Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Prázdninová školka pro malé čarodějky a čaroděje
Odborný článek

Prázdninová školka pro malé čarodějky a čaroděje

Anotace

Příspěvek nabízí aktivity pro práci učitelů s dětmi v mateřské škole. Aktivity jsou rozdělené na ranní tvořivou činnost, didaktickou část, venkovní činnost. Vše propojuje téma čar a kouzel. Děti se naučí čarodějný tanec – tvz. dupák, zažijí pokusy, chystání čarodějného lektvaru i nápoje nesmrtelnosti. Na konci týdne si odnesou čarodějný kostým, čarodějnické koště i čarodějnou hůlku.

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele v mateřských školách. Cílová skupina dětí je 3–7 let. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

V příspěvku vycházím z vlastní zkušenosti – vedení prázdninové školky v soukromé MŠ v Berouně. Osvědčilo se mi děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:30–8:50 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra (Tvoření je dobrovolné, děti si výrobek odnáší domů.)
  • 8:50–9:00 – úklid hraček
  • 9:00–9:30 – společná záměrná didaktická činnost 
  • 9:30–10:00 – hygiena, svačina
  • 10:00-12:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00–12:45 – příchod, převlékání, hygiena, oběd
  • 12.45–14:30 – odpočinek, svévolné buzení dětí
  • 14:30 – svačina
  • 15:00–16.30 – volná hra dětí, pobyt na zahradě, odchody domů

Pondělí

Paní učitelky/lektorky mohou děti ráno uvítat (přebírat od rodičů) v jednoduchých čarodějných kostýmech. Jedna paní učitelka také může představovat čarodějku a druhá havrana (dobře poslouží černá paruka).

Ranní tvořivá činnost – čarodějnická loutka

Učitel připraví šablony čarodějnice/čaroděje. Po obkreslení a vystřihnutí děti polepují tmavými látkami, tmavými provázky, sisaly, usušenými listy.

Didaktická část – uvítání, zaříkadla, kouzla

Učitel se s dětmi uvítá, představí sebe i svého pomocníka (druhého učitele/lektora). Posílají v kruhu čarodějný předmět (např. křišťálovou kouli). Malý čaroděj či čarodějka, který drží kouli v ruce, se představuje. Závěrem učitel z koule věští, co děti v tomto týdnu čeká.

Učitel přednese zaříkadlo. Vybídne děti, jestli také nějaké někde viděly nebo umí předvést. Následuje krátká přehlídka zaříkadel a kouzelnických triků. 

Ukázka zaříkadel – zdroj Petra Pšeničková:

„Otoč hůlkou do kola, až tě havran zavolá.

 Bude z tebe čaroděj, svoje čáry dobře znej. 

Koště hned si udělej, kouzly ho pak omotej,

ať ti dobře poletí a nespadneš do smetí.“

Venkovní organizovaná chvilka – čarovný lektvar

Úkolem pro venkovní činnost je najít vhodné suroviny do čarovného lektvaru – listy, plody, prázdné ulity, klacíky, kamínky... Děti suroviny vkládají do kotlíku s vodou. Pro zvýšení autentičnosti kotlík učitel vloží na plynový přenosný vařič. Poté děti mohou opatrně lektvarem klacíkovou vařečkou míchat.

Úterý

Ranní tvořivá činnost – čarodějnický pomocník

Učitel připraví šablony kočky, havrana, skřeta, ropuchy. Děti si vybírají svého pomocníka, obkreslují šablonu, vystřihávají. Barví temperami.

Didaktická část – čarodějný dupák

Učitel s dětmi nacvičí jednoduchý čarodějný tanec, spíše dupák do rytmu vhodné hudby.

Venkovní organizovaná chvilka – nápoj nesmrtelnosti

Děti připravují na zahradě nápoj nesmrtelnosti, který mohou po uvaření na přenosném vařiči i ochutnávat. Do kotlíku tedy vkládají pouze jedlé listy a plody. Doporučuji na ochutnávky zajistit dřevěné dlabané lžíce.

Středa

Ranní tvořivá činnost – kostým na páteční čarodějný rej

Učitel pomáhá dětem utvářet čarodějný kostým na páteční rej. Dobře se hodí staré kusy látek, krepového papíru, korále, černé či hnědé čtvrtky na klobouky, samolepky černých koček, havranů. 

Didaktická část – pokusy, čáry, máry

Učitel s dětmi zrealizuje jednoduché pokusy. Ve dvojici mají děti k dispozici sklenici s vodou, do ní vkládají barevný krepák. Voda se velmi rychle obarví. Můžeme ladit různé odstíny, míchat barvy, jak děti napadne. Vyzveme malé čaroděje, zda také umí nějaký jednoduchý pokus.

Obměna: pracujeme s potravinářskými barvami. Na míchání využijeme různých druhů šroubovacích zavařovacích sklenic, ale i plastových lahví s různými typy uzávěrů. Vzorky se dobře uchovávají ve zkumavkách (zkumavka na moč k zakoupení v lékárně).

Venkovní organizovaná chvilka – čarodějné koště

Na zahradě či na místě nedaleko školky děti shromažďují materiál pro výrobu koštěte. Dobře se hodí klacíky, trávy, větve. Vážeme provázkem. Doporučuji děti upozornit na používání pouze starých suchých spadlých větví. Nelámeme živé větve ani do stromů nijak neboucháme.

Čtvrtek

Ranní tvořivá činnost – čarodějná hůlka

Učitel zajistí z tvořivého obchodu tyčky jako základ hůlky, kterou budou děti omotávat barevnou/třpytivou samolepící páskou.

Didaktická část – nácvik zaklínadel

Učitel si pro každého připraví jednoduché zaklínadlo, které se bude dítě učit zpaměti. Zaklínadlo si může navrhnout i samo dítě. Doporučuji si zaklínadla jmenovitě zapsat. Např. „Ambra, sambra, vambra... Holo, tolo, folo, Uf, ef, af, if, of ...“ Náročnost zvolíme podle sluchové paměti dětí. 

Venkovní organizovaná chvilka – létání na košťatech

Učitel na zahradě zorganizuje štafety v létání na košťatech. Dítě drží koště rukama pod rozkrokem, opatrně běží krátkou trať, vrací se, předává štafetu. Je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Létat pro zábavu, ne na soutěž, aby nedošlo k úrazu.

Pátek

Ranní tvořivá činnost – dokončení kostýmů

Děti se oblékají do kostýmů, dokončují, doupravují.

Didaktická část – líčení, úprava vlasů, dupák

Učitel po předchozím schválení od rodičů pomáhá děti čarodějně líčit, upravovat vlasy. Osvědčil se i tmavý sprey na vlasy, nabarvení jednoho pruhu. Připomeneme si dupák.

Venkovní organizovaná chvilka – čarodějný rej

Paní kuchařky připraví pro tuto slavnostní rozlučkovou chvíli čarodějné pohoštění – čarodějnou svačinu (např. koláček s čarodějným motivem apod).

Následuje přehlídka všech malých čarodějek a čarodějů, čarodějných košťat, zaklínadel (děti s hůlkou v ruce sdělují své naučené zaklínadlo). Kolem kotlíku (vařič je vyplý) zatančí čarodějný dupák. Hudbu může učitel pustit z mobilního telefonu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petra Pšeničková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
30. 5. 2019
Téma příspěvku je velmi zajímavé - děti mají obvykle rády tajemno, čáry a kouzla a také pokusy. Motivace čarodějů se pěkně prolíná celým metodickým blokem.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě, Vycházka do přírodního prostředí