Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Počáteční výchova k rodičovství
Odborný článek

Počáteční výchova k rodičovství

15. 6. 2005 Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Zuzana Bečvářová

Anotace

Uvedený projekt by měl v dětech rozvíjet pozitivní vztah k rodině, dále se děti učí správně reagovat na malé sourozence. Záměrem projektu je přiblížit dětem příchod nového člověka na svět.

Zpracováno volně podle projektu uskutečněného v MŠ Bojasova, Praha 8.


Nápad na zpracování a realizaci projektu vznikl v MŠ na podkladě publicistického pořadu uváděného v televizi. Ten byl natočen v rámci sexuální výchovy - výchovy k rodičovství a realizován v jedné pražské základní škole.

Charakteristika projektu a jeho cíle:
Projekt je zařazen s cílem podporovat a rozvíjet pozitivní sociální vztahy v rodině - pevné citové pouto k jednotlivým členům (matka, otec, sourozenci, prarodiče a další příbuzní); aktuálně reagovat na situaci, kdy jedno z dětí očekává narození sourozence, s cílem vytvářet základy správného vztahu, postoje i reakce k malému dítěti.

Záměrem je přitažlivou formou přiblížit dětem příchod nového člověka na svět, a to zhruba ve třech rovinách:

  • poslech čteného textu "Bráška v bříšku";
  • sledování vývoje konkrétní rodiny, kde čekají miminko (s citlivou dohodou a přístupem);
  • soustavná péče o "třídní miminko".

Očekávané výstupy:

  • rozvoj smyslového vnímání a fantazie - soustředěný poslech čteného textu a reakce na něj;
  • rozvoj prosociálního a správného chování - k matce čekající miminko, k miminku;
  • podpora vnímání hodnot lidských vztahů - co se nám líbí, co ne a proč;
  • rozvoj poznatků o těle člověka - matky, plodu;
  • rozvoj poznání - potřeba lékařského ošetření (porodnice, poradna, co vše miminko potřebuje);
  • rozvoj logického myšlení - hledání souvislostí (zdravá výživa, zdravý pohyb, zdravý člověk, zdravé miminko);
  • rozvoj tvořivosti, fantazie, pracovních dovedností - kreslení, malování, modelování miminka, "výroba" vlastního třídního miminka;
  • rozvoj skupinové spolupráce, dohody, společného rozhodování - volba pohlaví, jména miminka, společně vytvořená a dodržovaná pravidla s ohledem na miminko, řečová kázeň, práce s hlasem (šepot);
  • podpora kooperace - dělba péče o miminko, spravedlivé střídání;
  • podpora zodpovědnosti, trpělivosti, stálosti a citlivosti - soustavná péče o miminko v prostorách třídy MŠ - krmení, oblékání, přebalování …, sebou na vycházce, doma o víkendu;
  • rozvoj smyslového a citového vnímání - pláč dítěte, smích, první zvuky, slova;
  • rozvoj hudebních a rytmických schopností - ukolébavky, pohyb;
  • aktivní spoluúčast rodičů - zejména konkrétní rodiny;
  • průběžné zařazování aktuálních cílů a reakcí na vzniklé situace.

Časový rozsah:
Tři týdny až jeden měsíc. Realizace projektu v době aktuálně zařazené podle předpokládaného termínu porodu sourozence.

Věková skupina:
Děti věkově smíšené (3 - 6 let).

Předchozí stimulace - návaznost na:

  • projekt naše rodina (fotografie členů rodiny, sledování mladších sourozenců v prostorách MŠ);
  • vystoupení dětí při vítání občánků v OÚ (MÚ) v předcházejícím školním roce.
Náměty činností vedoucích k naplňování záměrů a cílů

1. Rovina

Poslech čteného textu "Bráška v bříšku" a jeho využití:

  • průběžný poslech čteného textu "Bráška v bříšku" (zejména při odpoledním odpočinku nebo příležitostně);
  • rozhovory s dětmi o přečteném, poslání maminky, funkce lékaře, zdravotní sestry;
  • práce s tematicky zaměřenými knihami, encyklopediemi;
  • kresba lidského těla, hlavní orgány, funkce krve, pupík;
  • společná tvorba jídelního lístku (třídění - co je správná a nesprávná výživa);
  • tvorba mapy - co děláme celý den (péče o naše zdraví);
  • tvorba piktogramů - denní režim v MŠ;
  • aktuální využívání situace.

2. Rovina

Sledování vývoje konkrétní rodiny, kde čekají miminko (s citlivou dohodou a přístupem):

  • pravidelné komunitní kruhy - rozhovory o změnách v rodinách (foto) a v konkrétní rodině (jak a kde jsem se narodil);
  • rozhovory s nastávající maminkou, ale i s tatínkem, co vše musí udělat, připravit, vývoj v rodině před narozením;
  • návštěva obchodu s kočárky, potřebami a oblečením pro miminko;
  • návštěva maminky s miminkem v MŠ, demonstrace péče o miminko;
  • námětové hry na rodinu - panenky v kočárcích, na lékaře, rychlou záchrannou službu;
  • námětové výtvarné činnosti - kreslení, malování, modelování;
  • pracovní listy - lidské tělo;
  • nácvik tematicky zaměřených básniček a ukolébavek - příprava na vystoupení;
  • námětově zaměřené pohybové aktivity - zdravotní cviky, pohybové hry;
  • návrh, jak vychovávat vlastní miminko.

3. Rovina

Vytvoření třídního miminka a soustavná péče o něj (realizace nápadů učitelek):

  • společná debata o pohlaví (rozvést rozdíl mezi chlapcem a dívkou - hry, hračky, zájmy, vzájemné vztahy, oblékání, účes, pohlavní orgány, WC);
  • společná dohoda - jméno miminka (rozvést různá jména - svátky v kalendáři, sluchové hry, počáteční a poslední hláska, písmeno, rytmické činnosti, počty slabik ...
  • výbavička pro miminko - řešení problémové situace (co vše potřebuje, jak je obstarat), spolupráce s rodiči;
  • kooperativní činnosti - úprava prostor ve třídě;
  • společně vytvořená a důsledně dodržovaná nová pravidla chování s ohledem na miminko (výroba piktogramů nebo textů prokládaných obrázky);
  • společná dohoda o rozdělení a realizaci pravidelné každodenní péče (služby i na vycházku, o víkendu);
  • soustavná péče o miminko - přebalování, převlékání, krmení, pobyt venku;
  • uspořádání slavnosti při příležitosti narození (křtiny v některých rodinách);
  • vyvrcholení - vystoupení dětí při vítání občánků v OÚ (MÚ) s třídním miminkem;
  • citlivé zakončení - miminko vyrostlo, jde do MŠ.

Provedení projektu:
Učitelky v roli autorů projektu zjistí úroveň znalostí a zkušeností dětí s daným tématem. Promyslí přibližné časové rozložení naplňování dílčích cílů, aby čas zůstal dostatečně volný s prostorem pro aktuální situaci i její změnu, pro aktivní vstup dětí i tvořivost učitelek. Promyslí postupný způsob organizace a forem práce, nabídnou individuální, skupinové a frontální činnosti.

Vhodnou formou ústní, lépe i grafickou, osloví k účasti na realizaci projektu konkrétní rodinu, ostatní rodiče a další zúčastněné. Naváží spolupráci s provozními zaměstnanci (úprava třídy, příprava slavnostního obřadu), osloví zaměstnance OÚ (MÚ), prodejny hraček, dětských kočárků a potřeb pro miminko.

Promyslí citlivý individuální přístup k jednotlivcům i k rodinám dětí, diferencovaný přístup nabídky činností podle individuálních možností jednotlivců. Průběžně budou dětem dávat prostor pro jejich podněty, nápady a přání, a ta podle uvážení a aktuální situace realizovat.

Postupně bude vytvářeno portfolio učitelek (nabídka konkrétních činností, her, literatury, básniček, písniček, pracovních listů a dalších materiálů).

Výsledky úspěšnosti budou učitelky průběžně společně hodnotit, a to i s dětmi. Zejména výrazné výsledky u dětí budou písemně zaznamenávat, výtvory dětí přikládat do portfolia dětí.

Evaluace v závěru projektu nebo jeho jednotlivých fází (vhodné je použít hodnotící škálu např. čtyřstupňovou "ano, spíše ano, spíše ne, ne").

Výsledky u dětí:

  • do jaké míry se mladší děti cítily jako platní členové skupiny - pocit důvěry v učitelky, v kamarády a sebedůvěry při realizovaných činnostech;
  • do jaké míry měly děti zájem o nabízené činnosti;
  • do jaké míry došlo k posílení pozitivních vzájemných vztahů ve třídě i v rodině, k rozvoji slovní zásoby, myšlení, samostatnosti i dovedností;
  • do jaké míry se podařilo dodržovat pravidla;
  • do jaké míry došlo u starších dětí k posílení pozitivních sociálních vztahů ve třídě k mladším dětem a zejména v rodině - citové pouto k jednotlivým členům;
  • do jaké míry zvládají řešení vzniklých situací, vzájemnou dohodu a kooperaci, uplatnění dovedností, uplatnění znalostí a logického myšlení v praktických činnostech;
  • do jaké míry byla posílena schopnost dodržovat společně přijatá pravidla;
  • do jaké míry byl zaznamenán rozvoj osobní samostatnosti, rozhodnosti, vyjadřování, odpovědnosti, trpělivosti a stálosti, ale i fantazie, tvořivosti, zdvořilostních návyků ...

Úspěšnost projektu:

  • do jaké míry se podařilo projekt naplnit;
  • do jaké míry se dařila spolupráce s rodiči, s provozními zaměstnanci a s ostatními partnery;
  • do jaké míry byly vytvořeny vhodné podmínky věcné, psychohygienické, jak efektivní byla organizace (plynulost), jak účinná byla motivace a hodnocení;
  • do jaké míry se dařilo rozvíjet komunikaci a interakci mezi účastníky projektu.

Úspěšnost v rodinách:
Rozhovory nebo i dotazník pro rodiče - k jakému posunu došlo v samotných rodinách, jak se projevilo v chování a jednání dětí, vztazích k sourozencům apod.

Z hodnocení vyvodit závěry pro další postupy při - tvorbě dalších projektů, spoluúčasti s dětmi a s dalšími účastníky, užití motivace, hodnocení, organizace, metod a forem práce, komunikace a interakce.

 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
58.59 kB
Dokument
Příloha: Myšlenková mapa

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Zuzana Bečvářová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna