Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.
Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.
Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.
Učitel připraví omalovánky = jednoduché kresby štěněte Dášeňky s maminkou (může se inspirovat kresbami v publikaci). Děti omalovánky vybarvují pastelkami, voskovkami, mohou dozdobit samolepkami.
Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden – s hlavními hrdiny příběhu: štěňátko Dášeňka, její maminka.
Učitel připraví zalaminované karty s většími obrázky zvířecích maminek a jejich mláďat. Rozmístí je v kruhu. Společně s dětmi třídí dvojice, které následně pojmenují (fena–štěně, kočka–kotě, kobyla–hříbě, kráva–tele, kachna–kachně, husa–house, koza–kůzle).
Učitel zalaminované karty z předchozí aktivity rozmístí na školkové zahradě / travnaté ploše veřejného hřiště. Děti již samostatně hledají správné dvojice.
Učitel připraví šablonu hlavy štěněte, předvyznačí fixem uši, oči, tlamičku, čumák, fousky. Předstřihá do misek krátké pruhy hnědého či černého krepového papíru, lepidlo Herkules. Děti pruhy krepového papíru trhají a mačkají na kuličku. Kuličky pomocí lepidla Herkules nalepí na šablonu.
Děti napodobují činnosti, které se Dášeňka učí: sedět („posadí se na zem“), běhat („pobíhají“), stát („stojí“), odpočívat („lehnou si na kobereček“), pít („naznačují rukou pití“), kousat („zuby naznačují kousání“). Učitel pustí hudbu, při jejím vypnutí vysloví např. „Dášeňka se učí kousat." Děti představují kousání. „Dášeňka se učí běhat." Děti pobíhají.
Učitel připraví kartičky s obrázky tlapek Dášeňky tří velikostí. Děti kartičky třídí podle velikosti. Kartičky mohou nejdříve hledat.
Učitel připraví omalovánku Dášeňky, na které bude štěňátko již o něco větší než v pondělní omalovánce. Děti omalovánku vymalují. Následně rozstříhají na části a vlepují na barevnou čtvrtku/papír.
Učitel se s dětmi naučí pohybovou říkanku.
Štěně (zdroj internet)
Běží štěně potřeštěně, (Dětí pobíhají dokola.)
kotrmelce metá, (Zkouší válet sudy.)
kůzle si z něj zatroleně udělalo smeták. (Naznačují pohyb jako při zametání.)
Halali, halali, (Zpívají: halali, halali.)
po dvoře ho kutálí, (Naznačují pomocí rukou kutálení.)
každý kout s ním vymetá, (Naznačují rychlý pohyb jako při zametání.)
je to starý popleta. (Ruku si položí na čelo a zakroutí hlavou.)
Učitel pomocí karet s obrázky tlapek z předchozího dne vytyčí krátkou trasu, na jejímž konci děti najdou obrázky Dášeňky. Obrázky si mezi sebe rozdělí. Cestou zpět sesbírají karty s obrázky tlapek.
Učitel připraví šablonu štěněte, fixem předvyznačí uši, oči, čumák, tlamičku. Děti pomocí korku a hnědé tempery otiskují zvířeti chloupky.
Učitel s dětmi zopakuje pohybovou říkanku. Případně dovysvětlí méně známá slova.
Učitel připraví různé barvy krepového papíru (nejčastější barvy pejsků): např. černá, hnědá, bílá, šedá... Na trávníku vytvoří z každé barvy kruh. Menší kousky krepáku rozmístí po zahradě. Děti sbírají jednotlivé kousky, které následně třídí do správných kruhů.
Obměna: Pracujeme i s odstíny krepového papíru – např. světle hnědá, tmavě hnědá...
Učitel připraví černobílý obrázek Dášeňky, rozdělí ho na části (hlava, tělo, ocas, nohy). Děti obrázek skládají, lepí na čtvrtku, dobarvují.
Děti si zopakují říkanku. Následně si povídají o vhodné stravě po štěně poté, co se již neživí pouze mlíčkem. Inspirací může být publikace: Schlegl-Kofler, K.: Štěně – Jak na to? ISBN: 978–80–7541–129–7.
Učitel připraví karty s obrázky mláďat a stravy (vhodné i nevhodné). Děti hledají kartičky stravy a následně je přiřazují ke správnému zvířeti. Taktéž vytřídí stravu nevhodnou.
Nabídka karet: štěně, kotě, hříbě. Granule pro štěňata, granule či kapsičky pro koťata, seno, voda, mléko, čokoláda, psí pamlsek, kočičí pamlsek, párky, sušenky, bonbóny, mrkev, suchý chleba, obiloviny.
Zkušenost z mých letních školek s dvouletými dětmi v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je víc než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce pouze čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit, stačí nabízet. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.