Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Tvořit na flétně krásné tóny
Odborný článek

Tvořit na flétně krásné tóny

1. 10. 2007 Předškolní vzdělávání
Autor
Ivana Váňová

Anotace

Obsah příspěvku přibližuje jeden z možných způsobů, jak děti seznamovat s hrou na flétnu formou zájmové aktivity. Cílem je přiblížit dětem hravou formou "hudební hračku" - flétnu, naladění na estetickou notu, soustředění a prožívání dětské radosti. První lekce obsahuje především motivační činnosti zaměřené na rodinu.


Na tento text navazují příspěvky Tvořit na flétně krásné tóny - 2. lekce: Neposedné ručky a Tvořit na flétně krásné tóny - 3. lekce: Maruška slaví narozeniny


Hru na flétnu nabízíme v naší MŠ formou zájmové odpolední aktivity. Je určena pro děti od čtyř let. Ve skupině se nejlépe pracuje s menším počtem dětí, optimálně s deseti (1. - 3. lekce 15 dětí, ostatní lekce 6 - 10 dětí). Tento metodický postup lze využít i v rámci různých hudebních projektů nebo při ozdravných pobytech dětí, které mají potíže s respiračními onemocněními horních cest dýchacích. Podmínkou úspěšné realizace této vzdělávací nabídky je dobrá znalost učitelky, příjemné prostředí a hudební nástroj - zobcová flétna.

Přehled tematických lekcí:

  • Narození děvčátka (s úvodní básní "Neposedné dětičky")
  • Neposedné ručky
  • Holčička slaví čtvrté narozeniny
  • Tři důležité rady pro kamarády - jak správně dýchat, vhodné nasazení tónu, umět stát jako "strom" (tři samostatné lekce)
  • Seznámení se s 1. tónem "Honzíkem"
  • Proč děvčátko zaspalo?
  • Gustík zlobí tatínka
  • Šmudla Emílek
  • Babička Cecilka vypráví dětem pohádky
  • Dědeček Davidek a jeho zvířátka

Specifické cíle činností:

  • poznávání jmen svých kamarádů, rodičů, prarodičů
  • poznávání prstů na ruce - rytmizace
  • seznámení se s hudebními nástroji - návštěva prodejny
  • seznámení se s částmi sopránové flétny, hry Na indiány, Sanitka, Hasiči aj.
  • přiblížení se k metodě správného dýchání, hry s bráničním svalem
  • seznámení se s dechovými cvičeními - balónek, mašinka, kolo aj.
  • uvědomění si svých smyslů - poslouchám ticho, akustické zvuky, uvolnění, relaxace
  • procvičení jemné motoriky prstů - seznámení s hrou na tělo, s říkadly
  • pomocí rytmických nástrojů osvojení změny v tempu, poslech rýmovaček, lidových hudebních říkadel na CD
  • seznámení se s vzestupnou i sestupnou řadou, poslech veršovaných pohádek F. Hrubína, dramatizace s loutkou, hra na ozvěnu, opakování známých písniček
  • procvičení říkadel o zvířatech, hra Na divadlo - příprava besídky pro rodiče
Dílčí cíle vzdělávacích oblastí

Dítě a jeho tělo

  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • rozvoj v oblasti jemné i hrubé motoriky
  • osvojování si poznatků o těle i jeho zdraví a pohybových činnostech

Dítě a jeho psychika

  • rozvoj řečových dovedností a komunikace

Dítě a ten druhý

  • rozvíjet a navazovat nové vztahy (dítě - dítě, dítě - učitelka, rodič - dítě, rodič - učitel)

Dítě a společnost

  • rozvoj kulturně estetických dovedností

Dítě a svět

  • vztah k místu i prostředí, ve kterém se dítě nachází
  • rozvoj sounáležitosti s živou i neživou přírodou

(Pozn. red.: Další lekce budou postupně přibývat.)

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
136.72 kB
PDF
1. lekce - Narození děvčátka

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ivana Váňová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída