Odborný článek

Projekt Moře

3. 10. 2008 Předškolní vzdělávání
Autor
Bc. Kateřina Tomášová

Anotace

Jak se žije u moře? A co se dá u moře dělat? Pojďte si to s námi vyzkoušet…

Charakteristika integrovaného bloku Projekt Moře je zaměřen nejen na zdokonalování pohybových dovedností a rozvoj pohybových schopností dětí předškolního věku, ale i získání základních poznatků o moři a životu v něm.
Očekávané výstupy Zdokonalit svoji pohybovou obratnost a lokomoční dovednosti.
Osvojit si elementární poznatky o životě u moře i v něm.
Organizace řízení učební činnosti Skupinová, frontální, individuální
Organizace prostorová Specializovaná učebna – tělocvična, sportovní hřiště, školní třída, herna
Organizace časová 2 týdny
Věková skupina 3 – 6 let

Foto
1. Foto

Oblast, která tvoří jádro projektu:
  • dítě a jeho tělo
Další integrované oblasti:
  • dítě a jeho psychika
  • dítě a ten druhý
  • dítě a společnost
  • dítě a svět
Hlavní cíle projektu:
  • seznámit děti s životem u moře a v moři
  • seznámit děti s životem na ostrově uprostřed moře
  • rozvíjet pohybovou obratnost
  • rozvoj lokomočních dovedností
  • rozvoj tvořivosti a fantazie
Pomůcky:
  • nahrávka se zvuky moře
  • větší pruh nejlépe modré látky - cca 2 x 2 metry, popř. tzv. padák
  • velké kostky (Polykarpova stavebnice, molitany...)
  • předměty související s mořem - mušle, ryby z papíru, kamínky...
  • lavička, žíněnka
  • rytmické nástroje - bubínek, dřívka, tamburína...
Předpokládané činnosti dětí
Úvod-rozehřátí, uvolnění:
  • motivace - blížící se prázdniny, povídání si s dětmi kam pojedeme - mnozí z nás pojedou k moři
  • jak šumí moře - poslech zvukové nahrávky
  • odjezd k moři - nápodoba různých dopravních prostředků (ke všem činnostem vytleskáváme rytmus nebo použijeme básničku či písničku)
    • chůze vzástupu - vlak
    • střídání chůze a běhu skroužkem - auto (vystřídáme rychlosti od nejvyšší po nejnižší, zastavení na smluvený signál...)
    • běh supažením - letadlo
    • jízda „na kole"...
  • příjezd k moři - vydýchání, odpočinek - relaxační hudba, šumění moře...
Hlavní část-soustředění:
  • povídání o moři a o vlnách - vytvoření vln pomocí velké modré látky (možno využít i tzv. padák), všechny děti se drží okraje a podle pokynů učitelky provádějí úkony (vzpaží, dřepnou si..., děti můžeme rozdělit u látky na dvě skupiny, každá může dělat něco jiného);
  • hra na námořníky -1. skupina staví lodě z kostek (Polykarpova stavebnice), 2. skupina aranžování okolí lodi - moře, ryby, vodní rostliny, necháme děti volně se rozhodnout do které skupiny;
  • plavba lodí - po skupinách, ostatní plavbu doprovázejí zpěvem, tancem a hrou na rytmické nástroje, hra na domorodce z mořského ostrova; skupiny dětí se po určité době střídají, můžeme jim zapůjčit různé kostýmy „domorodců" (lze i vytvořit s dětmi v průběhu her ráno);
  • zdravotní cvičení motivované životem na ostrově - lze zařadit jakékoli cviky, k nimž vymyslíme vhodnou motivaci (např. otáčení hlavy ze strany na stranu - rozhlížíme se po ostrově, stoj na špičkách - vzpažit - předklon - trhání kokosových ořechů...) - příklady cviků (viz příloha);
  • podle možností návštěva plaveckého bazénu - hry ve vodě, předplavecká výuka, seznámení se s nebezpečím které hrozí u vody;
  • cvičení motivované životem zvířat z ostrova - písnička Čáry, máry, ententýky, překonávání různých druhů překážek, cvičení s náčiním (drátěnky, houbičky, malé míčky...) - viz příloha;
  • zařazení pohybových her - Na opice, Na kouzelníka, Na žahavé medúzy, Na ostrovy, Na žraloka, Kuba řekl apod. (pravidla v příloze);
  • cesta domů - podobně jako v první části můžeme nechat i děti, aby nějakou cestu vymyslely samy, můžeme využít různé nářadí a udělat cestu těžší díky překážkové dráze - chůze po lavičce, přitahování po lavičce, podlézání různě vysokých překážek, prolézání strachovým pytlem apod.;
  • v průběhu projektu zařazujeme i další činnosti - grafomotorické cviky (vlnky), stříhání (ryby), malování do vlhkého podkladu (barva moře), stavby z písku na pískovišti, sestavování obrázků z mušlí, dle možností návštěva akvária s mořskými rybami nebo ZOO, básničky a písničky o moři apod.;
Závěr, reflexe, hodnocení:
  • zhodnotíme, co se povedlo a co ne, co děti nejvíce bavilo, popřípadě rozšíření projektu
  • hodnocení dětmi - jak se cítily v různých rolích (námořníci, domorodci, zvířata)
  • využijeme dětských nápadů k dalšímu rozšíření projektu
Přílohy

Cvičení bez náčiní
Cvičení s náčiním
Překážková dráha
Pohybové hry

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
28.32 kB
PDF
Cvičení bez náčiní
pdf
27.34 kB
PDF
Cvičení s náčiním
pdf
40.04 kB
PDF
Pohybové hry
pdf
25.39 kB
PDF
Překážková dráha

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Kateřina Tomášová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna