek, dvouleté děti v MŠ

Cíl výuky:

Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:20–9:00 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra 
  • 9:00–9:10 – úklid hraček
  • 9:10–9:30 – společná didaktická činnost dle zaujetí a koncentrace dětí
  • 9:30 – společná hygiena
  • 9:40–10:00 – svačinka
  • 10:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, případně nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00 – příchod, převlékání, hygiena
  • 12.20 – oběd
  • 12.45–15:00 – odpočinek: čtená pohádka (Cipísek), následně poslechová pohádka z CD, svévolné buzení dětí a svačinka
  • do 16.30 – svačinka, volná hra dětí, odchody domů

Pondělí

Ranní tvořivá činnost – oblékání Cipíska

Učitel připraví šablonu celé postavy Cipíska. Z látek/fleecu vystřižené bílé triko s dlouhým rukávem, tmavě zelené kalhoty, světle hnědé boty, tmavě hnědé vlasy, světle hnědý klobouk. Děti Cipíska oblékají nalepováním kusů oblečení na postavičku, dokreslí detaily. 

Didaktická část – uvítání, seznámení s tématem, kolíčkování

Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden.

Připraví pro každé dítě plastový květináč (který v budoucnu použije na vyrábění), ve kterém jsou uložené barevné kolíčky. Motivací je podoba tvaru Cipískova klobouku s květináčkem. Děti procvičují jemnou motoriku nandaváním kolíčků na květináč. Závěrem pomůcku vrátí do původního stavu.

Obměna: Na květináče učitel připevní barevné proužky v barvě kolíčků. Děti nejen barevně rozlišují, ale i práce rukou musí být přesnější.

Venkovní organizovaná chvilka – střílení žaludů

Děti napodobí Rumcajsovu dovednost střílení žaludů z pušky. Místo pušky si však vezmou žaludy/šišky, kterými budou házet (střílet) do stromu.

Úterý

Celý den je inspirován příběhem „Jak se narodil a prošlapal střevíčky“.

Ranní tvořivá činnost – střevíčky z modelíny

Děti modelují Cipískovy střevíčky z modelíny. Dozdobí pírkem.

Didaktická část – střevíčkovaná

Učitel připraví karty s obrázky střevíčků. Střevíčky mají shodnou barvu, ale liší se ve zdobení. Každý střevíček má jednu ozdobu – např. malý obrázek srdíčka, autíčka, květiny. Vždy dva střevíčky mají shodnou ozdobu. Děti hledají karty poztrácené po třídě, následně párují podle ozdoby = shodného znaku.

Venkovní organizovaná chvilka – cesta ze střevíčků

Děti následují Cipíska po stoupách střevíčků (karty z předchozí aktivity) až ke stromu, na kterém najdou (papírovou) veverku. 

Středa

Celý den je inspirován příběhem „Jak probudil studánku“.

Ranní tvořivá činnost – studánka

Učitel na čtvrtku lehce tužkou předvyznačí tvar studánky. Děti pomocí houbičky a modré tempery otiskují tvar studánky, následně i celou studánku. Vyznačí i okolí studánky: kameny, trávu, mech, keře...

Didaktická část – počítání s Cipískem

Učitel naplní žlutá kinder vajíčka většími kamínky, po zalepení izolepou nesmyvatelným fixem na vajíčko předepíše množství teček odpovídající množství kamínků. Vajíčka vloží do plata na vajíčka pro 6–20 kusů. Vytvoří několik sad, vždy po 6 vajíčkách (3 páry). Dítě pracuje samo nebo ve dvojici. Vajíčko si prohlédne, protřepe. Následně páruje vajíčka se shodným počtem teček. 

Venkovní organizovaná chvilka – čištění studánky

Děti na zahradě (vybrané místo učitelem) vyčistí od klacíků, listů, šišek. Pomocí pruhů krepového papíru utvoří tvar studánky, vodu pomocí modrých tylových šátků.

Čtvrtek

Celý den je inspirován příběhem „Jak přechytračil lišku“.

Ranní tvořivá činnost – liška z papíru

Děti s pomocí učitele přehnou oranžový papír A4 tak, aby vznikl čtverec, zbytek odstřihnou. Čtverec přeloží na půl, vznikne trojúhelník. Trojúhelník položí jedním vrcholem k sobě: přehnutím horních vrcholů vzniknou ouška, přehnutím dolního vrcholu tlamička. Děti dolepí oči, z plstěné kuličky čumáček, domalují tlamičku a vousky.

Didaktická část – magnetické puzzle

Učitel připraví zalaminované karty s obrázky lesních zvířat. Karty rozstřihne na polovinu, podlepí kouskem magnetické fólie. Karty naskládá na magnetické tabulky, staré pečicí plechy. Děti obrázky skládají.

Venkovní organizovaná chvilka – zvířecí slabiky

Učitel připraví karty s obrázky lesních zvířat: liška, jelen, medvěd..... Děti karty hledají, následně spolu s učitelem zkouší rozkládat na části (slabiky) tleskáním, skákáním, kroky.

Pátek

Celý den je inspirován příběhem „Jak stavěl knížeti kuželky“.

Ranní tvořivá činnost – kuželky

Učitel připraví čtvrtky, vystřižené kuželky i hrací koule. Děti vyrábí hru kuželky nalepováním kuželek a hrací koule na čtvrtku. Dozdobí samolepkami.

Didaktická část – hra kuželky

Učitel hraje s dětmi hru kuželky. 

Obměna: Vlastní kuželky vyrobené z prázdných PET lahví. Láhve děti z části naplní různým barevným obsahem: červené čočka, bílé a černé fazole, těstoviny, rýže, kamínky, korálky, plstěné kuličky.

Venkovní organizovaná chvilka – slalom z kuželek

Děti probíhají slalom z kuželek.

Použitá literatura:

  • ČTVRTEK, V., PILAŘ, R.: Pohádky ze čtyř studánek. Severočeské nakladatelství, Liberec 1969.
  • ČTVRTEK, V., PILAŘ, R.: Cipísek. Fragment 2015. ISBN 978-80-253-1966-6.

Reflexe:

Má zkušenost z letních pobytů s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je více než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
INFO
Publikován: 18. 06. 2020
Zobrazeno: 2922krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3.6667

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PŠENIČKOVÁ, Petra. Prázdninová školka s dvouleťáky – Cipísek. Metodický portál: Články [online]. 18. 06. 2020, [cit. 2020-11-29]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/PBAB/22290/PRAZDNINOVA-SKOLKA-S-DVOULETAKY---CIPISEK.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 18. 06. 2020 09:47
Další zajímavý příspěvek autorky pro práci s dvouletými dětmi. Oceňuji pohádkové téma, z něhož vyplývají tematicky související činnosti, které jsou velmi rozmanité a podporují rozvoj dětí v mnoha oblastech.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.