Odborný článek

Výlet za dinosaury

13. 1. 2020 Předškolní vzdělávání
Autor
Veronika Lorgerová

Anotace

Lekce se snaží děti co nejblíže seznámit s dinosaury a dobou, ve které žili.

Cíl

Hlavním cílem tohoto tématu, je uspokojit touhu dětí po informacích z doby dávné, tajuplné, z doby umožňující snít a fantazírovat.

Každý na začátku lekce dostane dinosauří jméno – Verunkosaurus, Julinkosaurus, Staňosaurus.
Prvním úkolem bude nakreslit dinosaura dle vlastní fantazie – každý nakreslí svého jedinečného. Menší děti mohou dostat omalovánku, pokud by nebylo v jejich silách nakreslit dinosaura.

Otázky:

Viděly jste někdy dinosaura?
Dinosaura, kterého jste nakreslily, jste si vymyslely nebo jste jej už někde viděly?
Jaký je váš dinosaurus? (hodný x zlý, velký x malý, masožravý x býložravý apod.)
Představte si, že by ti vaši dinosauři ožili a chodili nám po zahradě, co bychom udělali? Bály byste se?
Proč jsi ho vybarvil/a zrovna touhle barvičkou? (modrý – snědl hodně borůvek) 

Zajímavosti:

Tato zvířata již dávno vyhynula.
Na Zemi nežije ani jeden zástupce tohoto druhu.
Dinosauři byli obrovská zvířata.
Žili v pravěku.
Při pohledu na jejich obrázky se možná i trochu bojíme.

V porovnání s jejich nalezenými kostrami jsme velmi malí.

Dinousary známe z knih, časopisů, televize i muzeí.

TV chvilka

Motivace – Jak to asi vypadalo v pravěku? Víte, že tenkrát nebyly na planetě žádné stavby, silnice ani mosty, elektřina zde nebyla, také žádné továrny a dokonce ani lidé zde nebyli. Byli tady jenom dinosauři, nějací ptáci, plazi a hmyz.
Dneska se projdeme v naší herně po pravěku přímo mezi dinosaury. Ukážeme si, jak to tenkrát na naší planetě vypadalo, a vyzkoušíme si život těchto zvířat.
Budeme chodit jako dinosauři a taky se jako oni chovat.

1. Rušná část – pohybové hry
např. Hra na 2 dinosaury – děti rozdělíme na dvě skupinky, poté se postaví za sebe, a skupinky se přetahují pomocí lana. Snaží se dostat druhou skupinku (protějšího dinosaura) na své území.

2. Průpravná část – rozcvička (např. s míčem), viz příloha.

3. Hlavní část – překážková dráha – při překážkové dráze odříkám dětem párkrát básničku, kterou si mohou zapamatovat, když se mnou budou předříkávat.

- přeskakujeme kaluže (obruče)
- plazíme se bahnem mezi fosíliemi (žíněnky)
- skrze jeskyni plnou hmyzu (tunel)
- vylezeme na tu nejvyšší sopku (přelézačka, žebřiny)
- po čtyřech pochodujeme a hledáme si skrýš (lano na zemi)

Brontosaurus byl maxiplaz,

mnohem větší než každý z nás!

Žil dávno, před miliony let,

všechno co rostlo, téměř sněd.

Tělo jako pohádkový drak,

někteří velcí až do oblak.

Dlouhé drápy a ostré zuby,

že rychle běhali, se chlubí!

Pračlověci byli pro ně malí.

Slyšet dinosaury bylo z dáli.

V džungli a bažinách domov měli,

dlouhá léta – dokud nevymřeli.

Zdroj: http://www.predskolaci.cz/brontosaurus-z-praveku/9672

Pobyt venku

Chcete si připadat jako archeologové/paleontologové?
Chtěli byste si tuto profesi vyzkoušet doopravdy? 

- do pískoviště schováme různé předměty a necháme je děti vykopat

- (předem si připravíme) do nádob nasbíráme hlínu, do ní zahrabeme figurky dinosaurů – například: zalejeme vodou, udusáme a necháme zaschnout – děti poté vyhrabávají figurky z hlíny, oprašují zkameněliny pomocí štětečků

- za příznivého počasí si můžeme zkusit odlít stopy ze sádry

Hledáme dinosaury

Po místnosti poschováváme obrázky dinosaurů, přitom dětem povídáme zajímavosti.

Každý obrázek souvisí s jiným dinosaurem.

Název dinosaurům vymyslel anglický vědec Richard Owen v roce 1841. Tehdy byla objevena spousta velkých zkamenělých kostí. 

Všichni patřili k plazům, byli kožovití, šupinatí, měli plíce, jejich mláďata se líhla z vajec. Neuměli plavat ani létat, žili na souši a v mělkých močálech. Rostliny kolem nich byly obrovské – přeslička, palma s jehličím, mechy apod...
Dinosauři na Zemi žili asi 150 milionů let, během svého vývoje dosáhli neuvěřitelné rozmanitosti tvarů a velikostí. Byli tehdy dvounozí predátoři, pomalí čtyřnozí i opancéřovaní býložravci.
Jeden z nejstarších – Plateosaurus – byl dlouhý asi 8 metrů, dovedl se vzepřít na zadních, a tak dosáhl na listy na stromech.
Jeden z nejmenších – Compsognauthus – byl dlouhý jen 60 cm, nejdelší na něm byl jeho ocas, těžký byl asi jako slepice, živil se hmyzem a rychle běhal.
Jeden z nejdelších býložravců – Diplodocus – dosahoval až 36 metrů, ale polovinu z ní zabíral dlouhý bičovitý ocas, byl štíhlý, lehce stavěný a vážil až 30 tun.

Jeden z nejdravějších – Gallimimus – patřil k největším „pštrosím“ dinosaurům, měl obrovské oči, dlouhé nohy a uštvával svou malou kořist, jako byly ještěrky a létající hmyz.
Jeden z nejdravějších – Allosaurus – byl dlouhý 12 metrů, měl dýkovité zuby velké jako dlaň dospělého člověka.
Když zahyne rostlina nebo zvíře, může se stát několik věcí. Tělo mohou sežrat jiná zvířata, nebo se pomalu rozloží. Někdy však voda spláchne jeho zbytky do řeky nebo do jezera, kde je pokryje bahno. Jindy jsou pochovány v poušti pod navátým pískem. Postupem času se hromadí stále více bahna či písku, které zbytky stlačují, až se nakonec změní v horninu – zbytky se stávají zkamenělinami (fosiliemi). Utváření zkamenělin trvá tisíce let. Měkké části těla (kůže, žaludek, svalu) se zpravidla v zemi rychle rozloží, nestačí zkamenět. Zachovají se tvrdé části – zuby, kosti, ulity.
Paleontologové (odborníci na zkameněliny) pracují v terénu i v laboratořích.

http://froddy.fanyart.com/ukazky.php?ukazka=1 – odkaz na pohádku

obrázky dinosaurů – viz příloha

Reflexe

Po absolvování této lekce děti další týden kreslily dinosaury, všelijaké dinosaury, také si říkaly dinosauřími jmény. Dětem se tedy podle mého tato lekce velice líbila. Byla naučná a zábavná.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
547.85 kB
PDF
rozcvička
pdf
462.89 kB
PDF
dino obrázky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Veronika Lorgerová

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
13. 1. 2020
Lekce nabízí zajímavé činnosti, které svou náplní a motivací korespondují s daným tématem o dinosaurech.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije