Škola se nachází ve městě s cca 12 000 obyvateli 65 km od Prahy. Sociokulturní prostředí, z něhož pocházejí naši žáci, není ničím specifické. Pro mnoho žáků je výhodou je snadná dostupnost Prahy, takže mohou využívat nabídky kulturních a vzdělávacích akcí, které skýtá hlavní město.
Druhou skupinu tvoří žáci z hůře dostupných míst, kteří mohou stěží využívat této nabídky, jednak z důvodů špatné dostupnosti a často i z důvodu nedostatečné podpory rodičů. Ti většinou cizí jazyk neovládají a nedokáží své děti dostatečně motivovat k využívání všech možností, vedoucích k efektivnějšímu zvládnutí cizího jazyka. V těchto případech hraje velmi důležitou roli pedagog, který by měl žáka motivovat k výuce cizího jazyka a připravit pro život v multikulturní Evropě.
Třídy jsou tvořeny většinou 30 žáky, jazykové skupiny mají průměrně 15 žáků. Od prvního ročníku žáci studují 2 cizí jazyky, z nichž alespoň jeden navazuje na znalosti získané na základní škole. Příklad dobré praxe je realizován u žáků, kteří se angličtinu učili již na základní škole.
Základním východiskem je dobrá vybavenost školy jazykovou laboratoří, výpočetní technikou, audiovizuální technikou, dataprojektorem a multimediálními programy. Především je však nutná ochota pedagogů tuto techniku využívat a řídit s její pomocí vyučovací proces. Pestrost takové výuky má žáky podchytit a motivovat ke studiu cizího jazyka a připravit je na další intenzívní výuku.
Uskutečnění takto strukturované hodiny je podmíněno znalostí a využíváním metody brainstormingu (původcem je A. Osborn), metody skupinového vyučování, dialogu a vedení žáků k samostatné práci.
Před hodinou si učitel připraví videoukázku, audionahrávku na CD nebo audiokazetě, dále připraví počítač, nástěnné mapy, jazykovou laboratoř. Žáci přinesou do hodiny atlasy, slovníky, časopisy.
Na začátku hodiny učitel zapíše na tabuli téma a seznámí žáky s cíli hodiny.
Jako motivační vstup do hodiny je použita metoda brainstormingu, při níž žáci navrhnou první spontánní nápady (slovní zásobu a okruhy, týkající se poznatků o zemích dané jazykové oblasti), které se mohou tématu týkat. Jsou zapsány na tabuli, aniž by byly komentovány. Následně je vybrána užitečná slovní zásoba a okruhy, které budou dále zpracovávány. Motivace k učení využitím diverzity informačních zdrojů - práce ve skupinách.
Poté jsou žáci rozděleni do tří skupin (po cca 5 žácích) a ve stanoveném čase se snaží získat pro skupinu co nejvíce informací z dohodnutých oblastí. Jako zdroj informací používají internet, nástěnné mapy, atlasy, časopisy, slovníky.
Žáci musí koordinovat svou práci, aby zdárně dokončili zadaný úkol. Mohou si rozdělit práci podle jednotlivých informačních zdrojů, kterým dávají přednost, nebo se musí dohodnout, jak práci rozdělit, aby všechny zadané oblasti zpracovali.
V další části hodiny každá skupina prezentuje získané poznatky. Žáci se učí formulovat své myšlenky srozumitelně, souvisle, přehledně a jazykově správně - rozvíjejí komunikativní kompetenci.
Žáci společně s učitelem hodnotí výsledky jednotlivých skupin, zapojují se do diskuse, obhajují svůj názor, vyslechnou názory druhých lidí a vhodně na ně reagují.
Pro lepší osvojení probíraných jevů je vhodné, aby si žáci zopakovali a zafixovali nabytou slovní zásobu a poznatky. Pokud je škola vybavena jazykovou laboratoří, lze to provést vyslechnutím audionahrávky na dané téma ve sluchátkách jazykové laboratoře - žáci procvičují poslech s porozuměním. Následně zhlédnou videonahrávku. V této části již žáci vidí a slyší informace řádně strukturované a vhodně formulované.
Dále již každý žák pracuje samostatně. Připravuje si svůj vlastní projev, třídí a strukturuje informace a porovnává získané poznatky o zpracovávaných zemích s reáliemi vlastní země.
Tuto část lze v hodině vynechat a zadat žákům jako domácí úkol.
Reflexe
V poslední části hodiny žáci pracují ve dvojicích. Prezentují před spolužákem své poznatky, které si z hodiny odnesli a vzájemně se hodnotí. Jsou učitelem vybídnuti, aby se snažili již co nejlépe strukturovat a formulovat své myšlenky.
Učí se formulovat své myšlenky srozumitelně, souvisle, přehledně a jazykově správně - rozvíjejí komunikativní kompetenci.
Ukončení hodiny
Učitel provede shrnutí, zhodnotí činnost a výsledky žáků a poděkuje za odvedenou práci.
Alena Trachtová, předseda PK anglického jazyka
Obchodní akademie Vlašim, V Sadě 1565, 258 01 Vlašim
Tel.: 317 842 026
Tel/fax: 317 844 328
www.alena@vlasimoa.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.