Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Prázdninová školka s dvouleťáky – Krtek
Odborný článek

Prázdninová školka s dvouleťáky – Krtek

25. 6. 2019 Předškolní vzdělávání
Autor
Petra Pšeničková

Anotace

Příspěvek nabízí aktivity pro práci učitelů s dvouletými dětmi. Aktivity jsou rozdělené na ranní tvořivou činnost, didaktickou část, případně venkovní činnost. Po celý týden budou děti provázet příběhy Krtka. Seznámí se s příběhy: Krtek a potopa, Krtek a kalhotky, Krtek a autíčko, Krtek a rybka. Zažijí štafety, stavění nového domu, chystání hostiny, řízení autíček, zábavné venkovní úkoly. Vyrobí si rybku z krepového papíru, klíček z alobalu, postavičku Krtka nebo jeho kamarádů, potopu i kalhotky.

Cíl

Cílem příspěvku je nabídnout učitelkám a chůvám aktivity pro práci s dvouletými dětmi tak, aby pro děti byly poutavé a přitom přiměřené. Zásadní pak je jemný přístup k dítěti s pochopením jeho individuálních potřeb než výkon dítěte.

Příspěvek nabízí aktivity pro učitele a chůvy dvouletých dětí v dětské skupině, mateřské škole. O letních prázdninách můžeme docházku dětí do školky zpříjemnit celotýdenním jednotným tématem.

Osvědčilo se mi malé děti pravidelně vítat ve školce nabídkou tvořivé činnosti. Daří se tak lépe překonat tzv. překročení přes práh, odpoutání od rodičů. S kolegyní tvořivou činnost dětem nabízíme, avšak do ní nenutíme.

Denní režim:

  • 7:20–9:00 – příchod dětí, nabízená tvořivá činnost, volná hra 
  • 9:00–9:10 – úklid hraček
  • 9:10–9:30 – společná záměrná didaktická činnost dle zaujetí a koncentrace dětí
  • 9:30 – společná hygiena
  • 9:40–10:00 – svačinka
  • 10:00 – oblékání, následný pobyt na zahradě, vycházka, přesun na veřejné hřiště: volná hra, případně nabídka krátké organizované činnosti
  • 12.00 – příchod, převlékání, hygiena
  • 12.20 – oběd
  • 12.45–15:00 – odpočinek: čtená pohádka, následně poslechová pohádka z CD, svévolné buzení dětí a svačinka
  • do 16.30 – svačinka, volná hra dětí, odchody domů

Pondělí

Ranní tvořivá činnost – puzzle

Učitel připraví omalovánky postaviček: Krtek, žabka, ježek, myška. Omalovánku rozdělí na 2–3 části. Děti si vybírají postavičku, skládají ji z částí a lepí na čtvrtku. Omalovánku mohou vymalovat, dozdobit. 

Didaktická část – uvítání, seznámení s tématem

Učitel se s dětmi přivítá. Seznámí je s tématem pro tento týden – s hlavními hrdiny příběhu.

Děti postavičky pohybově znázorní. Prolézáme hracím tunelem jako Krtek podzemní chodbou, skáčeme jako žabka, schoulíme se do klubíčka jako ježek, rychle proběhneme po čtyřech jako myška. 

Venkovní organizovaná chvilka – hádanky

Učitel připraví obrázky Krtka, žabky, ježka a myšky – od každé postavičky stejný počet kusů. Karty rozmístí po zahradě. Dětem dává hádanku: hledáme zvířátko, které má rádo sýr, má vousky, dlouhý ocásek, je šedé. Společně s dětmi odhalí, že se jedná o myšku. Děti vysbírávají všechny obrázky myšky. Pomocí hádanek vyhledáme všechny kartičky. 

Úterý

Celý den je inspirován příběhem „Krtek a potopa“.

Ranní tvořivá činnost – potopa

Učitel připraví čtvrtky, modrou temperu, houbičky, vystřižené obrázky nábytku. Děti natírají čtvrtku modrou temperou pomocí houbičky. Po zaschnutí nalepují kusy nábytku, které plavou ve vodě (stůl, židle, šuplík...).

Didaktická část – stavíme nový dům

Pomáháme myšce postavit nový dům, který jí sebrala voda. Krtek s pomocí kamarádů myšce nový domek postavili. Využijeme pěnových kostek a vytvoříme stavbu. Pracujeme ve skupinách. 

Venkovní organizovaná chvilka – pohoštění pro kamarády

Myška pozvala kamarády do nového domu na pohoštění. Pomůžeme myšce s přípravou pohoštění: koláče, buchty, kafe, čaj, džus, voda. Vše vybudujeme pomocí bábovek na pískovišti. 

Středa

Celý den je inspirován příběhem „Krtek a kalhotky“.

Ranní tvořivá činnost – kalhotky, míchání barev.

Učitel připraví šablony kalhotek, vystřižené kapsy z různých druhů látek. Děti kalhotky natírají temperou – houbičkou, širokým štětcem. Míchají různé odstíny modré s pomocí bílé tempery. Po zaschnutí dolepí látkové kapsy dle své volby. 

Didaktická část – kalhotky z pet víček

Učitel předkreslí na větší arch balicího papíru obrys kalhotek. Děti kalhotky tvoří pomocí pet víček – vkládají víčka na obrys kalhotek. Pracujeme ve skupinách. Podle počtu dětí ve skupině volíme velikost obrysu kalhotek. 

Venkovní organizovaná chvilka – štafety

Aby Krtek mohl kalhotky získat, bylo třeba spolupráce hodně zvířátek, ale i sluníčka. Děti potrénují spolupráci v jednoduchých krátkých štafetách. Vytvoří si skupinky po čtyřech, aby hra rychle ubíhala bez dlouhého čekání. Nejedná se o soutěž, ale o zábavu. Děti stojí v zástupech. Učitel předvede první štafetu: chůze na konec tratě, obejití kolíku a zpět. Dítě, které štafetu prošlo, předá měkký míček dalšímu v týmu a zařadí se nakonec. Učitel ukáže druhou štafetu – oběhnutí kolíku a zpět. Opět dítě štafetu projde, předá měkký míček a zařadí se dozadu. Učitel předvede třetí štafetu: běh, u kolíku dřep, běh zpátky. Změna: poskakování, chůze a mávání rukama nad hlavou. Počet štafet odpovídá počtu členů ve skupině. Důležité je učit děti spolupráci, ale ne soutěži. Proto nijak nehodnotíme, každému dopřejeme vlastní tempo.  

Čtvrtek

Celý den je inspirován příběhem „Krtek a autíčko“.

Ranní tvořivá činnost – klíček

Učitel připraví kartonové šablonky klíčku od autíčka, kusy alobalu. Děti kartonový klíček obalují alobalem. 

Didaktická část –  jízda autíček

Děti s obručemi = volanty v ruce představují auta. Obruče máme např. ve čtyřech barvách, k tomu garáže ve stejné barevnosti. Garáže = kusy látek rozmístíme u zdí třídy, každou na jiném místě. Děti jezdí, na zazvonění zvonečku zaparkují do garáže = dojedou k látce = garáži stejné barvy, jako je jejich obruč = volant.  

Venkovní organizovaná chvilka – matice a šrouby

Aby krtek mohl autíčko získat, potřeboval ho sestavit, i když mu nakonec pomohli v autoservisu. Učitel na zahradě rozmístí matice a šrouby. Každé dítě si najde jednu matici a šroub, tyto součástky sestaví. 

Pátek

Celý den je inspirován příběhem „Krtek a rybka“.

Ranní tvořivá činnost – rybka z krepového papíru

Učitel připraví šablony rybek, pruhy různých barev krepového papíru. Děti pruhy krepáku dále trhají a mačkají na kuličky. Kuličky poté lepidlem Herkules nalepují na šablony.

Didaktická část – záchrana rybek

Krtek v pohádce malou rybku zachránil před velkou štikou. Děti mohou rybku zachraňovat chytáním na magnetek. Učitel do obruče vloží makety rybek se zabudovaným magnetkem. Děti na krátké pruty s magnetkem chytají rybičky = zachraňují je před štikou. Zásadní pro úspěch aktivity je kraťounký prut. 

Venkovní organizovaná chvilka – rozloučení

Učitel připraví pomocí kartiček (s obrázky Krtka, myšky, žabky a ježka) cestu, na jejímž konci děti najdou překvapení = lízátka s obrázkem Krtečka. Touto sladkou tečkou se s tématem rozloučí. 

Použitá literatura:

  • MILER, Z.: Krtek a potopa. Knižní klub, 2016. ISBN 978-80-242-5276-6.
  • MILER, Z., PETIŠKA, E.: Krtek a autíčko. Albatros Media, 2015. ISBN 978-80-00-03862-9.
  • MILER, Z., PETIŠKA, E.: Krtek a kalhotky. Knižní klub, 2014. ISBN 978-80-242-4340-5.
  • MILER, Z., MILER, K.: Krtek a rybka. Svatojánek, 2018. ISBN 978-80-904935-2-0.

Reflexe

Zkušenost z mých letních školek s dvouleťáky v dětské skupině ukazuje na potřebu snížit nároky na děti. Lidský a přívětivý přístup je víc než tvoření nebo jiná činnost. Některé děti ve školce jenom přežívají a čekají na návrat své maminky, nejsou schopny se do aktivit zapojit. Nevadí, není třeba na takto malé děti tlačit, stačí nabízet. Úkolem učitelky je vytvořit pro děti bezpečné a vlídné prostředí, kde se budou cítit jistě a příjemně.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Petra Pšeničková

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
25. 6. 2019
Pěkný a zajímavý tematický celek pro dvouleté děti. Pohádka o Krtkovi je pěknou motivací a děj pohádek nabízí spoustu prostoru k různým činnostem.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Učebna v přírodě