Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Prázdninová školka s dvouleťáky – Bob a Bobek
Odborný článek

Prázdninová školka s dvouleťáky – Bob a Bobek

4. 6. 2019 Předškolní vzdělávání
Autor
Petra Pšeničková

Anotace

Příspěvek nabízí aktivity pro práci učitelů s dvouletými dětmi. Aktivity jsou rozdělené na ranní tvořivou činnost, didaktickou část, případně venkovní činnost. Po celý týden budou děti provázet příběhy králíků Boba a Bobka. Seznámí se s příběhy: V zoo, Natěrači, Na horách, Boj s lupiči, Trosečníci. Připraví koupel pro slona, vyrobí loď z kartonu a živých květů, zažijí koulovanou, překážkovou dráhu i výrobu voru.

Cíl

Nabídnout inspiraci učitelům a chůvám pro práci s dětmi ve věku 2–3 roky. 

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:20–9:00 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra 
  • 9:00–9:10 – úklid hraček
  • 9:10–9:30 – společná záměrná didaktická činnost dle zaujetí a koncentrace dětí
  • 9:30 – společná hygiena
  • 9:40–10:00 – svačinka
  • 10:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, případně nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00 – příchod, převlékání, hygiena
  • 12.20 – oběd
  • 12.45–15:00 – odpočinek: čtená pohádka, následně poslechová pohádka z CD, svévolné buzení dětí a svačinka
  • do 16.30 – svačinka, volná hra dětí, odchody domů

Pondělí

Ranní tvořivá činnost – zvířátka v ZOO

Učitel připraví omalovánky hlavních hrdinů = králíků Boba a Bobka i zvířátek ze ZOO – slon, tučňák, králík, tygr. Omalovánky nechá vytisknout na tvrdší papír. Děti vymalují temperami. 

Didaktická část – provlékačky

Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden. Představí si první příběh – „V zoo“. 

Učitel připraví maketu zvířátek na karton, proděruje. Děti provlékají barevnými tkaničkami. 

Obměna: Učitel připraví maketu králíka větších rozměrů a zároveň rozmístí barevné kolíčky v místnosti. Děti pracují ve dvojicích či menších skupinkách. Do barevné obruče (vytvořené např. z šátku) shromažďují kolíčky odpovídající barvy. Některé z kolíčků připevní na karton.

Venkovní organizovaná chvilka – sloní koupel

Učitel připraví na zahradě s dětmi koupel pro sloníka – lavor s vodou, případně dětskou pěnou, houbičku, ručník. Sloník může být gumový, ale i plyšový. V teplých dnech snadno uschne. 

Úterý

Celý den je inspirován příběhem „Natěrači“.

Ranní tvořivá činnost – loď z kartonu

Učitel připraví šablonu lodi. Děti loď vymalují jako Bob a Bobek – vyzdobí samolepkami nebo razítky kytiček. 

Didaktická část – sbírání květů

Učitel připraví karty (zalaminované, ze čtvrtky) s obrázky květů různých barev, případně různých odstínů barev. Počtu barev odpovídá i množství sběrných taštiček (papírová taštička téže barvy). Děti sbírají/třídí květy do stejně barevných taštiček. 

Venkovní organizovaná chvilka – společná loď

Učitel připraví dvě velké makety lodi z kartonu pro společnou práci dětí. Na zahradě děti sbírají živé květy, které pomocí lepidla Herkules s učitelem lepí na první maketu. Druhou maketu učitel připevní na plot drátkem (nutno odstranit ostré konce) nebo pevnou lepicí páskou. Děti loď „natírají“ malířských štětcem a vodou, případně temperovou či jinou voděředitelnou, a pro děti nezávadnou barvou. 

Středa

Celý den je inspirován příběhem „Na horách“.

Ranní tvořivá činnost – Sněhulačka

Učitel připraví černé čtvrtky formátu A5, vatové kulaté tampónky, černý permanentní fix, mrkvové nosy vystřižené z oranžového papíru, vystřižené hrnce na hlavu, reálné drobné větvičky.

Děti z vatových tampónků s pomocí učitele nalepí na čtvrtku tělo sněhuláka, oči, pusu, ruce, knoflíky namalují černým fixem. Přilepí nos, hrnec a větvičku. Všechny díly stačí přilepit lepidlem Herkules, větvičku zafixujeme navíc vrstvou shora – lepidlo po zaschnutí zprůhlední.

Didaktická část – koulovaná

Učitel s dětmi připraví muchlání papíru sněhové koule. Následně hází na cíl (např. vyšší kyblík). 

Obměna: hod na cíl spojíme s rozvojem předmatematických představ. Děti mají k dispozici pouze tři (případně pouze dvě) koule. Po jejich odházení spočítá, kolik koulí zasáhlo cíl. 

Venkovní organizovaná chvilka – třídění oblečení

Učitel připraví reálné kusy oblečení – může využít zásob ze ztrát a nálezů rezervního náhradního oblečení. Případně dotvořit karty s obrázky. Mezi stromy/herní prvky natáhne čtyři pevné šňůry, doplní kolíčky. Mezi šňůrami dodrží dostatečnou vzdálenost. Ke každé šňůře viditelně připevní obrázek znázorňující jedno roční období. Oblečení rozmístí po zahradě. Děti sbírají jednotlivé kusy oblečení, třídí dle ročního období, připevňují na správnou šnůru kolíčkem.

Obměna: Jednodušší varianta představuje pouze jednu šňůru s kolíčky. Děti vybírají/třídí pouze zimní oblečení. To následně připevňují na šňůru. 

Čtvrtek

Celý den je inspirován příběhem „Boj s lupiči“.

Ranní tvořivá činnost – práce s modelovací hmotou

Děti vyrábí z modelovací hmoty sportovní náčiní – posilovací činky, posilovací gumu, boxerské rukavice, ale i postavičky obou králíků.

Můžeme využít práci s různými typy modelovacích hmot – měkčími, tvrdšími, samotvrdnoucími. 

Didaktická část – cvičení

Děti cvičí/posilují stejně jako králíci, aby přemohli lupiče. Překážkový běh, posilování lehounkými gumovými činkami, chůze po balančních podložkách, koulení malého míčku nohou, hod měkkým míčkem, sed roznožný – koulení měkkého míčku apod.

Venkovní organizovaná chvilka – Co k sobě patří?

Učitel připraví karty s obrázky sportovních potřeb, pomůcek. Děti k sobě karty přiřazují. Nabídka dvojic: lyže – hůlky, hokejka – puk, činky – posilovací guma, kopačky – fotbalový míč, plavky – plovací kruh, kánoe – pádlo, helma – plastová dětská motorka.  

Pátek

Celý den je inspirován příběhem „Trosečníci“.

Ranní tvořivá činnost – čelenka pro náčelníka

Učitel připraví pro děti kostru pro čelenku – pruh čtvrtky široký cca 8 cm přehne v polovině, délku čelenky vyměří podle obvodu hlavy dětí. Děti čtvrtku natřou lepidlem Herkules, přiloží různě barevná pírka. Učitelka čtvrtku přehne, případně dofixuje lepidlem, sešívačkou. 

Obměna: Děti vyrábí sukýnku pro náčelníka. Učitel dítěti vyměří kolem pasu správnou délku provázku. Spolu s dítětem na provázek naváže pruhy krepového papíru. Sukýnku zaváže na mašli, aby šla dobře oblékat. 

Didaktická část a venkovní organizovaná chvilka – rozloučení, tvorba voru

Děti jdou dříve na zahradu s náčelnickými čelenkami na hlavě, případně sukýnkami. Využijeme možnosti svačit na zahradě pro rozloučení s týdenním tématem. Tematicky se k svačince ze zeleniny dobře hodí proužky mrkvičky.  

Následně děti vyhledají podobně dlouhé klacíky, které učitel těsně sváže provázkem jako vor. Děti mohou do voru zasunout vlastní vlajky (např. list napíchnutý na špejli). 

Doporučená a použitá literatura:

  • JIRÁNEK. V.: Bob a Bobek. Albatros, Praha 2005. (Jedná se o upravenou verzi pro menší děti.)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petra Pšeničková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
4. 6. 2019
Zajímavě zpracovaný tematický celek pro dvouleté děti.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě, Školní třída