Třídy, v nichž využívám výchovy ke zdravému způsobu života, mají 26 - 33 žáků. Od začátku školního roku jsou žáci zvyklí pracovat tvůrčím způsobem, individuálně i ve skupinách, využívám metodu projektového vyučování a diskuse a řízeného rozhovoru k uplatnění se v kolektivu. Mezi žáky 1. ročníků jsou velmi dobré vztahy, založené na vzájemném respektu a společném cíli. Přestože jsou ve třídách žáci s různým nadáním i schopnostmi a se specifickými potřebami, žáci různých zaměření a studijních oborů, dosahujeme velmi dobrých výsledků vzdělávání.
Uskutečnění takto pojaté vyučovací hodiny je vázáno na znalost a praktické používání různých vyučovacích metod, kdy žáci dokážou spolupracovat, komunikovat, své názory opřít o argumenty a jsou zodpovědní za výsledky vlastní práce i za výsledky celé skupiny. Dále je svázáno se schopností aplikovat a také využívat svého fyzického poteciálu.
Metody tvůrčího myšlení podrobně popisují publikace PhDr. Aleny Grecmannové, např. Čtením a psaním ke kritickému myšlení (projekt z roku 1997, oceněný v USA, v Kalifornii, dnes využívaný na Univerzitě Palackého v Olomouci na Katedře pedagogiky a na dalších pedagogických fakultách) a dále např. Provazníkovo Rozvíjení tvořivosti, ISBN: 80-7079-581-6, Bedrnové Psychologické aspekty rozhodování, ISBN: 80-7079-817-3. Holt, Proč děti neprospívají.
Seznam použité literatury je v příloze.
Spojení ducha a fyzické krásy
Všichni žáci si uvědomují, jak naše životy ovlivňuje prostředí, ve kterém žijeme. Vědí, že nevědomky vdechujeme, pijeme i jíme velké množství škodlivých látek, které jsou ve vodě a v potravinách a kterým bychom se rádi ubránili nebo se jim vyhnuli.
Umění svůj organismus "očišťovat"
Naše budoucí zdraví jsme schopni ovlivňovat právě tím, co jíme a pijeme, zda sportujeme, umíme si rozložit rovnoměrně pracovní náplň, umíme-li se učit, ... Rozhodující je také a dodávat organismu to, co v našem jídelníčku a hlavně způsobu života chybí. "Provozovat" wellnes - zdravý životní styl.
Pozitivní vzájemná závislost při skupinovém vyučováíní
Všichni členové skupiny vnímají skutečnost, že nemohou uspět, pokud neuspějí i její další členové. Musí navzájem koordinovat své úsilí, které vede k dokončení úkolů. Toho se dosahuje vytyčením společného cíle pro celou skupinu.
Osobní odpovědnost, individuální skládání účtů
Každý člen skupiny je odpovědný za to, že prokáže splnění úkolu i výsledky učení. Svojí individualitou a dosaženými výsledky podporuje skupinu.
Výkonnost a odolnost
Výchovná a vzdělávací činnost probíhá také formou rozcičky. Žáci v různých časových intervalech cvičí. Měří si tepovou frekvenci a vlastní fyzickou výkonnost.
Využití mezipředmětových vztahů a dovedností
Vzdělávací proces je efektivnější, když žák využívá znalostí získaných v jiných vyučovacích předmětech a vědomostí nabytých informálním vzděláváním.
Zhodnocení práce žáků. Hodnocení učitelem a sebereflexe. Žáci si mají uvědomit, co se naučili a jak se změnil jejich názor. Využití reflexe = zpětné vazby je předpkladem tvůrčího myšlení při vyučování.
Využít znalostí, vědomostí a dovedností z jiných vyučovacích předmětů.
Zasazovat informace do původní myšlenkové struktury (rozvíjet, doplňovat evokaci) = rozvíjet tvůrčí myšlení.
Uvědomit si, do jaké míry jsem připraven realizovat ve svém životě zásady zdravého způsobu života.
Rozvíjet kompetence, zejména tyto:
Kompetenci k řešení problémů (žáci promýšlejí a plánují způsob řešení problémů a využívají k tomu vlastního úsudku a zkušeností; nacházejí stejné nebo pododbné znaky; objevené poznatky aplikují; obhajují závěry); kompetenci sociální a personální (umožňují žákům podílet se společně s pedagogem na vytváření pravidel při jednání s druhými lidmi, umožňují žákům o poznaných souvislostech a zkušenostech z jejich života hovořit; přispívají k upevňování dobrých mezilidských vztahů); kompetenci k učení (vybírají a využívají pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie; vyhledávají a třídí informace; posuzují vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení) a kompetenci komunikativní (formulují a vyjadřují své myšlenky a názory; jejich vyjadřování je výstižné, souvislé a kultivované; naslouchají promluvám druhých lidí; vhodně na ně reagují; účinně se zapojují do diskuse; obhajují svůj názor a využívají získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi).
Učitel společně s žáky cíle hodiny vyvozuje, např. Co si vybavíš, když se řekne ... Jaké máš zkušenosti (asociace) ... např.: Co si vybavíš, když se řekne „čas"...(plyne, tíká rychle, ubíhá pomalu, stáří, učení, písemka, ...) NIKDO nesmí zůstat bezradný (pokud se jednotlivým žákům nic nevybaví, uvažují ve skupině.
Všichni budete plnit všechny úkoly, pokud si nebudete vědět rady, budete pracovat ve skupině.
Pozorně poslouchejte a čtěte celé zadání úkolů.
Hlídejte si čas, abyste stihli všechny úkoly.
Při metodách tvůrčího myšlení je nutno předem stanovit kritéria hodnocení a oznámit je žákům. Např.:
Žáci si mají uvědomit:
Příklady otázek pro reflexi (otázky by měly rozvíjet tvůrčí myšlení):
Učitel má závěrečné slovo. Dílčí úkoly hodnotí v průběhu hodiny. Jednou větou zhodnotí komplexní práci žáků v hodině.
Žáci prvních ročníků si vyzkoušeli interaktivní práci a tvůrčí práci. Využili znalostí, dovedností a schopností získaných ve škole a v běžném denním životě. V hodině se podařilo spojit metody tvůrčího myšlení, samostatnou i skupinovou práci, mezipředmětové vazby ( OBN, CJL, TEV, EKL,MAT, DEJ ...) Hodina byla pro žáky zajímavá, její jednotlivé části nesklouzly ke stereotypu. Proto se žáci snažili intezívně pracovat a plnili všechny zadané úkoly. Motivující pro ně dále bylo průběžné hodnocení dílčích úkolů. Hodnocení učitele bylo slovní a formou využití klasifikační stupnice. Největší přínos takového způsobu výuky a výchovy spatřuji v tom, že žáci měli možnost rozvíjet všechny kompetence a že byly naplněny cíle. Jednoduchou formou lze žáky zaujmout, podnítit k práci a zároveň dosáhnout naplnění stanoveného cíle. V této vyučovací hodině se podařilo doslava naplnit myšlenku, že učivo není cílem, ale prostředkem.
Mgr. Petra Vaňková, ZŘ, vedoucí týmu PILOT S, učitelka CJL, OBN
vankova@vosvdf.cz
Ing. Bc. Jan Hodničák, ředitel školy
VOŠ a SPŠ Varnsdorf
Mariánská 1100
407 47 Varnsdorf
telefon: 412 372 595
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.